10 اشتباه رایج در طراحی پرسشنامه

هنگام طراحی پرسشنامه آنلاین ممکن است اشتباهاتی رخ دهد که این اشتباهات باعث سردرگرمی پاسخ دهنده در هنگام تکمیل پرسشنامه شود و این امر باعث بدست آمدن اطلاعات نامعتبر می گردد. در این مقاله به صورت خلاصه به 10 اشتباه رایجی که در پرسش نامه ها رخ می دهد، می پردازیم.

  1. هدایت به پاسخ اصلی سوال:

در طراحی سوالات اصلی، سوالات به گونه ای طراحی می شوند که پاسخ دهنده را به پاسخ خاصی هدایت می کند.

مثال: سازمان ما برای تعالی خود به نظرات شما بسیار اهمیت می دهد، شما به عنوان همکار در این سازمان آیا از عملکرد سازمان راضی بوده اید؟

  • بسیار راضی
  • بسیار ناراضی

2.پیش بینی کردن

سوالات به گونه ای طراحی می شوند که پاسخ دهنده بتواند پاسخ صحیح را پیش بینی کند.

مثال:لطفا به لوگوی جدید ما دقت کنید{تصویری از لوگوی جدید}، آیا موافقید که طرح جدید لوگو نشان دهنده پیشرفت سازمان می باشد؟

  • کاملا موافق
  • کاملا مخالف

مثال: آیا با توجه به فعالیتهای جدید فرهنگی که در سازمان اتفاق افتاده، آیا موافقید که فعالیتهای فرهنگی بیشتر از قبل شده است؟

  • کاملا موافق
  • کاملا مخالف

3.دریافت اطلاعات آماری

در بسیاری از پرسشنامه ها دیده شده که سوالاتی از قبیل (سن،جنس،درآمد) در ابتدای پرسشنامه طراحی می شود . معمولا افراد به سختی به این سوالات پاسخ می دهند. افراد تمایل دارند تا پاسخ این سوالات را به صورت داوطلبانه و زمانی که اطمینان حاصل کردند که نظرسنجی مشروع است پاسخ دهند.پس بهتر است است این سوالات را در پایان پرسشنامه طراحی کنیم.

4. پرسیدن دو سوال در یک سوال

زمانی که دو سوال در یک سوال پرسیده می شود، پاسخ دهندگان سردرگم شده و ممکن است که پاسخ صحیحی به این سوالات ندهند.

مثال:آیا دسترسی فروشگاه و قیمت اجناس فروشگاه برای شما مناسب است؟

که بهتر است به گونه ای دیگر این سوالاتات مطرح شوند:

آیا دسترسی فروشگاه برای شما مناسب است؟

آیا قیمت اجناس فروشگاه برای شما مناسب است؟

5.عدم توجه به بازه مقداری هنگام طراحی پرسش

بدون توجه به بازه مقداری هنگام طراحی پرسش باعث ایجاد تردید هنگام پاسخدهی می شود.

مثال:چه مدت از زمان استخدام شما در این مجموعه می گذرد؟

  • یک تا دوسال
  • 2 تا 5 سال
  • بیش از 5 سال

که بهتر است که به گونه ای دیگر این سوال مطرح شود:

چه مدت از زمان استخدام شما در این مجموعه می گذرد؟

  • کمتر از یک سال
  • یک تا دوسال
  • دو تا 5 سال
  • 5 سال یا بیشتر

6.بکاربردن دستور زبان نادرست هنگام طراحی پرسش

بکار بردن دستور زبان اشتباه در طراحی پرسش باعث می شود که پاسخ دهنده جواب صحیحی به آن پرسش ندهد.

مثال:به چه میزان از خدمات پشتیبانی ما رضایت دارید؟

  • ضعیف
  • متوسط
  • خوب
  • عالی

که بهتر است که به گونه ای دیگر این سوال مطرح شود:

به چه میزان از خدمات پشتیبانی ما رضایت دارید؟

  • اصلا
  • تاحدودی
  • راضیم
  • خیلی راضیم

7.استفاده از عبارات منفی در طراحی پرسش

به کار بردن عبارت نه در سوال باعث ایجاد خطا هنگام پاسخ دادن به آن سوال می شود. بهتر است که هنگام طراحی پرسش از عبارات مثبت استفاده شود.

مثال: آیا شما موافق هستید که در جوامع جهان سوم به فرهنگ و هنر توجهی نمی شود؟

که بهتر است که به گونه ای دیگر این سوال مطرح شود:

آیا فکر می کنید که در جوامع جهان سوم به فرهنگ و هنر کمتر اهمیت داده می شود؟

8.استفاده بیش از حد سوالات توضیحی

استفاده بیش از حد سوالات توضیحی باعث از دست رفتن مخاطبان و عدم بدست آوردن اطلاعات دقیق می شود.

9.طراحی تعداد زیادی سوال

طراحی تعداد زیادی سوال در پرسشنامه آنلاین باعث سردرگم شدن پاسخ دهنده می شود.این امر باعث کاهش دقت در هنگام پاسخگوئی می شود.

 

10.طراحی سوالات غیر ضروری

برخی از سوالاتی که طراحی می شود نامرتبط با موضوع نظرسنجی می باشد این مسئله باعث رنجش مخاطب شده و اطلاعات دقیقی را در اختیار شما قرار نمی دهد.

واقعیت این است که امروزه بسیاری از پرسشنامه هایی که طراحی می شوند شامل تعداد زیادی سوالات ناقص و اشتباه می باشد. بهتر است، سازمان ها قبل از هرگونه طراحی پرسشنامه از مشاورین تحقیقات بازار برای طراحی پرسشنامه های سازمانی خود مشورت بگیرند.یوچک نیز تعدادی پرسشنامه آماده در حوزه های مختلف طراحی کرده است که می توانید از آنها بهره ببرید.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید