نکاتی برای جلوگیری از خستگی در نظرسنجی
پس از ساخت فرم نظرسنجی آنلاین و قرار دادن آن در اختیار مخاطبان مورد نظر ممکن است شرایط مختلفی ایجاد شود. خستگی در نظرسنجی یکی از آنها بوده و زمانی اتفاق میافتد که پاسخ دهندگان به دلایل مختلفی حوصله، شرایط یا علاقهای برای پاسخ دادن به سوالات شما را ندارند. در این مواقع احتمالا یا نظرسنجی به طور کامل تکمیل نمیشود، یا نظرات و بازخوردهای دریافت شده به درستی نخواهد بود. همه این عوامل در نهایت باعث بینتیجه ماندن نظرسنجی آنلاین و عملا هدر رفت زمان، انرژی و هزینههای شما خواهد شد.
انواع خستگی در نظرسنجی
خستگی در نظرسنجی بر اساس زمانی که اتفاق میافتد، میتواند در دو دسته مختلف قرار گیرد:
- خستگی قبل از شرکت در نظرسنجی: در این حالت مخاطب احتمالا حجم زیادی از درخواستهای نظرسنجی را دریافت کرده و به دلیل خستگی تمایلی به بررسی سوالات شما ندارد. بنابراین نرخ پاسخ دهی کمتر خواهد شد. به همین دلیل است که همیشه باید به دنبال بهترین زمان ارسال نظر سنجی باشید.
- خستگی در طول نظرسنجی: این مدل از خستگی پس از شروع پاسخ به اولین سوال و در طول این فرایند اتفاق میافتد. در این حالت ممکن است به دلیل نوع، تعداد و دیگر عوامل موجود در پرسشنامه کاربر در طول پاسخدهی دچار خستگی شده و تمایلی به به ادامه دادن نداشته باشد.
جلوگیری از خستگی در نظرسنجی نوع اول تنها با انتخاب مخاطبان درست اتفاق میافتد. اما دسته دوم را میتوان با طراحی سوالات هوشمندانهتر به حداقل رساند.
چه عواملی باعث خستگی نظرسنجی میشود؟
دلایل مختلفی برای ایجاد این خستگی وجود دارد که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره کردهایم:
طراحی ضعیف در هنگام ساخت فرم نظرسنجی آنلاین
نظرسنجی که شما طراحی میکنید، باید از نظر بصری جذاب باشد. تهیه پرسشنامه آنلاین که به صورت کاملا یکنواخت و در صفحاتی با جملات به هم پیوسته ایجاد شده باشد، چشم بیننده را خسته کرده و در نتیجه میتواند یکی از دلایل خستگی نظرسنجی باشد.
طرح سوالات بیش از حد یا تکراری
برای آنکه بتوانید بهترین نتیجه را از نظرسنجی خود داشته باشید، باید از هدف اصلی خود دور نشوید. نظرسنجی با سوالات بیش از حد یا ارسالهای متناوب و در فواصل زمانی کوتاه، بازخورد منفی را برایتان به همراه خواهد داشت.
همچنین زمانی که شما در نظرسنجیهای خود سوالاتی را به صورت تکراری و پشت سر هم بیان کنید، باعث خسته شدن ذهن مخاطب خود خواهید شد.
طرح سوالات طولانی
به هیچ عنوان در تهیه پرسشنامه آنلاین از سوالات طولانی استفاده نکنید. این موضوع نه تنها برای پاسخ سوالات، بلکه برای متن خود سوال نیز باید رعایت شود.
هدف نامناسب
سعی کنید برای ارسال پرسشنامه آنلاین خود هدفی درست را انتخاب کنید. به عنوان مثال مخاطبانی که از محصولات یا خدمات شما استفاده نکردهاند، نمیتوانند پاسخ درستی در مورد کیفیت با عملکرد آنها بدهند و در نتیجه از ادامه پرسشنامه صرف نظر خواهند کرد.
خستگی در نظرسنجی از ادامه پاسخدهی مخاطبان به سوالات شما جلوگیری خواهد کرد. تاثیر این فرایند را میتوانید به راحتی در زمان آنالیز نتایج ببینید.
نکاتی برای جلوگیری از خستگی در نظرسنجی
اکنون با خستگی نظرسنجی و دلایل ایجاد آن آشنا شدید. اما برای جلوگیری از این فرایند چند مسیر پیش روی شماست:
- نظرسنجیهای خود را کوتاه نگه دارید. در هر نظر سنجی تعداد کمی از سوالات را جای دهید و تنها به مواردی اکتفا کنید که برای کسب و کار شما و هدف نهاییتان مهم است.
- از سوالات شرطی و پایپلاین استفاده کنید تا پرسشنامه کوتاه و هوشمند گردد
- سوالاتتان را بهینه کنید. از نظر ماهیت و شکلی که دارند، آنها را بررسی کنید. سعی کنید تعداد کلمات موجود در یک سوال کم باشد و پاسخشان نیز نیازمند جملهبندیهای طولانی نباشد.
- زمان مخاطبانتان را در نظر بگیرید. در بهترین حالت مدت زمان پاسخ به نظرسنجی باید 5 دقیقه باشد.
- برای ارسال فرم پرسشنامه ابتدا مخاطبانتان را تقسیم بندی کنید و در نهایت سوالات خود را برایشان ارسال کنید.
- به جای یک پرسشنامه آنلاین طولانی از چند پرسشنامه استفاده کنید و از افراد مختلف بپرسید
سخن آخر…
طراحی و ساخت فرم نظرسنجی آنلاین به هر کسب و کاری کمک میکند تا با استفاده از نتایج دریافت شده، بتواند عملکرد خود را بهبود بخشد. اما در این مسیر ممکن است با مشکلاتی مانند خستگی در نظرسنجی رو به رو شود که در نهایت نتایج درستی را برایش به همراه نخواهد داشت. در این مطلب به طور کامل به بررسی دلایل مربوط به این مشکل پرداختیم. سامانه یوچک میتواند با طراحی جذاب و ارائه پرسشهای پیشنهادی این مسیر را برایتان آسانتر کند.
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید