تحقیقات بازار☀️ Market research ✔️ چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟

تحقیقات بازار چیست؟ کسب‌وکارها با سؤالات متعددی که همگی با چگونگی افزایش سود و توسعه بازار هدفشان ارتباط دارند، مواجه هستند. پاسخ بسیاری از این سؤالات در دستان علمی به نام تحقیقات بازار است که با کمک یک تیم متخصص و البته مصرف‌کنندگان هر صنعت به دست می‌آید. چرا مصرف‌کنندگان از یک محصول خاص استقبال می‌کنند یا نمی‌کنند؟ چطور می‌توان پیش از تولید یک محصول و ارائه گسترده آن به بازار از نتیجه آن مطمئن شد؟ این‌ها نمونه‌هایی از این سؤالات هستند.

اما تحقیقات بازار چیست؟ دقیقا چه کمکی به رونق کسب‌وکار می‌کند و چطور می‌توان آن را اجرایی کرد؟ در این مقاله به این سؤالات پاسخ خواهیم داد. همچنین به‌منظور ملموس‌تر شدن موضوع، انواع تحقیقات بازاریابی را معرفی کرده و نمونه‌هایی از آن‌ها می‌آوریم. چه کسب‌وکار مستقلی دارید و چه خود قصد دارید یک محقق بازار حرفه‌ای بشوید، مطالعه این مقاله می‌تواند به درک بهتر شما از این موضوع و اتخاذ تصمیم‌های منطقی و مؤثر کمک کند.

تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار یا مارکت ریسرچ (Market Research) شامل مجموعه‌ای از تحقیقات امکان‌سنجی برای یک محصول یا خدمات جدید و یا دیگر تصمیمات استراتژیک‌تر است که به‌صورت مستقیم از مصرف‌کنندگان بالقوه صورت می‌گیرد. این تحقیقات با استفاده از ابزارهای گردآوری و آنالیز اطلاعات و توسط یک تیم متخصص با همکاری بخش‌های فروش و تولید یک کسب‌وکار انجام می‌شود.

در این زمینه، شرکت‌های مستقلی نیز فعالیت می‌کنند که تخصصشان ارائه خدمات تحقیقات بازار به کسب‌وکارهاست و می‌توان با برون‌سپاری این مسئولیت به آن‌ها در وقت و هزینه نیز صرفه‌جویی کرد.

تحقیقات بازار چیست؟

هدف از تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازار به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که بازار هدف خود را بهتر و دقیق‌تر کشف کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از نظرات جامعه این بازار، در خصوص محصولات یا خدمات خود مطلع شوند و بر اساس آن‌ها تصمیمات آینده‌شان را آگاهانه‌تر بگیرند.

در این راستا هدف اولیه این است که رفتار یا واکنش بازار در برابر یک محصول احتمالی یا تصمیمی که کسب‌وکار در حال بررسی آن است، سنجیده شود. در قدم بعدی، اطلاعات به‌دست‌آمده توسط تیم‌های بازاریابی، فروش و تبلیغات با هدف بهینه کردن این فرآیندها، آنالیز و دسته‌بندی شده و در سیاست‌های آن‌ها لحاظ می‌شود. همچنین بخش تولید، واردات، طراحی یا هر بخش دیگری که محصول یا خدمات را ارائه می‌دهد نیز نتایج حاصل‌شده از مارکت ریسرچ را در برنامه‌های کاری خود می‌گنجاند.

تمامی این اهداف را می‌توان به سه دسته زیر خلاصه کرد که هر کسب‌وکار می‌تواند یک یا همه آن‌ها را هدف قرار دهد.

  • اداری

تحقیقات بازار می‌تواند به برنامه‌ریزی درست برای درون یک سازمان از جذب نیرو تا کنترل منابع انسانی و مادی منجر شود.

  • اجتماعی

مارکت ریسرچ قطعا به برآورده شدن نیازهای مشتریان و کاربران یک کسب‌وکار منجر می‌شود.

  • اقتصادی

اجرای این تحقیقات و نتیجه‌گیری درست از آن‌ها درنهایت، سبب بهره‌وری بهتر اقتصادی یک کسب‌وکار می‌شود.

تحقیقات بازار

هفت مزیت انجام تحقیقات بازار

از مهم‌ترین مزایای انجام یک فرآیند تحقیقات بازار بهینه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفظ و کمک به رویکرد مشتری محوری در کسب‌وکار
  • ارتباط مؤثرتر با مشتریان و مخاطبان
  • کشف فرصت‌های توسعه‌ای بیشتر
  • کاهش ریسک سرمایه‌گذاری
  • اتخاذ تصمیمات منطقی‌تر و آگاهانه در کسب‌وکار
  • افزایش قدرت در رقابت با رقبا
  • حفظ موقعیت کسب‌وکار در صنعت و قرار داشتن همیشگی در ذهن بازار هدف

تحقیقات بازاریابی چیست؟

در دنیای کسب‌وکار، بسیاری از اصطلاحات، شبیه به یکدیگر هستند و حتی ممکن است به‌جای هم به کار بروند. این در حالی است که با کمی دقت، متوجه تفاوت‌های آن‌ها می‌شویم. دو اصطلاح تحقیقات بازاریابی و تحقیقات بازار نیز از این جمله هستند.

تحقیقات بازاریابی به یک مطالعه برنامه‌ریزی‌شده از کل فرآیند بازاریابی برای جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و گزارش اطلاعات گفته می‌شود. این تحقیقات با هدف گسترده‌تر کردن بازار یک کسب‌وکار به‌طورکلی انجام می‌شود. شناسایی نیازها و انتظارات مصرف‌کنندگان و نیز شناسایی بازارهای ناشناخته از اهداف این فرآیند هستند. تحقیق بازاریابی شامل مراحل زیر می‌شود:

  • تحقیقات بازار و مشتری
  • تحقیق محصول
  • تحقیق قیمت‌گذاری
  • تحقیق کانال توزیع
  • تحقیق توسعه بازار و تبلیغات
  • تحقیقات فروش
  • تحقیقات در خصوص روش‌های ارائه محصول

 

تحقیقات بازاریابی

تفاوت تحقیقات بازار با تحقیقات بازاریابی

مهم‌ترین موارد متمایزکننده تحقیقات بازار و بازاریابی موارد زیر هستند:

  • تحقیقات بازار بر یک محصول پیش از تولید نهایی آن تمرکز دارد؛ اما تحقیقات بازاریابی بر مشتریان پس از تولید یک محصول متمرکز است. همچنین، تحقیقات بازاریابی بر توسعه بازار کل یک کسب‌وکار و همه محصولاتش نیز تأکید دارد.
  • تحقیقات بازاریابی بر حل مشکلات سیاست‌های بازاریابی متمرکز است؛ اما تحقیقات بازار بر رفتار مشتری در برابر یک محصول خاص.
  • تحقیقات بازاریابی ماهیت عام‌تری داشته و می‌تواند بر فروش بیشتر تمامی محصولات و خدمات یک برند به همه بازارهای ممکن منجر شود؛ اما تحقیقات بازار‌ ، ماهیت خاص‌تری دارد. به‌طوری‌که نتایج حاصل‌شده از آن برای یک بازار، شاید قابل‌تعمیم به دیگر بازارها و محصولات نباشد.

به‌طورکلی، می‌توان گفت که تحقیقات بازار می‌تواند یکی از شاخه‌های تحقیقات بازاریابی باشد. بنابراین، دامنه تحقیقات آن محدودتر است.

انواع تحقیقات بازار

انواع تحقیقات بازاریابی متفاوتی بسته به هدفی که یک کسب‌وکار از این استراتژی دارد و نیز فاکتورهای دیگر مانند نوع بازار، نوع محصول، نوع رابطه با مخاطب، اندازه کسب‌وکار و غیره وجود دارند. این انواع با ابزارهای متفاوت و روش‌های مختلفی اطلاعات موردنیاز را از بازار گردآوری می‌کنند که در ادامه مهم‌ترین آن را در قالب دو دسته اصلی بررسی می‌کنیم.

تحقیقات بازار اولیه

انواع تحقیقات بازاریابی

این روش، ترکیبی از تحقیقات کمی و کیفی است که در آن، فرآیندی برای ارتباط مستقیم سازمان با مصرف‌کنندگان نهایی یا ارتباط غیرمستقیم به کمک یک شرکت واسطه، تعریف و پیاده‌سازی می‌شود.

داده‌های جمع‌آوری‌شده می‌توانند به‌صورت عددی یا غیرعددی و کیفی باشند. این اطلاعات ازنظر ماهیتی به دو دسته اکتشافی و خاص تقسیم می‌شود. در تحقیق بازار با رویکرد جمع‌آوری اطلاعات اکتشافی، راه‌حل‌های یک مشکل یا دغدغه خاص در قالب مصاحبه از جامعه‌ای تحت عنوان جامعه نمونه پرسیده می‌شود.

این در حالی است که اطلاعات خاص با پرسش درباره یک محصول و نظرسنجی در خصوص ویژگی‌های دقیق‌تر آن و نه صرفا نظر جامعه نمونه در خصوص راه‌حل‌های پیشنهادی‌شان، جمع‌آوری می‌شود. در ادامه، برخی از روش‌های تحقیقات بازاریابی اولیه را به‌عنوان مثال‌هایی از این نوع مارکت ریسرچ ، مطرح می‌کنیم.

تحقیق از گروه کنونی

یکی از مهم‌ترین روش‌های تحقیقات بازاریابی ، تحقیق از یک گروه کانونی است. این گروه درواقع، همان جامعه نمونه است که به‌طورمعمول می‌تواند از حداقل ۶ نفر تشکیل شود. از این افراد می‌توان به‌صورت آنلاین نظرسنجی کرد که درواقع، یکی از محاسن آن نیز به شما می‌رود.

از این روش همچنین برای جمع‌آوری اطلاعات پیچیده‌تر استفاده می‌شود؛ چراکه جامعه نمونه می‌توانند به‌دقت انتخاب شوند. فرصت بیشتر برای پاسخ‌گویی و نیز ارائه گزینه‌های متعدد پاسخ نیز ازجمله دلایلی هستند که این روش را برای جمع‌آوری داده‌های پیچیده‌تر مناسب کرده‌اند. تحقیق آنلاین از یک گروه کانونی از روش‌های نوین تحقیقات بازاریابی محسوب می‌شود.

مصاحبه نفر به نفر

همان‌طور که از نام این روش تحقیقات بازار پیداست در آن از افراد به‌صورت تک‌به‌تک مصاحبه به عمل می‌آید. سؤالاتی که در این روش مطرح می‌شوند عمدتا باز هستند و مصاحبه‌شونده می‌تواند به سلیقه خود به آن‌ها پاسخ دهد. در این روش، مهارت مصاحبه‌گر در طرح صحیح سؤالات و فراهم کردن شرایط برای دریافت قابل‌اعتمادترین پاسخ از مصاحبه‌شونده، اهمیت پیدا می‌کند. این مصاحبه‌ها نیز می‌توانند حضوری یا آنلاین باشند.

تحقیقات میدانی مردم نگاری

یکی از پرهزینه‌ترین و عمیق‌ترین روش‌های تحقیقات بازاریابی ، تحقیقات میدانی مردم‌نگاری یا قوم‌نگاری است. در این روش، مصاحبه‌گران یا محققان در محلی که مخاطبان و مشتریان بالقوه یک کسب‌وکار حضور دارند، حاضر شده و به بررسی اوضاع و شرایط و پتانسیل‌های مردمی و اقلیمی می‌پردازند.

یک روستا، محله یا شهر می‌تواند هدف این روش تحقیقات بازار مردم‌نگاری قرار بگیرد. مصاحبه‌ها و نظرسنجی‌های آماری نیز در تحقیقات میدانی نقش مهمی دارند. بسته به اهداف، اندازه جامعه هدف، اندازه کسب‌وکار و غیره تحقیقات میدانی می‌تواند بین چند روز تا چند سال به طول بینجامد. آشنایی محققین با محل موردنظر و توانایی تطبیق سؤالات و روش تحقیق با آن محیط در این روش یک ضرورت مهم است.

تحقیقات بازار ثانویه

تحقیقات بازار ثانویه

جمع‌آوری اطلاعات از دیگر منابع خارجی و غیرمستقیم مانند دانشگاه‌ها، مراکز دولتی، اتاق‌های بازرگانی و رسانه‌ها رکن اساسی روش مارکت ریسرچ ثانویه هستند. این اطلاعات را می‌توان به دو صورت همکاری مستقیم با این سازمان‌ها و یا استفاده از اطلاعاتی که آن‌ها به‌صورت عمومی منتشر می‌کنند به دست آورد.

وب‌سایت‌ها، روزنامه‌ها، مجلات و مقالات علمی و دیگر منابع برای این منظور می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. نمونه‌هایی از تحقیقات بازار ثانویه را در ادامه بررسی می‌کنیم.

تحقیق از منابع عمومی

تمامی اطلاعات و منابعی که به‌صورت عمومی منتشر می‌شوند، جزء منابع عمومی برای تحقیقات بازار در نظر گرفته می‌شوند. اطلاعات مندرج در رسانه‌های چاپی، نمونه خوبی از این منابع هستند. این روش، یکی از ارزان‌ترین و درعین‌حال، وقت‌گیرترین روش‌های تحقیقات بازاریابی است.

تحقیق از منابع تجاری

تحقیق بازار از منابع تجاری مانند روزنامه‌ها، مجلات، نشریه‌های علمی و رسانه‌های ارتباط‌جمعی، یکی از روش‌هایی است که کسب‌وکارهای بزرگ انجام می‌دهند. این روش، هزینه نسبتا زیادی در بر دارد. بااین‌حال با توجه به اینکه این منابع خود به منابع عظیم‌تری از اطلاعات دسترسی دارند، نتایج این روش قابل‌اعتمادتر است.

تحقیق از مؤسسات آموزشی

تحقیق بازار از مؤسسات آموزشی در کشورهای پیشرفته که بخش‌های آموزشی و صنعت و کسب‌وکار آن‌ها با فاصله بسیار کم از یکدیگر حرکت می‌کنند، یکی از اصلی‌ترین روش‌های تحقیقات بازاریابی است. بااین‌حال این روش، بیشتر برای کسب‌وکارهای بزرگ که به دنبال برنامه‌ریزی‌های ملی یا جهانی برای خود هستند، مناسب است.

در این روش، می‌توان با تیم‌های تحقیقاتی از دانشگاه‌ها همکاری کرد یا صرفا از نتایج تحقیقات آن‌ها طی پروژه‌های مستقلشان به دست می‌آیند، استفاده نمود.

ابزارهای تحقیقات بازار

همان‌طور که تاکنون نیز متوجه شده‌اید، تحقیقات بازار حول محور نظر مشتریان یا مخاطبان یک کسب‌وکار می‌گردد. اگرچه روش‌های مصاحبه حضوری یا آنلاین تک‌به‌تک می‌توانند نتایج عمیق‌تری داشته باشند؛

اما وقت‌گیرتر بوده و هزینه بیشتری در بر دارند. به‌منظور جمع‌آوری گسترده‌تر نظرات افراد که به‌خصوص در نوع اولیه تحقیق بازار می‌تواند مفید باشد، ابزارهایی وجود دارند که می‌توانند کمک‌کننده باشند. مهم‌ترین این ابزارها شامل موارد زیر هستند:

در این روش با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف تحقیقات بازار که دارای بخشی به نام فرم ساز آنلاین هستند، می‌توان از جامعه هدف نظرسنجی کرد. ابزارهای متعدد ایرانی و خارجی برای ساخت پرسشنامه آنلاین وجود دارند. کلیک کنید تا نمونه فرم نظرسنجی را ببینید.

  • تلفن

با استفاده از این ابزار در این روش، سؤالات نظرسنجی پیش روی پرسش‌گر قرار داده شده و او آن‌ها را تک‌به‌تک از پاسخ‌دهنده می‌پرسد. تماس به‌موقع و رعایت اختصار و وقت مخاطب از مهم‌ترین نکاتی هستند که هنگام استفاده از این ابزار باید مورد توجه قرار بگیرند.

  • پست

این ابزار، کمی قدیمی‌تر است؛ اما برای کسب‌وکارهایی که رابطه‌ای عمیق با مشتریان خود دارند می‌تواند کاربردی باشد. در این روش، فرم نظرسنجی از طریق پست ارسال می‌شود.

این ابزار برای نظرسنجی از مخاطبان یک کسب‌وکار در محل فیزیکی مناسب است. در این کیوسک‌ها فرم‌های نظرسنجی به‌صورت لحظه‌ای آماده‌شده و در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند.

  • ایمیل

یکی از بهترین ابزارها برای تحقیقات بازاریابی و نظرسنجی‌های موردنیاز آن ایمیل است. در این روش، لینک یا فایل پرسش‌نامه آنلاین برای مخاطب ارسال شده و او می‌تواند در فرصت مناسب به سؤالات آن پاسخ دهد.

ابزارهای تحقیقات بازار
ابزارهای تحقیقات بازار

ابزارهای جمع‌ آوری اطلاعات عمده

از مهم‌ترین ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات بدون نظرسنجی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلتفرم Alexa

که وب‌سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

  • گوگل ترندز (Google Trends)

که از آن برای یافتن جدیدترین و پرجستجوترین عبارات و کلمات در گوگل استفاده می‌شود. با واردکردن عبارات مرتبط با محصول یا خدماتتان در گوگل ترندز می‌توانید درجه محبوبیت و تغییرات آن در طول بازه‌های مختلف زمانی را ببینید.

  • سوشال منشن (Social Mention)

این ابزار درواقع، اسکنر شبکه‌های اجتماعی از پست‌ها وبلاگی تا ویدئوهای کوتاه است. سوشال منشن مانند یک موتور جستجو، دفعاتی که عبارت موردنظر شما در این پلتفرم‌ها منشن یا ذکر شده است را به همراه جزئیاتی مانند زمان، مکان و آنالیزهای دیگر عمل می‌کند.

  • Answer The Public

این ابزار کمک می‌کند که بفهمید بازار هدف شما در اینترنت بیشتر به دنبال چه سؤالاتی هستند. با وارد که موضوعی مرتبط با محصول، خدمات یا برند خود در صفحه جستجوی این ابزار می‌توانید به‌راحتی اطلاعات زیادی در این خصوص به دست آورده و آن‌ها را در پرسش‌نامه آنلاین خود بگنجانید.

جمع‌آوری اطلاعات تحقیقات بازاریابی
جمع‌آوری اطلاعات تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازار آنلاین

با نفوذ اینترنت به همه جنبه‌های زندگی انسانی دنیای کسب‌وکار نیز با این تکنولوژی متحول شده است. شاید نتوان تحقیقات بازار به روش آنلاین را به‌عنوان یکی از انواع این فرآیند شناخت؛ اما می‌توان آن را جزء روش‌های اجرای آن معرفی کرد.

در تحقیقات بازار آنلاین، اینترنت منبعی است که اطلاعات از آن جمع‌آوری می‌شود. در این روش نیز اطلاعات می‌توانند به‌صورت کمی یا کیفی جمع‌آوری شوند. انواع پلتفرم‌های آنلاین و اپلیکیشن‌ها برای این منظور طراحی شده و در دسترس هستند. این ابزارها می‌توانند عملکرد یک محصول را ارزیابی کرده یا با استفاده از نظرسنجی‌های آنلاین خود از بازخوردهای احتمالی، آمارهایی جمع‌آوری کنند.

در این روش، ابزارهای سئو (SEO) نیز می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و از طرف دیگر از نتایج آن می‌توان برای بهینه‌سازی تلاش‌های بازاریابی آنلاین نیز استفاده کرد.

چگونه تحقیقات بازار انجام دهیم؟

روش‌های تحقیقات بازار

تحقیقات بازاریابی ، یک تخصص است که انجام بهینه آن تنها از عهده افراد تحصیل‌کرده در این زمینه و دارای تجربه در آن برمی‌آید. در این راستا، شرکت‌های موفق در این بخش در سال‌های اخیر با طراحی انواع نرم‌افزارها، روش‌های نوین تحقیقات بازار را به کار گرفته‌اند که نتایج آن‌ها دقیق‌تر بوده و نیز زمان و هزینه کمتری نیز می‌طلبند.

با این‌حال، تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده امری است که بدون دخالت نیروی انسانی میسر نیست. تمامی روش‌های تحقیقات بازاریابی ، طی مراحلی کلی که در ادامه بررسی می‌کنیم، انجام می‌شوند.

تعریف موضوع

اولین گام در تحقیقات بازار ، تعریف مشکل یا موضوع است که به طرح سؤالات درستی که قرار است در طول تحقیقات پرسیده شوند، منجر می‌شود. این مشکل و سؤالات طرح‌شده از پی آن باید با ماهیت کسب‌وکار و پروژه‌ای که پیش روی آن است، مطابقت داشته باشد. سؤالات طرح‌شده باید واضح و قابل‌درک بوده و بهتر است سؤالات قبلا از این نظر با یک جامعه نمونه بررسی شوند.

همچنین، تیم تحقیق باید به‌روشنی اهداف خود را مشخص و ثبت کند که باید با شرح مختصری از اطلاعات موردنیاز و محل کاربردشان همراه باشد. روش تحقیق نیز در این مرحله مشخص می‌شود.

تعریف گروه نمونه

درصورتی‌که روش تحقیقات بازار شما نیازمند یک گروه نمونه است باید با استفاده از تکنیک‌های نمونه‌برداری صحیح، این گروه را انتخاب کنید. این گروه باید تا حد امکان دقیقا ویژگی‌های بازار هدف بزرگ‌تر را منعکس کند. اشتباه در تعیین گروه نمونه می‌تواند نتایج بی‌ارزش را به دست بدهد که استفاده از آن‌ها حتی شاید به ضرر کسب‌وکار تمام شود.

هرچه گروه نمونه بزرگ‌تر باشد، احتمال شباهت آن به بازار هدف، بیشتر خواهد بود؛ اگرچه هزینه و زمان تحقیقات بازار از این گروه نیز افزایش خواهد یافت. نظریه‌های آماری نیز در این زمینه می‌توانند به کسب‌وکارها کمک کنند. دو روش اصلی نمونه‌گیری به‌منظور انجام تحقیقات بازاریابی عبارت‌اند از:

  • نمونه‌گیری احتمالی؛ که در آن، اعضای گروه نمونه به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شوند.
  • نمونه‌گیری غیراحتمالی؛ که در آن برخی ویژگی‌ها تعریف شده و تلاش می‌شود در گروه انتخابی، هرکدام نماینده یا نمایندگانی داشته باشند.

جمع‌آوری و آنالیز اطلاعات

در مرحله بعد باید ابزارهای مناسب برای تحقیقات بازار انتخاب شده و در زمان و مکان مناسب، تحقیقات انجام شوند. در ادامه باید اطلاعات ناقص از میان پاسخ‌ها حذف شده و اطمینان حاصل شود که به‌اندازه کافی، اطلاعات جمع‌آوری شده است.

در ادامه، تیم آنالیز باید بتواند به شکلی دقیق و عمیق، نسبت به آنالیز اطلاعات به‌دست‌آمده اقدام کند. این کار معمولا با دسته‌بندی داده‌ها بر اساس معیارهایی مانند سن، جنسیت، شغل، سطح تحصیلات و دیگر ویژگی‌های متمایزکننده افراد شروع می‌شود. به دست آوردن نتایج ملموس از داده‌ها که بر اساس آن‌ها بتوان تصمیماتی را اتخاذ کرد، هدف نهایی آنالیز است.

مراحل تحقیقات بازار

تهیه گزارش تحقیق

پس انجام آنالیزهای لازم، نوبت به تنظیم گزارش تحقیقات بازار می‌رسد. محققان باید بتوانند در گزارش خود به اهداف مطرح‌شده پاسخ‌های مشخصی بدهند. در این راستا مهم است که پاسخ پرسش‌ها هم به‌صورت تک‌به‌تک آورده شوند و هم یک برآیند کلی از آن‌ها صورت بگیرد.

نتایج گزارش باید به‌صورت یک هرم معکوس یعنی از نتایج کلی به جزئی ارائه شوند. بهتر است گزارش را به‌جای ارائه شواهد صرف با نتیجه‌گیری شروع کرده و در ادامه به دلایل دریافت این نتایج بپردازید.

اتخاذ تصمیم

هدف از تحقیقات بازار این است که درنهایت، تصمیمات مثبتی برای کسب‌وکار گرفته شود. این تصمیم می‌تواند تولید یا عدم تولید یک محصول، تغییر در محصول یا خدمات، تعیین قیمت و موارد این‌چنینی باشد. همچنین، ممکن است نتایج فرعی‌تری که در مرحله تعیین هدف لزوما به آن‌ها توجه نشده بود نیز گرفته شوند که کسب‌وکار می‌تواند با توجه به آن‌ها تصمیمات مناسب را اتخاذ کند.

سخن آخر

تحقیقات بازار ، یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی است که کسب‌وکارها در هر اندازه و صنعتی که باشند به‌منظور رشد و توسعه خود انجام می‌دهند. این تحقیقات، شامل طرح سؤالاتی از بازار هدف به‌منظور سنجش واکنش آن‌ها در برابر اقدامات مختلفی مانند تولید یک محصول جدید، تغییر قیمت، تصمیمات استراتژیک و غیره است.

روش‌های تحقیقات بازاریابی به‌طورکلی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شوند. در روش اولیه، تحقیقات به‌صورت مستقیم از بازار هدف انجام می‌شود؛ اما روش دوم، بیشتر به دنبال کسب اطلاعات از منابع خارجی و غیرمستقیمی است که عموما حجم بیشتری از داده را نیز در اختیار دارند. در این راستا ابزارهای تحقیقات بازار آنلاین مانند فرم‌سازها و پرسش‌نامه‌های آنلاین در بهینه‌سازی نتایج و مقرون‌به‌صرفه کردن فرآیند، نقشی مهم دارند.

پیاده‌سازی انواع تحقیقات بازاریابی نیز به‌طورکلی، شامل پنج مرحله تعیین موضوع و سؤالات، تعیین منبع تحقیقات، جمع‌آوری اطلاعات و آنالیز، تهیه گزارش و درنهایت تصمیم‌گیری بر اساس آن‌هاست. تحقیقات بازار امروزه به یک بخش ضروری برای هرچه هدفمندتر کردن فعالیت اقتصادی تبدیل شده است که از ابزارهای نوین و آنلاین نیز بهره می‌برد.

از طریق واتساپ با ما در تماس باشید

میتوانید برای مشاوره رایگان از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید.

کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید