بهترین راه برای اطمینان از اینکه بازخورد پرسشنامه آنلاین شما معتبر است و کاملاً با هدف شما مطابقت دارد، این است که مطمئن شوید از کاندیداهای مناسب پرسشنامه آنلاین میکنید. به عنوان مثال، ممکن است برند شما بخواهد بینش بیشتری در مورد ترجیحات جمعیتی خاصی که متعلق به یک دسته درآمدی، محل سکونت، وضعیت تأهل، منطقه و غیره است، به دست آورد. در این صورت، تنوع در پرسشنامه آنلاین بیاهمیت است.
در حالی که شرکتها میتوانند بازخوردهای انتخابی را از دادههای موجود با استفاده از تحلیل بازخورد مبتنی بر هوش مصنوعی فیلتر کنند، اما این کار اتلاف منابع و وقت پاسخدهندگان است زیرا بقیه دادهها مفید نخواهد بود.
برای فیلتر کردن این جمعیت، سوالات غربالگری که به سمت دریافت پاسخهای مرتبط هدایت میشوند، کمک میکند. به این ترتیب، همه کاربران مجبور نیستند کل پرسشنامه آنلاین را انجام دهند و شما هم بازخوردهایی که نمیخواهید جمعآوری نخواهید کرد.
چه نوع سوالاتی در یک پرسشنامه غربالگری میتواند مخاطبان هدف را فیلتر کند؟ برای پاسخ به این سوال، این راهنما را آماده کردهایم تا به شما کمک کنیم نوع سوالات غربالگری که میتوانید استفاده کنید و نحوه استفاده بهینه از آنها را شناسایی کنید.
سوال غربالگری چیست؟
سوالات غربالگری که به طور عمومی به عنوان “غربالگرها” شناخته میشوند، سوالاتی هستند که شما در یک پرسشنامه آنلاین با هدف مشخصی از فیلتر کردن نوع خاصی از پاسخدهندگان میپرسید. غربالگرها برای پیشتعیین صلاحیت پاسخدهندگان از یک گروه بزرگ از کاربران استفاده میشوند و فقط بازخورد آنها را برای نتایج دقیقتر و خلاصهتر جمعآوری میکنند.
به طور طبیعی، این سوالات در ابتدا پرسیده میشوند و میتوانند در زمان غربالگری عمومی جمعیتشناختی ارائه شوند. چهار نوع سوالات غربالگری در تحقیق کاربری وجود دارد که ما در ادامه پس از بررسی مزایای انجام یک پرسشنامه آنلاین غربالگری به آنها خواهیم پرداخت.
مزایای استفاده از سوالات غربالگری برای پرسشنامه آنلاینها
تا به حال، به تناسب و نقش اساسی که غربالگرها در انجام موفقیتآمیز یک پرسشنامه آنلاین هدفمند بازی میکنند، پی بردهایم. اکنون زمان آن رسیده است که به مزایای شرکتها از استفاده از سوالات غربالگری در پرسشنامه آنلاینها بپردازیم.
هدفگیری پاسخدهندگان مرتبط
علاوه بر تمام دلایل، فیلتر کردن پاسخدهندگان مرتبط از غیرمرتبط برای یک پرسشنامه آنلاین خاص، یک مزیت بزرگ از استفاده از سوالات غربالگری است. این امر تضمین میکند که مخاطب با معیارهای پرسشنامه آنلاین مطابقت داشته باشد.
به عنوان مثال، فرض کنید شما میخواهید بدانید چند والدین ترجیح میدهند اسباببازی یا مواد آموزشی را به صورت آنلاین خریداری کنند و در ۱۲ ماه گذشته کدامیک از این اقلام را خریداری کردهاند. شما باید دو سوال اساسی غربالگری را بپرسید:
- آیا آنها فرزندی دارند؟
- آخرین باری که یکی از این اقلام را خریداری کردهاند، کی بوده است؟
افزایش کارایی
با ادامه آنچه در ابتدا گفتیم، دیگر روشهای فیلتر کردن پاسخدهندگان شامل ایجاد پرسشنامه آنلاینها، پرداخت برای تبلیغات پرسشنامه آنلاین، خرید یا ایجاد لیستهای ایمیل برای ارسال آنها و غیره است که از نظر زمان و هزینه ناکارآمد هستند. شما بیشتر از نیاز بازخورد جمعآوری خواهید کرد، با نتایجی کمتر از نیاز و اطلاعات زیادی که مرتبط نیست.
سوالات غربالگری کیفی در یک پرسشنامه آنلاین راهی بسیار کارآمدتر برای نظرسنجی کمتر و جمعآوری اطلاعات مرتبطتر با تلاش، هزینه و زمان کمتر است.
حفظ بازخورد مرتبط و بیطرفانه
پاسخدهندگان غیرمعتبر ممکن است در آن زمینه دانش کافی نداشته باشند یا ممکن است تحت تأثیر تجربیات قبلی خود قرار داشته باشند که بر بازخوردشان تأثیر بگذارد. دادههای بهدستآمده از پرسشنامه آنلاینهای تصادفی نه تنها برای شرکت بیمعنی خواهد بود بلکه اگر دنبال شود، گمراهکننده خواهد بود.
نجات تجربه کاربری از پایین آمدن کیفیت
این را به عنوان یک کاربر تصور کنید شما به یک وبسایت میروید، به شرکت در یک پرسشنامه آنلاین که اصلاً نمیخواستید دعوت میشوید، پرسشنامه آنلاین را انجام میدهید و در نیمهراه متوجه میشوید که برای شما بیربط است.
چنین موقعیتی نرخ رها کردن پرسشنامه آنلاین را افزایش میدهد و تجربه کاربری را کاهش میدهد. یک غربالگر تضمین میکند که کاربران وقت خود را برای پرسشنامه آنلاینهای نامناسب هدر ندهند.
تحلیل دادههای کارآمد
سوالات غربالگری، پاسخهای موردنیاز را از بیمعنیها جدا میکند و بسیاری از منابعی را که در غیر این صورت با شناسایی یکی از دیگری به صورت دستی هدر میروند، صرفهجویی میکند. اکنون که میدانید چرا استفاده از چنین سوالاتی اهمیت دارد، زمان آن رسیده است که کشف کنیم کدام نوع سوالات برای هدف شما مناسب است.
انواع سوالات غربالگری
در حالی که برخی ممکن است فقط دو نوع را در نظر بگیرند، چهار نوع سوال وجود دارد که میتوانید در پرسشنامه آنلاین غربالگری خود بپرسید. هر نوع برای اهداف مختلف مناسب است و نتایج مختلفی به دست میدهد. بیایید مستقیماً به آنها بپردازیم:
جمعیتشناختی
این اساسیترین و پرکاربردترین نوع غربالگر است. انواع زیادی از سوالاتی وجود دارد که میتوانید در این دسته بپرسید. به عنوان مثال، میتوانید اطلاعاتی در مورد جنسیت، سن، قومیت یا نژاد، وضعیت تأهل، اینکه آیا فرزند دارند یا خیر، و موارد دیگر جمعآوری کنید. در اینجا چند نمونه سوال از پرسشنامه آنلاین آورده شده است.
- تحصیلات: “لطفاً بالاترین مدرک تحصیلی خود را ذکر کنید.”
- سطح درآمد: “درآمد خالص خانوار شما چقدر است؟”
- وضعیت تأهل: “آیا مجرد یا متاهل هستید؟”
- *توجه: همیشه گزینه “ترجیح میدهم نگویم” را برای سوالات شخصی و حساس ذکر کنید.
- نوع اشتغال: “وضعیت اشتغال شما در حال حاضر چیست؟”
رفتاری
همانطور که از نام آن پیداست، سوالات رفتاری بر سنجش چگونگی رفتار پاسخدهندگان در مورد برخی چیزها، تمایلات آنها و نحوه تصمیمگیری آنها تمرکز دارد. برای مثال، اگر میخواهید بدانید چند نفر به صورت آنلاین لباس خرید میکنند، اولین سوالی که به درک رفتار آنها کمک میکند این است:
با این سوال، اگر میخواهید فقط مشتریانی را هدف قرار دهید که به طور مکرر خرید میکنند، به سرعت کسانی را که سالانه خرید میکنند یا هرگز آنلاین لباس نمیخرند، حذف خواهید کرد. سایر نمونهها عبارتند از:
میخواهید یک سرویس پخش موسیقی مانند اسپاتیفای راهاندازی کنید «چقدر وقت صرف گوش دادن به موسیقی در اپلیکیشنها میکنید؟»
میخواهید یک اپلیکیشن ایجاد کنید – «آیا برای کمک به خواب بهتر هنگام بیخوابی به آهنگهای آرام و صداهای طبیعت گوش میدهید؟»
میخواهید یک اپلیکیشن توسعه دهید که چرخه قاعدگی را پیگیری و پیشبینی کند «چند وقت یکبار فراموش میکنید که تاریخ و چرخه قاعدگی خود را پیگیری کنید؟»
سوالات مخصوص صنعت
سوالات مخصوص صنعت برای حذف شرکتکنندگان دارای سوگیری یا فیلتر کردن افرادی که به صنعت خاصی مرتبط نیستند، بسیار مناسب هستند. برای درک بهتر، فرض کنید که شما در زمینه راهحلهای دیجیتال و محصولات فعالیت میکنید و میخواهید بازخورد در مورد راهحلهای مخصوص بازاریابی جمعآوری کنید.
برای حذف هر گونه رقابتکننده از پاسخگویی و دریافت بازخورد بیطرفانه یا هدف قرار دادن تنها شرکتکنندگانی که در زمینه بازاریابی فعالیت میکنند، میتوانید بپرسید:
- «در حال حاضر در کدام صنعت مشغول به کار هستید؟»
سوالات مخصوص محصول یا خدمات
همانطور که از نام آن پیداست، این نوع سوالات زمانی استفاده میشود که میخواهید مخاطبی را هدف قرار دهید که محصول یا خدمات برای آنها طراحی شده است.
برای مثال، فرض کنید که شما یک زنجیره هتل دارید و میخواهید یک سرویس نظافت راهاندازی کنید که برای حیوانات خانگی خاصی با اندازه مشخص مناسب است. میتوانید یک پرسشنامه آنلاین انجام دهید که در آن شرکتکنندگان گزینهها را انتخاب کنند و هر کسی که به نیازهای شما مطابقت ندارد، برای خدمات واجد شرایط نخواهد بود.
نکات برای استفاده موثر از غربالگرها
صرفاً بیان انواع سوالات غربالگری در عمل به شما کمکی نخواهد کرد. بنابراین، اکنون به بررسی راههای بهینه استفاده از این نوع سوالات غربالگری میپردازیم.
سوالات غربالگری را قبل از سوالات اصلی قرار دهید
هدف اصلی غربالگرها حذف نامزدهای نامناسب در همان ابتدا است. شما باید سوالات غربالگری خود را در ابتدای پرسشنامه آنلاین اصلی بپرسید تا از مزاحمت برای پاسخدهندگان و شرکت شما جلوگیری کنید.
اطمینان حاصل کنید که سوالات غربالگری کافی هستند
در پرسیدن سوالات خیلی محتاط نباشید. اشکالی ندارد که در این مرحله بیش از یک سوال بپرسید، اگر این کار به شما کمک کند به جمعیت هدف نزدیکتر شوید و کیفیت پاسخها را بهبود بخشید. با این حال، نمیخواهید زیادهروی کنید. فقط مختصر و مرتبط بمانید.
برای همه معیارهای جمعیت هدف، سوال بپرسید
مهم است که سوالات درست را برای دریافت بهترین نتایج بپرسید. و سوالات درست چه هستند؟
در این مورد، سوالاتی که مربوط به معیارهای انتخاب شما هستند، معیار “سوال درست” را پاس میکنند. بیایید این را با یک مثال بهتر درک کنیم.
فرض کنید شما صاحب یک اپلیکیشن دوستیابی هستید و بیشتر کاربران شما در محدوده سنی 18 تا 35 سال هستند. میخواهید پایگاه کاربران خود را گسترش داده و به گروه سنی بالاتر 35 تا 45 نفوذ کنید و تلاشهای بازاریابی خود را در این جهت هدایت کنید. شما میخواهید پاسخدهندگانی را که به این گروه سنی هدف تعلق دارند، پس سوالی که باید بپرسید باید این باشد
«در حال حاضر به کدام گروه سنی تعلق دارید؟»
میتوانید در پرسشنامه آنلاین خود اطلاعات مربوط به قومیت، نژاد، جنسیت را نیز اضافه کنید.
هنگام فرموله کردن سوالات جمعیتشناختی درباره قومیت یا نژاد، سعی کنید گزینهها را در گروهها اضافه کنید. همیشه گزینههایی مانند “ترجیح میدهم نگویم” و “سایر” را اضافه کنید، زیرا این یک موضوع حساس جمعیتشناختی است.
در اینجا یک مثال مفصل دیگر برای کمک به هدف ما ارائه شده است.
فرض کنید که شما یک اپلیکیشن تحویل لوازم حیوانات خانگی به صورت درخواستی ایجاد میکنید. اگر میخواهید بفهمید که چگونه و برای چه کسانی مشتریان هدف شما غذای حیوانات خانگی سفارش میدهند، باید مخاطبانی را هدف قرار دهید که از اپلیکیشنها برای سفارش لوازم استفاده میکنند یا حداقل حیوان خانگی دارند که شما برای آنها محصولاتی ارائه میدهید.
برای پرسیدن سوالات درست برای هر جمعیت هدف، به معیارهای «درست» نیاز دارید. در این مورد، تنها شامل افرادی خواهد بود که حداقل یک بار در ماه برای لوازم خرید میکنند. شاید نیازی نباشد از افرادی که به طور منظم از طریق اپلیکیشنها سفارش میدهند، سوال بپرسید. اکنون به قسمت مربوط به پرسیدن سوالات «درست» برای این معیارها میرسیم:
ترتیب صحیح سوالات خود را رعایت کنید
برای تمرکز بر مخاطبان مرتبط از همان ابتدا، باید یک جمعیتشناختی پویا را هدف قرار دهید. با ادامه مثال اپلیکیشن تحویل لوازم حیوانات خانگی به صورت درخواستی، برای رسیدن به مخاطبانی که میخواهید از آنها پرسشنامه آنلاین کنید، با یک پرسشنامه آنلاین جمعیتشناختی شروع کنید تا تنوع محلی، نوع حیوان و غیره را در نظر بگیرید.
انجام این کار افرادی را که حیوان خانگی ندارند و مشتریان هدف شما نیستند، فیلتر میکند. سپس، قبل از اینکه بپرسید کاربران چگونه از اپلیکیشن لوازم حیوانات خانگی در دستگاههای خود استفاده میکنند، باید بپرسید آیا اصلاً از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند یا اینکه از چه پلتفرمهایی استفاده میکنند.
ارائه گزینه پاسخ کلی
مهم نیست که چقدر گزینههای پاسخ شما مرتبط باشند، گاهی اوقات نمیتوانید همیشه فرض کنید که کاربران ممکن است چه چیزی را بخواهند پاسخ دهند. به همین دلیل است که یک گزینه پاسخ کلی مانند “هیچ یک از موارد فوق”، “نمیدانم”، یا “سایر” ایده بسیار خوبی برای تمرین است.
در غیر این صورت، برخی از پاسخدهندگان که نباید در پرسشنامه آنلاین شما شرکت کنند ممکن است در بازخورد شما شرکت کنند، که میتواند برای شرکت شما گمراهکننده باشد و هدف کل پرسشنامه آنلاین شما را شکست دهد.
زمان استفاده از سوالات غربالگری
علاوه بر فیلتر کردن پاسخدهندگان هدف در پرسشنامه آنلاین، سوالات غربالگری مزایای زیادی برای کسب و کار دارند. در اینجا چند مورد استفاده وجود دارد که اگر به درستی از غربالگرها استفاده کنید، میتوانید نتایج عالی دریافت کنید.
بهینهسازی نرخ تبدیل
با استفاده از غربالگرها، میتوانید نامزدهای نامناسب برای پرسشنامه آنلاین خود را حذف کنید، اما این بدان معنا نیست که این نامزدها نمیتوانند به شما کمکی کنند. پس از رسیدن آنها به غربالگر شما، بهتر است تجربه کاربری آنها را با هدایت به سمت چیزی ارزشمند افزایش دهید یا بازخوردی متفاوت از پرسشنامه آنلاین خود جمعآوری کنید.
با کمک منطق شاخهای، میتوانید بازدیدکنندگان خود را به بخشهای جذاب و مرتبط وبسایت خود هدایت کنید تا به آنها در هر چیزی که نیاز دارند کمک کنید.
بازخورد طراحی
گاهی اوقات، ممکن است وبسایت یا رابط کاربری اپلیکیشن خود را به بهترین شکل طراحی کنید، اما همیشه مفید است که از افرادی که به طور منظم از آن استفاده میکنند، بازخورد بگیرید. میتوانید از منطق شاخهای استفاده کنید تا پرسشنامه آنلاین غربالگری خود را با پرسشنامه آنلاین دیگری که بازخورد بازدیدکنندگان را درباره سهولت استفاده از وبسایت یا اپلیکیشن شما یا نحوه بهبود طراحی محصولتان جمعآوری میکند، مرتبط کنید.
بازخورد محصول
شما میتوانید از پاسخدهندگانی که در پرسشنامه آنلاین شما قبول نشدهاند، بینشهای ارزشمندی درباره خدمات یا محصولات خود جمعآوری کنید. بفهمید آنها درباره سازمان شما چه احساسی دارند، چه ویژگیهایی را میخواهند اضافه شود و چگونه میتوانید تجربه کلی را برای آنها بهتر کنید.
اگر ارائهدهنده محصول یا خدمات نرمافزاری هستید، میتوانید پاسخدهندگان را به پرسشنامه آنلاین مقیاس کاربرپذیری سیستم (SUS) هدایت کنید تا ارزیابی کنید که خدمات و محصولات شما چقدر آسان برای استفاده هستند.
بازخورد اپلیکیشن
فرض کنید پرسشنامه آنلاین غربالگری خود را در اپلیکیشن موبایل خود انجام میدهید، در این صورت میتوانید از بازخورد افرادی که در غربالگری رد شدهاند درباره اپلیکیشن و ویژگیهای آن استفاده کنید.
چگونه نرخ وقوع را اندازهگیری کنیم؟
پس از اتمام ساخت پرسشنامه آنلاین غربالگری، یک مرحله مهم دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید: چند پاسخ لازم است تا تلاشهای پرسشنامه آنلاین شما اعتبارسنجی شود؟ به این عمل که تعداد پاسخدهندگانی که برای شرکت در پرسشنامه آنلاین شما واجد شرایط هستند را محاسبه میکند، «نرخ وقوع» گفته میشود. این نرخ به شما کمک میکند تا حداقل تعداد پاسخهایی که برای دریافت بازخورد ارزشمند از غربالگرها نیاز دارید را تعیین کنید.
فرض کنید 1000 پاسخ از شرکتکنندگان دریافت کردهاید. از این تعداد، 700 نفر از غربالگرهای شما عبور کردهاند و 300 نفر رد شدهاند. بنابراین، نرخ وقوع شما به صورت زیر است:
فرمول نرخ وقوع
اکنون سوال این است که چرا به آن نیاز دارید؟
این نرخ به شما کمک میکند تا تعداد کل پاسخدهندگانی را که برای به دست آوردن تعداد شرکتکنندگان واجد شرایط لازم دارید، شناسایی کنید. بنابراین، اگر بیش از حد برآورد کنید، احتمالاً تعداد کمتری از افراد را بررسی خواهید کرد و امیدوارید که آنها کافی باشند، اما در نهایت متوجه میشوید که این تخمین نادرست بوده است. در این صورت، شما کمتر از تعداد شرکتکنندگان واجد شرایط مورد نیاز خواهید داشت و بالعکس.
بگذارید این موضوع را در یک زمینه توضیح دهیم. فرض کنید نرخ وقوع را 50٪ تخمین زدهاید، اما در نهایت فقط 25٪ بوده است. نیاز واقعی شما به پاسخدهندگان واجد شرایط 500 نفر است.
این بدان معناست که از 1000 پاسخدهنده، تنها 250 نفر واجد شرایط شرکت در پرسشنامه آنلاین بودهاند و به دلیل تخمین نرخ وقوع بالاتر، 250 نفر کمتر از تعداد شرکتکنندگان واجد شرایط دارید.
به همین دلیل است که شما به یک نرخ وقوع دقیق نیاز دارید تا در نهایت با مازاد یا کمبود شرکتکنندگان واجد شرایط مورد نیاز مواجه نشوید.
تجزیه و تحلیل
هر آنچه که تا کنون انجام دادهاید به این مرحله منجر میشود. در نهایت وقت آن است که دادههای بازخورد را به طور کامل بررسی کرده و هر نکته مفیدی را با خواندن جزئیات پیدا کنید. هنگام تجزیه و تحلیل، نباید پاسخهای کلی را با پاسخهای کامل اشتباه بگیرید و بالعکس.
در حالی که پاسخهای کلی شامل همه افرادی است که در پرسشنامه آنلاین شرکت کردهاند، حتی افرادی که غربال نشدهاند، پاسخهای کامل تنها شامل تعداد پاسخدهندگانی است که پرسشنامه آنلاین را تا پایان تکمیل کردهاند.
هنگام به اشتراک گذاشتن اندازه نمونه پاسخهای سوالات پرسشنامه آنلاین، باید از رقم پاسخهای کامل استفاده کنید، زیرا پاسخهای کلی شامل غربال نشدهها نیز میشود و ممکن است نتایج پرسشنامه آنلاین شما را اشتباه تفسیر کند.
تشخیص اینکه کدام دادهها برای نتایج صحیح باید انتخاب شوند، میتواند گیجکننده باشد. برای این کار، میتوانید از ابزارهایی مانند یوچک که داشبورد استراتژیک و تمیزی دارد استفاده کنید تا از سردرگمی جلوگیری کرده و به شما در تجزیه و تحلیل دادههای بازخورد پرسشنامه آنلاین کمک کند.
آماده استفاده ازغربالگرها شوید
جذب و اجرای همه چیزهایی که درباره چگونگی، زمان، مکان و با چه کسی باید پرسشنامه آنلاین غربالگری انجام دهید، نتایج مطلوب را برای شما به ارمغان خواهد آورد. حذف نامزدهای نامناسب قبل از شروع پرسشنامه آنلاین به شما کمک میکند تا بازخورد تخصصی دریافت کرده و احتمال دریافت پاسخهای نامربوط را کاهش دهید.
اما برای اینکه تلاشهای غربالگری شما مثمر ثمر باشد، باید همه نکات مطرح شده را در نظر داشته باشید و از ابزاری استفاده کنید که به شما امکان فیلتر کردن پیشرفته را میدهد.
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید