تعداد مناسب سوالات در یک نظرسنجی آنلاین

در نظرسنجی آنلاین چند سوال باید پرسیده شود؟

به نظر شما بیشترین تعداد سوالات در یک نظرسنجی آنلاین چه عددی می‌تواند باشد؟ می‌توانیم پاسخ این سوال را در یک جمله خلاصه کنیم: سوالات کمتر = بازدهی بیشتر…

در این مطلب می‌خواهیم به نکاتی اشاره کنیم که با استفاده از آنها می‌توانید بهترین تعداد سوالات را برای پرسشنامه آنلاین خود انتخاب کنید.

آنچه در این مقاله می خوانیم: 

در نظرسنجی آنلاین چند سوال باید پرسیده شود؟

مخاطب را خسته نکنید…

هدف خود را تعیین کنید…

از غربالگردی در نظر سنجی استفاده کنید…

به زمان مخاطب احترام بگذارید…

مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید…

تعداد ایده‌آل سوالات در یک نظر سنجی آنلاین چیست؟

چرا تعداد سوالات اهمیت دارد؟

کلام آخر…

 

مخاطب را خسته نکنید…

قبل از هر چیز خودتان را به جای مخاطب بگذارید. به نظر شما تعداد زیاد سوالات باعث خسته شدن و رها کردن نظرسنجی نخواهد شد؟ این موضوع در مورد بیشتر افراد صدق می‌کند. کمتر بودن تعداد سوالات یک نظرسنجی بسیار مهم است و باعث می‌شود تا کاربر با اشتیاق بیشتری به آنها پاسخ داده و نتایج دریافت شده نیز دقیق‌تر و صحیح‌تر خواهد بود.

استفاده از چند سوال نظر سنجی آنلاین با بیان و طراحی خوب بهتر از تعداد زیادی سوالات بی هدف، نامناسب و پیچیده است. مطمئنا در این شرایط مخاطب تمایل خود را به ادامه دادن از دست خواهد داد.

هدف خود را تعیین کنید…

هر شخصی با هدفی خاص پرسشنامه آنلاین خود را طراحی و در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد. مطمئنا، اولین قدمی که شما هم در این مسیر باید بردارید، تعیین هدف‌هایتان است. بر این اساس، می‌توانید تنها سوالاتی را مطرح کنید که به آنها نیاز دارید. اینکار باعث بهینه شدن تعداد سوالاتتان خواهد شد.

به عنوان مثال یک کسب و کار کوچک ممکن است با هدف گسترش تجارت خود و ارائه خدمات جدید به بررسی علاقه مخاطبانش بپردازد، او در نظر سنجی خود باید به سوالاتی بپردازد که بتواند میزان علاقه مشتری به خدمات متفاوت را بسنجد.

از غربالگردی در نظر سنجی استفاده کنید…

بهترین انتخاب برای کم کردن تعداد سوالات استفاده از غربالگردی در نظر سنجی است. به عنوان مثال اولین سوال خود را به علاقه داشتن یا نداشتن به خدمات یا محصول جدیدتان اختصاص دهید و در صورتی که پاسخ او بله بود به سراغ سوالات بعدی بروید. در این مواقع به صورت کاملا هوشمندانه تعداد سوالاتتان کمتر خواهد شد.

به زمان مخاطب احترام بگذارید…

مطمئنا کاربران علاقه‌ای به صرف زمان خود، برای بهبود کسب و کار شما آن هم بدون دریافت کارمزد، ندارند. آنها به شما لطف می‌کنند و شما نیز در مقابل باید برای زمانشان احترام قائل شوید. اینکار با حذف سوالات غیر ضروری امکان پذیر خواهد بود.

مخاطبان معمولا علاقه زیادی به صرف زمان برای پاسخ دادن به سوالات شما ندارند. بنابراین بهتر است برای لطفی که در حق شما می‌کنند، خدمات ویژه مانند کد تخفیف را در نظر بگیرید.

مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید…

یکی دیگر از مواردی که در تعیین تعداد مناسب سوالات به شما کمک می‌کند، شناسایی مخاطبانتان است. آیا آنها مشتریان جدید شما هستند یا نظرسنجی بین افراد شناخته شده و کارمندانتان انجام شده است؟ بر این اساس می‌توانید تعداد سوالات در یک نظرسنجی را بیشتر یا کمتر کنید. مطمئنا کارمندان شما به تعداد بیشتری از سوالات پاسخ می‌دهند، چرا که هدف نهایی شما را می‌دانند. اما برای مخاطبی که به تازگی وارد سایتتان شده تنها نیازمند نظرسنجی در حد 1 یا 2 سوال و به صورت پاپ آپ خواهد بود. برای جمع آوری نظرات بیشتر بهتر است تا زمان تبدیل شدن کاربران به مشتری دائم صبر کنید.

تعداد ایده‌آل سوالات در یک نظر سنجی آنلاین چیست؟

هیچ عدد ثابتی برای این تعداد وجود ندارد. برای هر نظر سنجی و هر مخاطبی این تعداد می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی بهتری نظر سنجی‌ها آنهایی هستند که در کمتر از 10 دقیقه مخاطب بتواند به آنها پاسخ دهد. حال اگر این زمان کمتر باشد، بازدهی نیز بالاتر است. البته به شرطی کلیه اطلاعات مورد نیاز برای پاسخ دهی در آن گنجانده شود!

اما اگر بخواهیم یک تخمین کلی برای نظرسنجی‌های مختلف داشته باشیم، اعداد این جدول می‌تواند برای موقعیت‌های مختلف مناسب باشد:

نوع نظرسنجی

تعداد سوالات

مدت زمان پاسخ دهی

زمینه سوالات

نظرسنجی از مشتریان

15 تا 20 سوال

2 تا 5 دقیقه

نظرسنجی از خدمات

نظرسنجی از کارکنان

بیشتر از 20 سوال

متفاوت

حقوق، مزایا، محیط کار

نظرسنجی دوره‌ای

2 تا 10 سوالا

2 تا 3 دقیقه

مسائل مربوط به سازمان

نظرسنجی حضوری

3 تا 5 سوال

1 تا 3 دقیقه

سوالات نظرسنجی

 

تعداد زیاد سوالات در پرسشنامه آنلاین ممکن است باعث خستگی مخاطب شود و مانعی برای پاسخ دادن به تمامی سوالات باشد. بهتر است بر اساس هدف نظرسنجی تعداد مناسبی را برای آنها در نظر گرفت.

چرا تعداد سوالات اهمیت دارد؟

با وجود مواردی که در اینجا عنوان شد، باز هم افرادی ترجیح می‌دهند تا در نظرسنجی خود تعداد زیادی از سوالات را جای دهند. در اینجا به 3 دلیل اصلی که قرار دادن تعداد سوالات زیاد در یک پرسشنامه آنلاین را مناسب نمی‌داند، اشاره کرده‌ایم:

  1. خستگی مخاطب یکی از دلایلی است که منجر به پاسخ‌های نادرست و عدم تمرکز خواهد شد.
  2. ممکن است در صورت وجود تعداد زیاد سوالات، مخاطب، پرسشنامه شما را نیمه کاره رها کند.
  3. کیفیت بالای پاسخ‌ها در تعداد سوالات کمتر بالاتر خواهد بود.

کلام آخر…

نظر سنجی یکی از روش‌های بازاریابی و به منظور کسب اطلاعات برای ارائه خدمات بیشتر است. در این فرایند، نه تنها نوع و کیفیت سوالات بلکه تعداد آنها نیز مهم بوده و باید به آن توجه کرد. قرار دادن تعداد زیادی سوالات بی‌ربط در یک نظرسنجی، تمایل برای ارائه پاسخ‌های دقیق از سمت مخاطبان را کمتر خواهد کرد. شما می‌توانید با استفاده از سامانه یوچک، تعداد مشخصی از سوالات را در پرسشنامه آنلاین خود قرار دهید. همچنین امکان غربالگردی در نظر سنجی به وسیله این پلتفرم و برای تمام کسب و کارها وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید