پرسشنامههای تحقیقات بازار جهت جمعآوری اطلاعات مورد نیاز کسب وکارها طراحی میشوند. این پرسشنامهها اطلاعاتی مانند علایق، انتظارات و رفتار مصرف کننده نهایی را در اختیار مدیران کسب و کارها قرار میدهند.
مطالعات تحقیقات بازار براساس ویژگیهایی مانند سن، منطقه جغرافیایی و جنسیت انجام میگیرد.
در این مقاله به مهمترین ویژگیهای کلیدی مطالعات نظرسنجی تحقیقات بازار خواهیم پرداخت:
برای انجام مطالعات تحقیقات بازار موفق نیاز به طراحی پرسشنامه وجود دارد که معمولا این پرسشنامهها به صورت آنلاین پاسخ داده میشوند. این پرسشنامهها میتوانند از طریق ایمیل، SMS، کدQR و یا از طریق شبکه های اجتماعی ارسال شوند.
همچنین میتوان این پرسشنامهها را از طریق تبلت یا کیوسک نظرسنجی به صورت آفلاین در مکانهایی که دسترسی به اینترنت وجود ندارد، انتشار داد.
طراحی سوالات نظرسنجی
طراحی سوالات نظرسنجی از مهمترین بخش تحقیقات بازار میباشد. طراحی این سوالات میتواند دارای ویژگیهای مختلفی مانند سوالات بله و خیر، سوالات تشریحی، سوالات چند گزینهای و یا حتی سوالات ایموجی دار باشد.
روشهای انتشار پرسشنامه تحقیقات بازار
یکی از روشهای انتشار پرسشنامه نظرسنجیاز طریق ارسال ایمیل به مخاطبان میباشد. امروزه اکثر مخاطبان از گوشیهای هوشمند استفاده میکنند، با ارسال لینک نظرسنجی از طریق پیامک میتوان از مخاطبان درخواست کرد تا در نظرسنجی به صورت آنلاین شرکت کنند.
انجام نظرسنجی از طریق ایمیل محبوب ترین روش جمع آوریدادهها برای کسب وکارهای B2B میباشد. این در حالی است که انجام نظرسنجی از طریق کیوسکمحبوبترین روش انجام نظرسنجی برای کسب وکارهای B2C مانند فروشگاهها، هتلها و رستورانها میباشد.
بررسی گزارشات نظرسنجی تحقیقات بازار
تحلیل و بررسی پرسشنامه تحقیقات بازار منجر به تجزیه و تحلیل بازار مصرف کننده نهایی میگردد. از طریق این روش علاقه، انتظارات و رفتار مشتریان بررسی میشود و بررسی این ویژگیها در بهبود ارائه کالا و خدمات مورد نیاز آنها تاثیر گذار خواهد بود.
مراحل مهم انجام نظرسنجی تحقیقات بازار
انجام یک نظرسنجی تحقیقات بازار شامل مراحل مختلفی میباشد که به بررسی آنها می پردازیم:
شناسایی هدف نظرسنجی
هدف خود را بررسی کنید و پرسشنامه تحقیقات بازار را براساس اهداف اصلی خود طراحی کنید.
بررسی مخاطبان اصلی هدف
مخاطبان اصلی خود را شناسائی کنید. عواملی که در بررسی مخاطبان اصلی تاثیرگذار میباشد شامل:
- سن
- میزان تحصیلات
- میزان درآمد
- جنسیت
- سطح اشتغال
طراحی پرسشنامه
معمولا پرسشنامهها به صورت کاغذی یا بر روی یک پلت فرم دیجیتال طراحی میگردد. اما انجام نظرسنجی بر روی پلت فرمهای آنلاین با سرعت بیشتر و با دقت بیشتری نسبت به پرسشنامههای کاغذی انجام میگیرد.
کسب وکارها برای توسعه خود نیاز به انجام تحقیقات بازار دارند.
انجام تحقیقات بازار برای تمامی کسب و کارها دارای مراحل مختلفی میباشد که مهمترین آنها:
بررسی محصولات و خدمات
این مرحله شامل درک مصرف کننده نهایی از ماهیت محصولات یا خدمات،قیمت محصولات یا خدمات، کیفیت محصولات و خدمات و غیره می باشد.
ادامه این مقاله را درمقاله طراحی پرسشنامه تحقیقات بازار مطالعه کنید.
توسط : یاسمن نجفی زاده
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید