آیا در حوزه خردهفروشی، مراقبتهای بهداشتی، آموزش، روانشناسی یا بازاریابی فعالیت میکنید؟ به دنبال یک راه سریع برای جمعآوری حجم زیادی از دادهها هستید؟ پس ممکن است بخواهید به انجام یک پرسشنامه آنلاین (Cross-Sectional) فکر کنید. در این وبلاگ از یوچک، به این نوع نظرسنجیها، چگونگی استفاده از آنها، مزایا و معایب آنها و موارد دیگر خواهیم پرداخت.
پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional
پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional نوعی تحقیق مشاهداتی است که دادهها را در یک نمونه از جمعیت در یک زمان خاص تجزیه و تحلیل میکند. این نوع نظرسنجی همچنین به عنوان مطالعه عرضی، مطالعه پیشگامانه یا تجزیه و تحلیل عرضی شناخته میشود. اگرچه پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional شامل انجام آزمایشها نمیشود، اما پژوهشگران اغلب از آن برای درک نتایج در صنایع مختلف استفاده میکنند و شرکتکنندگان را بر اساس متغیرهای خاص علاقهمندی انتخاب میکنند.
مشخصات طراحی پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional
- نظرسنجی با همان مجموعه متغیرها در یک نقطه زمانی انجام میشود.
- پژوهشگران میتوانند به طور همزمان به ویژگیهای مختلفی نگاه کنند (سن، جنسیت، نژاد و غیره).
- غالباً برای بررسی ویژگیهای تعریفکننده یک جمعیت در یک زمان مشخص استفاده میشود.
- نظرسنجیهای اضافی ممکن است به همان متغیر علاقهمند باشند، اما هرکدام از یک مجموعه جدید از شرکتکنندگان را مشاهده میکنند.
انواع پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional
پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional یک یا دو نوع تحقیق را دربرمیگیرند: توصیفی و یا تحلیلی.
تحقیق توصیفی
به این نوع تحقیق توجه میشود که چقدر یا چه اندازه شدت متغیری که مورد مطالعه قرار گرفته است در سراسر یک جمعیت خاص رخ میدهد. به عنوان مثال، یک نظرسنجی آنلاین در حوزه خردهفروشی ممکن است نشان دهد که در یک گروه سنی خاص، مردان بیشتری ترجیح میدهند آنلاین خرید کنند تا در فروشگاه.
2. تحقیق تحلیلی
به تحقیقی که به بررسی ارتباط بین دو متغیر مرتبط یا غیرمرتبط میپردازد، تحقیق تحلیلی گفته میشود. این روش چالشهای خود را دارد، زیرا متغیرها و نتایج خارجی همزمان هستند. به عنوان مثال، برای اثبات اینکه برخی افراد احتمالاً بیشتر به سرطان ریه مبتلا میشوند، نظرسنجی فقط به متغیرهای خاصی نگاه میکند و به مواردی مانند تاریخ خانوادگی، تمایلات ژنتیکی، شغل و غیره توجه نمیکند.
مزایا و معایب پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional
پرسشنامههای آنلاین Cross-Sectional یک روش موثر برای جمعآوری دادهها در یک زمان مشخص هستند، اما مزایا و معایب خود را دارند. یکی از مزایای بارز این پرسشنامهها، سرعت و آسانی در جمعآوری اطلاعات است. این پرسشنامهها به سرعت قابل توزیع و پر کردن از طریق اینترنت هستند، که از زمان کمتری نسبت به روشهای سنتی نظرسنجی نیاز دارند. همچنین، امکان جمعآوری دادهها از شرکتکنندگان در مناطق مختلف جهان را فراهم میکنند. از طرف دیگر، یکی از معایب این روش، امکان وجود انحراف در نمونهگیری و عدم تماس مستقیم پژوهشگر با شرکتکنندگان است. اطلاعات از طریق پرسشنامه آنلاین گاهی ممکن است تا حدی نادقیق باشد و احتمال وقوع خطاهای متداول در جوابها وجود داشته باشد. به علاوه، برخی افراد ممکن است از شرکت در پرسشنامهها خودداری کنند، که میتواند به ایجاد انحراف در نمونهگیری و کاهش واکنشهای متفاوت میان گروهها منجر شود.
مزایا:
1. اقتصادی و سریع:
پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional به دلیل اینکه تنها در یک زمان خاص دادهها را جمعآوری میکنند و بر خلاف نظرسنجیهای با مدت زمان طولانی، نسبت به سرعت قابل اجرا هستند، هزینه کمتری نیاز دارند. وجود یک چارچوب زمانی مشخص هم این امکان را فراهم میکند که از این نظرسنجیها به عنوان گزینه ارزانتری استفاده شود.
2. ارائه دادهها در مورد متغیرهای متعدد:
پژوهشگران میتوانند دادهها را در مورد تعدادی از متغیرهای مختلف جمعآوری کنند. به عنوان مثال، یک بازاریاب ممکن است کشف کند که چگونگی اختلافات جنسیتی، سن، وضعیت تحصیلی و درآمد، به عنوان مثال، با علاقه شرکتکنندگان به محصولاتشان مرتبط است.
3. معمولاً منجر به تحقیقات اضافی میشوند:
این نظرسنجیها میتوانند به عنوان یک عامل محرک عمل کنند که تحقیقات بیشتری را راهاندازی کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در حوزه بهداشت در مورد اینکه آیا یک رفتار خاص ممکن است به یک بیماری خاص مرتبط باشد، اطلاعاتی ارائه میدهد که به عنوان پایه برای نظرسنجیها و مطالعات پیشگام بیشتر خدمت میکند. پژوهشگران میتوانند از نتایج استفاده کنند تا موافقت برای انجام تحقیقات اضافی را بگیرند.
معایب:
1. عدم توانایی در تعیین علت و معلولیت:
اگرچه پژوهشگران میتوانند استنباطهایی در مورد شرکتکنندگان و نتایج بکنند، اما نمیتوانند نتیجهگیری قطعی در مورد علت و معلولیت داشته باشند. به عنوان مثال، در یک مطالعه روانشناسی، فقط به دلیل اینکه بیشتر نوجوانان در سن ۱۳-۱۵ سال به عنوان افراد افسرده شناخته میشوند نسبت به نوجوانان ۱۶-۱۸ سال، مطالعه عرضی نمیتواند یک “چرا” قطعی فراهم کند.
2. وجود تفاوتهای گروهی:
پاسخهای شرکتکنندگان در یک مطالعه و پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional ممکن است تحت تأثیر تفاوتهای گروهی قرار گیرند. یک گروه، یک انجمن افراد است که یک رویداد خاص را در یک زمان خاص تجربه میکنند. بنابراین، شرکتکنندگان متولدان در یک دوره ممکن است تجارب تاریخی مهمی را به اشتراک بگذارند که دیدگاه آنها را شکل دادهاند. از سوی دیگر، افراد در همان گروه که در یک منطقه جغرافیایی خاص متولد شدهاند، تجارب محدود به مکان فیزیکی خود را به اشتراک میگذارند.
3. امکان وجود انحراف در نظرسنجی آنلاین
نظرسنجیها یا پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional در مورد برخی جنبههای زندگی ممکن است همیشه به گزارش دقیقی منجر نشوند و معمولاً هیچ مکانیسمی برای تأیید این اطلاعات وجود نداشته باشد.
مقایسه پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional و مطالعات طولانیمدت
سرانجام، ممکن است از خود بپرسیدید چگونه تحقیق و پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional از مطالعات طولانیمدت متفاوت است؟ این سوال آسان است: مطالعات طولانیمدت شامل چندین متغیر در طول یک دوره زمانی طولانی میشوند. به علت این موضوع، آنها زمان بیشتری برای اجرا نیاز دارند و اغلب هزینه و منابع بیشتری را در برمیگیرند. یک چالش دیگر با مطالعات طولانیمدت این است که به علت انجام زمانی، برخی از شرکتکنندگان ممکن است در نهایت از بین بروند (که به آن کاهش انتخابی میگویند).
این بدون شک منجر به انحراف در نظرسنجی آنلاین میشود که میتواند بر اعتبار مطالعه تأثیر بگذارد. با این حال، مطالعات طولانیمدت اطلاعات جامعتری ارائه میدهند، بنابراین برای پیگیری نتایج پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional مناسب هستند. همچنین، پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional به شکلی اطلاعات را ارائه میدهند که مطالعات طولانیمدت را هدایت میکند.
نتیجه گیری
پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional یک راه عالی برای سازمانها در چندین صنعت است تا به سرعت و به صرفه حجم زیادی از دادهها را جمعآوری کند. و آنها یک نقطه شروع عالی را برای هر سازمانی که پیش از انجام یک مطالعه طولانیمدت تحقیقات انجام میدهد، فراهم میکنند. آمادهاید تا پرسشنامه آنلاین Cross-Sectional خود را انجام دهید؟ همین الان با یوچک شروع کنید. نظرسنجیهای ما آسان، زیبا، بسیار ایمن و عضویت در آن رایگان است!
{fieldgroup 8}
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید