در مقاله قبلی در مورد برخی از روش های نظرسنجی جهت جمع آوری دادههای مورد نیاز کسب وکارها صحبت کردهایم در این مقاله به ادامه آن میپردازیم.
نظرسنجی رضایت مشتری
نظرسنجی رضایت مشتری امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. این نوع نظرسنجی به سازمان ها کمک میکند تا بتوانند میزان رضایت مشتریان خود را ارزیابی کنند.
سوالاتی که میتواند در نظرسنجی رضایت مشتری پرسیده شود:
- بررسی میزان رضایت مشتری از خرید محصولات و خدمات
- بررسی تجربه مشتری از خرید خدمات و محصولات
چگونه نظرسنجی رضایت مشتری به توسعه کسب وکار کمک میکند:
- با انجام نظرسنجی میزان وفاداری مشتریان را ارزیابی کنید.
- ارزیابی میزان رضایت مشتریان باعث کاهش هزینه های سازمان میگردد.
- مشتریان راضی و وفادار سفیران نام تجاری شما میشوند.
نظرسنجی آگاهی از برند
نظرسنجی آگاهی از برند به ارزیابی آگاهی افراد از برند شما میپردازد. افراد برند شما را چگونه می شناسند و چقدر از آن اطلاع دارند. این نوع نظرسنجی به همراه داده های تحقیقات بازار میتواند اطلاعات با ارزشی را در اختیارتان قرار دهد. داده هایی که این نظرسنجی در اختیار شما قرار میدهد شامل موارد ذیل میباشد:
- یادآوری برند: مخاطبان شما به چه میزان برند شما را به یاد میآورند.
- به رسمیت شناختن برند: به چه میزان مخاطبان شما برندتان را به رسمیت میشناسند.
- هویت برند: تصویر ذهنی مخاطبان شما را نسبت به برندتان ترسیم میکند.
- تصویر برند: مخاطبان شما با نام تجاریتان چگونه ارتباط برقرار میکنند.
- اعتماد به برند: مخاطبان شما به چه میزان به برندتان اعتماد می کنند.
- وفاداری به برند: مخاطبان شما به چه میزان به نام تجاری شما وفادار خواهند ماند، مخاطبان شما آیا دوباره از شما خرید میکنند؟
چگونه نظرسنجی آگاهی از برند به توسعه کسب وکار کمک میکند:
- با انجام نظرسنجی آگاهی از برند به هویت برند خود جان تازه ای ببخشید و توجه مخاطبان خود را جلب کنید.
- با انجام نظرسنجی آگاهی از برند میزان وفاداری مخاطبان خود را افزایش دهید.
نظرسنجی ارزیابی آموزش کارکنان
آموزش کارکنان سرمایه گذاری ارزشمندی است و باعث رشد اقتصادی شرکت و کارکنان میشود.
نظرسنجی ارزیابی آموزش کارکنان شامل موارد ذیل میباشد:
نیازسنجی کارکنان
با انجام نظرسنجی از کارکنان می توان نیازهای آنها را تشخیص داد و با توجه به میزان شایستگی آنها می توان یک برنامه آموزشی مدون طراحی کرد.
ارزیابی و سنجش اثربخشی دوره های آموزشی کارکنان
با انجام نظرسنجی می توان میزان اثربخشی دوره های آموزشی کارکنان را ارزیابی کرد.
سوالاتی که میتواند در نظرسنجی ارزیابی آموزشی کارکنان پرسیده شود:
- کیفیت دوره های برگزار شده را چگونه ارزیابی میکنید؟
- دوره های برگزار شده با موقعیت شغلی کارکنان چقدر ارتباط داشته است؟
چگونه نظرسنجی ارزیابی آموزش به توسعه کسب وکار کمک میکند:
- میزان کیفیت دوره های آموزشی برگزار شده را ارزیابی کنید.
- میزان بهره وری کارکنان را از دوره های برگزار شده ارزیابی کنید.
- این نظرسنجی باعث بهبود آموزش کارکنان میشود.
نظرسنجی ارزیابی رویداد
انجام نظرسنجی ارزیابی رویداد باعث میشود تا میزان بازخورد افراد از رویداد برگزار شده را ارزیابی کنید. برگزاری رویداد به برندینگ سازمان کمک بسیاری میکند. بسیاری از سازمانها با حضور در رویدادها یا برگزاری رویداد به دنبال افزایش آگاهی از برند (brand awareness ( میباشند.
سوالاتی که در نظرسنجی ارزیابی رویداد پرسیده می شود:
- کیفیت رویداد برگزار شده را چگونه ارزیابی میکنید؟
- آیا این رویداد را به دوستان خود معرفی میکنید؟
چگونه نظرسنجی ارزیابی رویداد به توسعه کسب وکار کمک میکند:
- بررسی میزان رضایت شرکت کنندگان در رویداد
- معرفی نام تجاری و ارتباط با شرکت کنندگان رویداد
- دریافت نظرات شرکت کنندگان به بهبود کیفیت رویدادهای بعدی کمک می کند.
نظرسنجی ارزیابی مشتریان بالقوه
مشتریان بالقوه(Lead generation) مشتریانی هستند که با شما تماس گرفته و تمایل به خرید محصولات وخدمات شما دارند. با انجام نظرسنجی شما می توانید لیستی از مخاطبانی که به محصولات وخدمات شما علاقه مند هستند را جمع آوری کنید و دلایلی که چرا آنها به محصولاتتان علاقه مند هستند را شناسائی کنید.
سوالاتی که در نظرسنجی ارزیابی مشتریان بالقوه پرسیده می شود:
- اطلاعات مشتری( نام و نام خانوادگی، نام شرکت و اطلاعات تماس)
- مشتری بتواند به شما اعلام کند که چگونه با او ارتباط برقرار کنید، از طریق تماس مستقیم، ایمیل یا از طریق پیام رسان
- مشتریان چگونه با برند و محصولات شما آشنا شدهاند و چه عواملی باعث شده تا با شما ارتباط برقرار کنند.
نظرسنجی ارزیابی مشتریان بالقوه باعث افزایش میزان مشارکت مشتریان میشود و آنها متوجه میشوند که شما برایشان اهمیت ویژه ای قائل هستید.
چگونه نظرسنجی ارزیابی مشتریان بالقوه باعث توسعه کسب وکار میشود:
- جمع آوری اطلاعات تماس مخاطبانی که به محصولات و خدمات شما علاقه مند هستند.
- ارزیابی میزان علاقه مشتریان بالقوه به خرید محصولات و خدمات شما.
- مخاطبان به شما اعلام میکنند که چگونه با آنها ارتباط برقرار کنید.
موارد ذکر شده از مهمترین انواع نظرسنجی میباشد و به توسعه کسب و کارها کمک میکند.
توسط : یاسمن نجفی زاده
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید