۵ سوال پرسشنامه آنلاین که باید بپرسید تا وارد ذهن کاربر خود شوید

وقتی کاربری کل مراحل قیف فروش را طی کرده است از کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی تا دوره آزمایشی رایگان اما در آخرین لحظه و هنگام پرداخت، خرید خود را انجام نمی دهد، تنها سوالی که به ذهنتان می‌رسد این است: «چرا؟»

این کاربران با محصول، قیمت‌گذاری یا شاید چیز دیگری مشکل داشتند. دلیلش می‌تواند هر یک از میلیون‌ها احتمال مختلف باشد.

تنها راهی که می‌توانید وارد ذهن کاربران خود شوید، از طریق پرسشنامه آنلاین‌هاست.

درک معیارهای خرید کاربران

پرسشنامه آنلاین‌ها برای این است که بفهمید چه چیزی در ذهن کاربر شما می‌گذرد. شما می‌خواهید بفهمید که آنها هنگام حرکت در سایت یا استفاده از محصول شما چه احساسی دارند.

هنگام طراحی سوالات، بهتر است هر سوال بخشی از زمینه کاربر را روشن کند. شما می‌خواهید بدانید که چه سایت‌های دیگری را بررسی کرده‌اند، چه تردیدهایی در مورد محصول شما دارند و موارد دیگر.

متخصصان نرخ تبدیل پیشنهاد می‌دهند که در هنگام طراحی پرسشنامه آنلاین‌ها از خود این سوالات را بپرسید:

  • «چه چیزی در سایت برای کاربر جذاب است؟»
  • «کاربر قبل از این کجا بوده است؟ چه چیزی را قبلاً دیده است؟»
  • «چگونه جایگاه شما را نسبت به رقبایتان ارزیابی می‌کنند؟»
  • «چه چیزی را در سایت خسته‌کننده یا ناپسند می‌دانند؟»

همه این‌ها برای این است که وارد ذهن کاربران خود شوید و بفهمید چه چیزی آنها را به خرید متقاعد می‌کند. با این دیدگاه، شما آماده پرسشنامه آنلاین از کاربران خود هستید.

۵ سوال پرسشنامه آنلاین که هر شرکتی باید بپرسد

یک پرسشنامه آنلاین خوب مستقیم و دقیق است سریع به اصل مطلب می‌پردازد و بلافاصله پاسخ‌های مفید ارائه می‌دهد. ما تمام سوالات معیار خرید فوق را به سوالات پرسشنامه آنلاین تبدیل کرده‌ایم که داده‌های قابل استفاده‌ای ارائه می‌دهد و به شما در بهبود محصولتان کمک می‌کند.

۱. چه چیزی شما را متقاعد کرد که از ما خرید کنید؟ 

وقتی شما هر روز با محصول خود کار می‌کنید، آن را مانند مشتریان خود نمی‌بینید.

تصور کنید شما لباس تولید می‌کنید. شما در کارخانه به پارچه‌ها، نخ‌ها، کیفیت تولید و رنگ‌ها فکر می‌کنید. شاید فکر کنید که مشتریانتان هم به همین موارد فکر می‌کنند، اما آنها چنین نمی‌کنند. وقتی لباس می‌خرند، برای طرحی که لباس دارد خرید می‌کنند، نه به خاطر مواد اولیه‌ای که در تولیدش به کار رفته است.

اجازه دهید مشتریانتان به شما بگویند چه چیزی آنها را تحریک به خرید کرد. این مستقیم‌ترین راه برای درک معیارهای خرید کاربر نهایی است.

۲. اولین بار از کجا درباره ما شنیدید؟

وقتی از مشتریان بپرسید که اولین بار از کجا با شما آشنا شده‌اند و به آنها یک متن باز بدهید تا آن را پر کنند، می‌توانید تمام جزئیات از منابع ارجاعاتی که به نفع شما عمل کرده‌اند را کشف کنید.

ممکن است کاربران شما از طریق مسیرهای معمول مانند تبلیغاتی که منتشر کرده‌اید یا جستجوی گوگل درباره محصول شما شنیده باشند. اما همچنین ممکن است از طریق اشاره‌ای در یک مقاله مجله یا از دوستی در یک کنفرانس با محصول شما آشنا شده باشند. توصیه‌های دهان به دهان را نمی‌توان به سادگی شناسایی کرد، اما کاربران شما می‌توانند سرنخ‌هایی به شما بدهند.

همچنین، شما سرنخ‌های باکیفیتی برای تبلیغ محصول خود دریافت خواهید کرد. شاید ارزش داشته باشد که یک آگهی نیم‌صفحه‌ای در مجله‌ای که نام شما در آن برده شده است یا در برنامه یک کنفرانس منتشر کنید.

۳. چه گزینه‌های دیگری را قبل از محصول ما بررسی کردید؟

مهم است که بفهمید رقبای شما چه کسانی هستند. آنها ممکن است چیزی یا کسی باشند که حتی به ذهن شما خطور نکرده باشد.

مدیرعامل Moz، فکر می‌کرد که می‌داند Moz با چه شرکت‌های دیگری در زمینه سئو رقابت می‌کند، اما پرسشنامه آنلاین‌ها نتایج جالبی به همراه داشتند: به‌جای رقابت با یک شرکت خاص، Moz در واقع با مشتریان خودش رقابت می‌کرد. افرادی بودند که در سایت بودند اما نرم‌افزاری مانند آنچه که Moz ارائه می‌داد نمی‌خریدند. چالش اصلی، متقاعد کردن این افراد به خرید بود، نه جذب مشتریان از شرکت‌های رقیب.

گاهی اوقات کاربران، محصولات شما و رقبایتان را همزمان خریداری می‌کنند، فارغ از اینکه محصول شما چقدر بهتر است. در این حالت، رقبای واقعی شما ممکن است مشکلاتی در قیف فروش شما باشند.

۴. چه چیزی تقریباً شما را از خرید ما منصرف کرد؟

همچنین می‌توانید از کاربران خود بپرسید: «بزرگترین ترس یا نگرانی شما درباره استفاده از ما چه بود؟» در اینجا شما سعی دارید هرگونه تردید یا نگرانی کاربران قبل از ثبت‌نام برای محصولتان را روشن کنید.

ممکن است چیزی کوچک باشد، مانند مسئله قیمت همان‌طور که پیش‌تر گفتیم. اما می‌تواند یک نقص اساسی باشد که حتی متوجه آن نشده‌اید. اگر به عنوان مثال، فرآیند پذیرش کاربر شما ضعیف بوده است، ممکن است کاربران اعتماد خود را به محصول یا حتی شرکت شما از دست داده باشند. دانستن نگرانی‌های کاربران ۹۰ درصد چالش بهبود تجربه کاربری است؛ رفع آن تنها ۱۰ درصد است.

۵. بزرگترین چالش، ناامیدی یا مشکلی که در یافتن محصول مناسب به صورت آنلاین داشتید چه بود؟

پرسیدن از کاربران درباره چالش‌هایی که در پیدا کردن محصول مناسب (یا محصول شما!) داشتند، شاید کمی مبهم به نظر برسد. اما دادن فضایی به آنها برای بیان مشکلاتشان می‌تواند به بینش‌های مهمی منجر شود که شما را بهبود دهید.

شما از آنها درخواست گزارش‌های تحلیلی گسترده یا حتی داده‌های پیچیده نمی‌کنید؛ فقط ایده‌ها را می‌خواهید. حتی اگر صدها پاسخ بی‌ارزش از کاربران دریافت کنید، اگر یک ایده خوب از این پرسشنامه آنلاین بگیرید، این پرسشنامه آنلاین ارزشش را داشته است.

با پرسشنامه آنلاین‌های مناسب، تبدیل‌های شما به‌سرعت افزایش می‌یابد

دانستن و درک نگرانی‌های کاربران تنها راه اطمینان از این است که محصول شما در بازار موفق می‌شود. از طریق پرسشنامه آنلاین‌های مناسب، شما بینش‌های خاصی درباره روان‌شناسی خریداران به دست می‌آورید و می‌فهمید که آنها هنگام حرکت در سایت و محصولتان چگونه فکر و احساس می‌کنند.

هرگونه تغییری که در محصول خود اعمال می‌کنید باید بر اساس پرسشنامه آنلاین‌های کاربران باشد. بینش‌های آنها به شما کمک می‌کند که بهبودهای موثر ایجاد کنید. دیگر نیازی به حدس زدن نخواهد بود؛ شما داده‌های حیاتی و ضروری برای ترسیم مسیر پیش رو خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید