طراحی پرسشنامه
معمولا پرسشنامهها به صورت کاغذی یا بر روی یک پلت فرم دیجیتال طراحی میگردد. اما انجام نظرسنجی بر روی پلت فرمهای آنلاین با سرعت بیشتر و با دقت بیشتری نسبت به پرسشنامههای کاغذی انجام میگیرد.
کسب وکارها برای توسعه خود نیاز به انجام تحقیقات بازار دارند.
انجام تحقیقات بازار برای تمامی کسب و کارها دارای مراحل مختلفی میباشد که مهمترین آنها:
بررسی محصولات و خدمات
این مرحله شامل درک مصرف کننده نهایی از ماهیت محصولات یا خدمات،قیمت محصولات یا خدمات، کیفیت محصولات و خدمات و غیره میباشد.
جمع آوری اطلاعات
انجام یک نظرسنجی خوب تحقیقات بازار جهت جمع آوری اطلاعات به توسعه کسب وکارها کمک میکند و باعث ایجاد مزیت رقابتی در بین کسب وکارها میگردد.
قیمت گذاری
مصرف کنندگان چقدر تمایل دارند تا با اضافه کردن یک ویژگی جدید به محصول هزینه ای بیشتری پرداخت کنند؟آیا کاهش قیمت باعث افزایش فروش میشود؟ تمام این سوالات را میتوان با استفاده ازانواع نظرسنجیهای تحقیقات بازار پاسخ داد.
انواع روشهای تحقیقات بازار:
1.مطالعات تحقیقات کیفی
مطالعات تحقیقات کیفی باعث جمع آوری اطلاعات و افزایش شناخت صاحبان کسب وکارها به نیاز مصرف کنندگان نهایی خواهد شد.
برخی از روش های رایج مطالعات تحقیقات کیفی:
گروه های متمرکز:
استفاده از گروه متمرکز باعث جمع آوری اطلاعات غنی در مورد موضوعی خاص میباشد.
این روش شامل یک مصاحبه گروهی که توسط یک رهبر هدایت شرایط غیررسمی برگزار میگردد. مهمترین ویژگی این روش مشارکت افراد با یکدیگر میباشد. استفاده از پلت فرم های آنلاین باعث افزایش سرعت در تجزیه و تحلیل اطلاعات میگردد.
مصاحبه تلفنی
یکی دیگر از روشهای تحقیقات کیفی انجام مصاحبه تلفنی از افراد است که اغلب برای نظرسنجی کیفیت محصولات و خدمات صورت میگیرد که با استفاده از پلت فرم آنلاین انجام این مصاحبه سرعت بیشتری خواهد گرفت و اطلاعات با هزینهای کمتر و در کمترین زمان جمع آوری میشود.
مزایای استفاده از تحقیقات کیفی:
کاهش هزینههای تحقیقاتی
تحقیقات کیفی در مقیاس کوچکتر با هزینههای کمتری نسبت به سایر روش های تحقیقاتی انجام می گردد.
قابلیت انعطاف پذیری
طراحی پرسشنامههای تحقیقات کیفی نسبت به سایر روش های تحقیقاتی از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار می باشد. این امکان را در اختیار محققان قرار می دهد تا هنگام تکمیل کردن پرسشنامه توسط پاسخ دهندگان، عنوان گفتگو را در مسیری که پاسخ دهنده تمایل دارد، تغییر دهد.
توسط : یاسمن نجفی زاده
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید