از طریق واتساپ با ما در تماس باشید
میتوانید برای مشاوره رایگان از طریق واتساپ با ما در ارتباط باشید.
نظرسنجی آنلاین چیست؟ انجام نظرسنجی بهطور روتین و در مراحل مختلف سفر مشتری یا بهطورکلی مخاطب، راهی عالی برای درک بهتر از او و پیشبینی رفتارهای آیندهاش است. با ظهور اینترنت، این سوال مطرح شد که در دستیابی به این هدف اهمیت و مزایای نظرسنجی آنلاین چیست؟ در طول بیش از سه دهه گذشته و بهویژه در دهه پیشین، بسیاری از مزایا و محدودیتهای این روش آشکار شده و ابزارهای آن توسعه یافتهاند.
استفاده از نظرسنجی آنلاین مانند دیگر روشهای نظرسنجی و ابزارهای جمعآوری داده، نیازمند شناخت آن است. در این مقاله، ضمن بیان چیستی این روش و دلایل اهمیت آن در دنیای امروز، مزایا و معایبش را مرور میکنیم. در انتها نیز ویژگیهای نظرسنجی آنلاین خوب را شرح میدهیم. در پایان این مقاله بهخوبی میتوانید در خصوص استفاده از این روش تصمیمگیری کرده و کیفیت آن را ارتقاء دهید.
نظرسنجی آنلاین چیست؟
کسبوکارها بهمنظور بهبود خدمات و کالاهای خود قطعا به آگاهی از نظرات مشتریان، کیفیت تجربهشان، علایق، نیازها و انتظارات آنها نیاز دارند. دستیابی به چنین اطلاعاتی تا پیش از ظهور اینترنت به روشهای سنتی و نهچندان دقیق، قابلاعتماد و پربازده انجام میشد؛ اما امروز، یک ابزار آن را بیش از هر زمان دیگری ممکن کرده و آن نظرسنجی آنلاین است.
طراحی پرسشنامه آنلاین بهطور ساده به بستر و نحوه ارتباط کسبوکار با مخاطبان خود اشاره میکند. درحالیکه در روشهای دیگر، بستر ممکن است که فروشگاه، دفتر کار و غیره باشد و فرم نظرسنجی بهصورت فیزیکی در اختیار مخاطب قرار گیرد؛ در این روش، اینترنت و ابزارهای آن، ابزار و بستر اصلی هستند. وبسایتها، شبکههای اجتماعی، پیامرسانها، اپلیکیشنها و ایمیل، معروفترین ابزارهای نظرسنجی آنلاین هستند.
در یک نظرسنجی اینترنتی فرم نظرسنجی، درآنواحد برای تمامی جامعه هدف ارسالشده و به همین صورت نیز جمعآوری میشود. یکی دیگر از قسمتهای مهم و ماهیتی نظرسنجی آنلاین ابزارهای تجزیهوتحلیلی است که اینترنت و نرمافزارهای مرتبط در اختیار شما میگذارند.
درواقع در یک نظرسنجی اینترنتی، ابزارهای آنالیز نیز متفاوت شده و عموما اینترنتی هستند. وبسایتهای فرمساز آنلاین حرفهای معمولا تعدادی از این ابزارها را در اختیار شما میگذارند تا به این وسیله بتوانید به نتایجی کاربردی و ملموس از نظرسنجیتان برسید.
چرا از نظرسنجی آنلاین استفاده می کنیم؟
دلیل استفاده گسترده کسبوکارها و سازمانها از نظرسنجی آنلاین چیست؟ یکی از مهمترین این دلایل این است که عدم استفاده از این امکان، شما را از رقبایتان بهشدت عقب میاندازد. بهروز بودن و استفاده از روشهای نوین، همواره یک ارزش در نظر مخاطبان هر کسبوکار و سازمانی است.
از سوی دیگر، نظرسنجی، درست مانند بازاریابی معمولا در جایی اجرا میشود که مخاطب و رضایت مشتری ، بیشترین حضور را در آنجا دارد. امروزه اینترنت و بهخصوص شبکههای اجتماعی، خود بدل به دنیای دیگری برای زندگی شدهاند که افراد اوقات زیادی از زمان خود را در آنجا سپری میکنند.
از اهداف ثانویه این روش در کنار درک بهتر مخاطب و نیازها و انتظارات او، افزایش برندآگاهی است. نظرسنجی، خود یکی از روشهای بازاریابی، برندینگ و تبلیغات است؛ چراکه نام شما، محصولات یا خدماتتان را در ذهن مخاطب جاری کرده و شما را به شکلی غیرمستقیم به او معرفی میکند.
درنهایت باید گفت که آنلاین بودن این روش برای بسیاری از کسبوکارها و سازمانها از یک گزینه انتخابی به یک ضرورت تبدیل شده است. هنگامی که بسیاری از بخشهای یک شرکت آنلاین شدهاند یا از این طریق اداره شده و با هم ارتباط دارند، برگزاری نظرسنجی و تفسیر نتایج بهکارگیری آنها تنها به شکل اینترنتی ممکن است.
این روش بهویژه اگر دیگر ارتباطات شما با مخاطبتان به شکل اینترنتی باشد نیز بیشازپیش خود را بهصورت تنها گزینه ممکن مطرح میکند.
دیگر پاسخها به سوال این بخش در مزایای این روش نهفته است که در بخش بعد به آن میپردازیم.
7 مورد از مزایای نظرسنجی آنلاین
پیش از انجام یک نظرسنجی بهصورت اینترنتی، خوب است که با مزایا و معایب این روش آشنا شوید. با اشراف به موارد هفتگانهای که در ادامه میآوریم، قطعا بهتر میتوانید تمامی پتانسیلهای این روش جمعآوری داده را شکوفا کنید.
جامعه نمونه بزرگ
درحالیکه در روشهای سنتی، نظرسنجی از یک جامعه بزرگ، بسیار وقتگیر و هزینهبر است؛ نظرسنجی آنلاین، این امکان را فراهم کرده که این جامعه را تا حد امکان، بزرگ تعریف کنید. دلیل این مزیت نیز واضح است. تنها با فشردن یک دکمه میتوانید فرم طراحیشده و سوالات نظرسنجی را برای تعداد بسیار زیادی از افراد ارسال کنید. اعضای این جامعه نمونه میتوانند از مناطق جغرافیایی مختلف یا حتی دارای محدودیتهای بینایی و شنوایی باشند. بهاینترتیب، اطلاعات بهدستآمده، جامعتر و قابلاعتمادتر خواهند بود.
صرفه جویی در پول، زمان و انرژی
در هیچ روش دیگری از نظرسنجی، نمیتوان با صرف هزینهای برابر با این روش، این میزان داده جمعآوری کرد. کاهش هزینه کاغذ، مکان لجستیکی، نیروی انسانی، رفتوآمد و غیره، بخشی از دلایل کاهش هزینهها در این روش از نظرسنجی هستند. در این روش، تنها لازم است در یک پلتفرم ثبتنام کرده و فرم خود را بخرید و ثبتنام کنید.
نظرسنجی آنلاین نهفقط در هزینهها بلکه در انرژی و زمان شما نیز صرفهجویی میکند. همه مراحل این روش از طراحی تا اجرا و آنالیز، آسانتر و سریعتر انجام میشوند
سهولت در پاسخگویی
یکی از دلایلی که بسیاری از افراد در نظرسنجیهای کاغذی شرکت نمیکنند، این است که در زمان، مکان و شرایط مناسب برای انجام این کار قرار ندارند. اما در این مورد، مزیت نظرسنجی آنلاین چیست؟ مشخص است؛ برای پر کردن یک فرم آنلاین، نیازی به مقدمات خاصی نیست. افراد میتوانند حتی نیمهشب یا هنگامیکه سوار مترو و اتوبوس هستند نیز این کار را انجام دهند.
این مزیت، سبب افزایش مشارکت و رضایت بیشتر مخاطبان میشود. همچنین، مخاطبان بهتر میتوانند به سؤالات فکر کنند و درنتیجه، نتایج حاصلشده قابلاطمینانتر هستند. دسترسی همگانی به گوشیهای تلفن همراه و اینترنت در بیشتر مکانها نیز به این مزیت کمک کرده است.
انعطاف پذیری در طراحی
ابزارها و پلتفرمهای حرفهای فرمساز آنلاین، امروزه ابزارهای شگفتانگیزی دارند که میتوانند نظرسنجی شما را بهغایت زیبا، متنوع، عمیق و کاربردی کنند. علاوه بر امکان تغییرات ظاهری میتوانید از انواع مختلفی از سؤالات برای یک سوال مشخص، استفاده کنید.
امکان ترکیب ویژگیهای بصری و گرافیکی و حتی ویدئو نیز از دیگر مواردی هستند که نظرسنجیهای آنلاین را انعطافپذیر میکنند. پلتفرمهای تخصصیتر، امکان سفارشیسازی هر نظرسنجی را نیز فراهم میکنند.
آنالیز آسان تر نتایج
اما مزایای آنالیزی نظرسنجی آنلاین چیست؟ بهطور ساده و خلاصه باید گفت که نتایج حاصلشده از این روش، نسبت به همه روشهای دیگر به شکل دقیقتر و آسانتری قابلیت آنالیز دارند. بهویژه اگر از سؤالات بسته نسبت به سؤالات باز بیشتر استفاده کنید؛ نتایج این روش، ملموستر خواهند شد. به مدد ابزارهای آنالیزی و هوش مصنوعی، زمان موردنیاز برای دریافت نتایج قابلاعتماد از نظرسنجی آنلاین شاید به چند دقیقه نیز کاهش پیدا کند.
پاسخ های قابل اعتمادتر
یکی از اصلیترین مزایای نظرسنجی آنلاین این است که پاسخدهنده با آگاهی به اینکه هویتش ناشناس باقی میماند و نیز این امر که تحت تأثیر پرسشگر قرار نمیگیرد، پاسخهای صادقانهتری خواهد داد. عدم وجود استرس، هنگام پاسخگویی و آرامش فکری بیشتر از دیگر دلایل این مزیت هستند.
افزایش سرعت انجام اقدامات به موقع
در پی هر نظرسنجی، اقداماتی اصلاحی لازم است که نقاط ضعف شناساییشده، برطرف شوند. سرعت در طراحی، اجرا، جمعآوری نتایج و آنالیز در نظرسنجی آنلاین سبب میشود که با شانس بیشتری اقدامات اصلاحی مقتضی را انجام داده و از ضررهای بیشتر جلوگیری کنید. بهاینترتیب، مشارکتکنندگان نیز سریعا متوجه میشوند که نظراتشان تا چه اندازه تأثیرگذار بوده است.
معایب نظرسنجی آنلاین
اما معایب نظرسنجی آنلاین چیست؟ واقعیت این است که علیرغم مزایای متعدد این روش، استفاده از آن همیشه هم سودمند نیست. درواقع برای استفاده از نظرسنجی اینترنتی باید ماهیت کسبوکار و اهداف خود را در نظر داشته باشید. در ادامه، چهار مورد از مهمترین معایب یا محدودیتهای نظرسنجی اینترنتی را بازگو میکنیم.
نرخ عدم پاسخگویی بالا
یکی از اصلیترین معایب نظرسنجی آنلاین، درواقع، روی دیگر سکه یکی از مهمترین مزایای آن، یعنی سهولت در پاسخگویی است. حتی اگر بهترین فرم را ایجاد کنید و آن را بهموقع برای مخاطب ارسال نمایید، باز هم احتمال اینکه او اصلا نظرسنجی باز نکند زیاد است. در برخی موارد هم فرمها به دلیل طولانی و عدمجذابیت، نیمهکاره رها میشوند. برای اینکه این نرخ را کاهش دهید، بهتر است نظرسنجی را تا جای ممکن ساده، متنوع و کوتاه کنید.
سوگیری در پاسخ دهی و داده های غلط
این مشکل معمولا در پرسشنامههایی به وجود میآید که به پاسخدهنده به ازای مشارکتش، پاداش داده میشود. در این موارد، بسیاری از افراد، بدون توجه به صادقانه بودن جوابهایشان و کیفیت آنها تنها هدفشان این است که نظرسنجی را پر کنند. برای رفع این ایراد، توصیه میشود که جامعه آماری خود را بهدرستی انتخاب کنید.
همچنین، بسیاری از افراد به دلیل ترس از قضاوت دیگران، عدم اطمینان از پنهان ماندن هویتشان و یا اساسا برداشت اشتباهی که از یک سوال میکنند، ممکن است پاسخهای غیرصادقانه و جهتداری بدهند. برای مقابله با این مشکل نیز سعی کنید سؤالات خود را تا جای ممکن، بهدوراز تفاوتهای مذهبی، نژادی و غیره طراحی کرده و از ادبیاتی شفاف استفاده کنید. همچنین حتما به شرکتکننده در خصوص رعایت حریم خصوصیاش اطمینان دهید.
مشکلات مربوط به اینترنت
شاید بپرسید که مشکلات سختافزاری و تکنیکی نظرسنجی آنلاین چیست؟ واقعیت این است که قطعی اینترنت در همه جای دنیا وجود دارد. در بسیاری از مناطق نیز کیفیت اینترنت، بسیار پایین است. این مسئله بهخصوص در مواقعی که به پاسخهای خود در زمان مشخصی نیاز دارید، مشکل بزرگی است. از سوی دیگر، بسیاری از افراد ایمیلهای خود را مرتبا چک نمیکنند یا رمز عبور آن را فراموش میکنند. عدم مهارت کار با اینترنت برای افرادی که مسنتر یا کمسوادتر هستند نیز از دیگر مشکلات نظرسنجیهای آنلاین هستند.
تعامل کمتر و کیفیت نتایج پایین تر
یکی از مزایای مصاحبههای حضوری این است که در آنها مصاحبهگر میتواند اطلاعاتی را نیز از طریق دیگر راههای ارتباطی، مانند زبان بدن و لحن صدا دریافت کند. همچنین او میتواند در مواردی که اختیار دارد، وارد شده و سوال مناسبی را که از پیش طراحی نشده است، در جهت بهبود کیفیت نظرسنجی، بپرسد. او میتواند در صورت لزوم، معنی یک سوال را بیشتر توضیح دهد. این مزایا در نظرسنجی آنلاین دیده نمیشوند. به همین دلیل، ممکن است کیفیت نظرسنجی با این روش، پایین بیاید.
ویژگی های نظرسنجی آنلاین خوب
حال که با مزایا و معایب نظرسنجی آنلاین آشنا شدیم باید بدانیم که ویژگیهای متمایزکننده یک نظرسنجی آنلاین چیست؟ در ادامه این ویژگیها را برمیشماریم.
هدف واضح و صریح
اگر هدف شما از نظرسنجی، نامشخص و غیردقیق باشد، نتایج بهدستآمده نیز دقیقا همین کیفیات را خواهند داشت. باید هدف خود را به شکل متمرکز و حتیالامکان بهصورت کمی، مشخص کرده و روی کاغذ بیاورید. برای این منظور، پرسش این سؤالات از خودتان میتواند سودمند باشد:
• هدف ما از نظرسنجی چیست؟
• نظرسنجی قرار است چه دادههایی در اختیار ما قرار دهد؟
• از آنها به چه منظور استفاده خواهیم کرد؟
• نتایج حاصل، کدام بخشهای سازمان را تحت تأثیر قرار میدهند؟
پاسخ به سؤالات اینچنینی، سبب میشود که با طرح سؤالات مناسب و درست به دادههای قابل تفسیری برسیم.
سؤالات واضح و شفاف
نهتنها کل نظرسنجی، بلکه تکتک سؤالات آن باید واضح و شفاف باشند و مخاطب را گیج نکنند. معمولا عدم شفافیت در هدف سوال، هنگام طرح موضوعات حساس و چالشبرانگیز به وجود میآید. بهتر است این سؤالات را تنها در صورت ضرورت و با رعایت همه جوانب احتیاطی و فرهنگی پرسیده اما شفاف باشید و مخاطب خود را در پاسخدهی، آزاد بگذارید. برای دستیابی به این هدف، رعایت نکات زیر میتواند مفید باشد:
• استفاده از گزینههای کاملا مستقل و منحصربهفرد
• امکان انتخاب بیش از یک گزینه
• امکان عدم پاسخدهی
• استفاده از گزینههای همه، هیچکدام، نظری ندارم و غیره
• عدم طرح مفروضات اشتباه یا جهتدار
• عدم استفاده از کلمات و صفاتی که میتوانند معانی متفاوتی داشته باشند.
• استفاده محدود اما حتمی از سؤالات باز
رعایت اختصار
چه تکتک سؤالات و چه کل نظرسنجی آنلاین را باید در عین حفظ کیفیت و امکان دستیابی به اهداف، موجز و مختصر نگه دارید. تعیین یک هدف بهجای چند هدف، خود یکی از کارهایی است که میتواند به این امر کمک کند. نظرسنجیهای کوتاهتر معمولا نرخ مشارکت و تکمیل بالاتری دارند. زندگی مدرن و سریع امروز، سبب میشود که انسانها بیشتر از چند دقیقه نتوانند یا نخواهند که برای شرکت در یک نظرسنجی وقت صرف کنند.
به شکل بهینه، بهتر است کل زمان تکمیل نظرسنجی شما زیر پنج دقیقه باشد. نظرسنجیهای بین پنج تا ۱۰ دقیقه هم نرخ تکمیل قابلقبولی دارند؛ اما بیش از این زمان، شاهد افزایش قابلتوجه نرخ رهاکردن فرم هستیم. برای دستیابی به این هدف از سؤالات بسته، سریعالفهم، تکهدفی و تا جای ممکن، بسته بهجای باز، استفاده کنید.
جذابیت سؤالات و نظرسنجی
نظرسنجی آنلاین، علاوه بر کوتاهی، باید جذاب نیز باشد. یکی از اقداماتی که میتوانید در این زمینه انجام دهید، استفاده از اشکال مختلف سوال است. سؤالات رتبهدهی، مقیاس لیکرت، توصیفی، نموداری و غیره را بهتناوب و تناسب در نظرسنجی خود بگنجانید. همچنین، استفاده از محتواهای اینتراکتیو از متن و گرافیک گرفته تا ویدئوهای کوتاه را نیز فراموش نکنید.
استفاده از لحن متناسب با شخصیت مخاطب نیز در جذاب شدن نظرسنجی مؤثر است. اگر مخاطبتان، دانشآموزان هستند از همان لحنی استفاده نکنید که برای نظرسنجی از معلمان آنها مناسب است.
از دیگر راههای جذابسازی نظرسنجی، استفاده از عناصر گرافیکی در طراحی فرم، رنگهای مناسب و موارد اینچنینی است. برای این منظور خوب است که با یک طراح گرافیک مشورت کنید یا از اینترنت ایده بگیرید.
درنهایت، تعیین مشوقهایی برای شرکت در نظرسنجی آنلاین نیز یکی دیگر راههای جذابسازی آن است. مطالعات وبسایتهایی مانند Surveymonkey نشان میدهند مشوقها بهطور متوسط، ۵۰ درصد نرخ مشارکت و تکمیل نظرسنجیهای آنلاین را افزایش میدهند.
رعایت منطق در ارائه سؤالات
منظور از منطق در نظرسنجی آنلاین چیست؟ یک نظرسنجی که به شکلی منطقی تدوین یافته است، سؤالات را بهگونهای مطرح میکند که با یکدیگر رابطه داشته و مسیر دستیابی به هدف را سوال به سوال پیش میبرد. برای این منظور، بهتر است حتما از یک مقدمه کوتاه در ابتدای نظرسنجی استفاده کنید که مخاطب را تشویق به تکمیل فرم کرده و هدف نظرسنجی و اهمیت مشارکتش را به او اعلام میکند. در ادامه، بهتر است ابتدا سؤالات کلی و باز را مطرح کرده و سپس به سراغ سؤالات جزئی یا تخصصیتر بروید. سؤالات جمعیتشناختی مانند سن، جنسیت، اطلاعات تماس و غیره را نیز در انتهای مقاله مطرح کنید.
همچنین در نظر داشته باشید که مسیر طیف در سؤالات طیف لیکرت یا هرم در سؤالات مقیاسی و نموداری را مشابه هم طراحی کنید. یعنی در همه سؤالات، گزینهها را از کم به زیاد یا از منفی به مثبت یا به عکس مرتب کنید. در غیر این صورت، احتمال گیج شدن مخاطب و پاسخهای نادرست، وجود خواهد داشت.
رعایت شرایط مخاطب
از ویژگیهای نظرسنجی آنلاین خوب این است که ارائهکننده آن در انتشارش نیز اقتضائات پاسخدهنده را در نظر گرفته است. آمارها نشاندهنده بیشترین نرخ مشارکت در روزهای آخر و اول هفته هستند. بااینحال برای انتشار نظرسنجی خود، شرایط مخاطب را در نظر بگیرد. اوقاتی که او احتمالا در محل کار، محل تحصیل یا استراحت روزانه و شبانه است، اوقات خوبی به شمار نمیروند.
سخن آخر
نظرسنجی آنلاین یکی از پرطرفدارترین و بهینهترین روشهای نظرسنجی برای بسیاری از سازمانها و کسبوکارهاست. این روش، ضمن برآورده کردن اهداف کلی نظرسنجی، مانند شناخت بیشتر بازار و مخاطب و رفع نواقص، مزایای مهمی مانند صرفهجویی در هزینه و زمان، آنالیز آسانتر، سهولت شرکت برای مخاطب، امکان تعریف جامعه نمونه بزرگ و انعطافپذیری در طراحی را در بر دارد.
با اینحال، برخی محدودیتهای این روش مانند نرخ مشارکت پایین و وابستگی به اینترنت را نیز باید هنگام انتخاب و استفاده از آن در نظر داشت.
نظرسنجی آنلاین چیست؟ یا پرسشنامه آنلاین چیست؟ این سوالی بود که تلاش کردیم در این مقاله به آن پاسخ دهیم. این روش برای بسیاری از کسبوکارها به یک امر مسلم و بدیهی تبدیل شده است. به همین دلیل، پلتفرمهای آنلاینی مانند یوچک تمرکز خود را بر طراحی هرچه تخصصیتر و حرفهایتر نظرسنجیهای آنلاین قرار دادهاند.
هنگام طراحی این نظرسنجی، باید به مواردی مانند طرح اهداف شفاف و سوالات ساده، رعایت اختصار، جذابیت، منطق ترتیب سؤالات و شرایط مخاطب توجه داشت. بهاینترتیب، بازدهی این روش بهخوبی بهبود مییابد. کلیک کنید تا بیشتر بدانید.
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید