تکنیک های پیشرفته در پرسشنامه آنلاین

ساختن یک پرسشنامه آنلاین قوی سخت است. زیرا قبل از ارسال آن‌ها، باید دقیقاً بدانید که چه اطلاعاتی می‌خواهید جمع آوری کنید. در غیر این صورت، زمانی که متوجه می‌شوید که باید یک سوال دیگر را پرسیده باشید، قایق قبلاً رانده شده است. در این راهنما، ما موارد زیر را بررسی می‌کنیم:

چگونه پرسشنامه آنلاین‌های موثر‌تری ایجاد کنیم؟

چه چیزی داده‌های پرسشنامه آنلاین را از دیگر نوع داده‌ها متفاوت می‌کند؟

چه زمانی باید یک پرسشنامه آنلاین اجرا کنید؟

چه کاری باید انجام دهید اگر داده‌های کیفی شما داستانی متفاوت از داده‌های کمی شما بیان کند؟

تحلیل داده‌های پرسشنامه آنلاین

داده‌های پرسشنامه آنلاین شگفت‌انگیز است، اما ویژگی‌های خاصی دارد. حتی کارشناسان داده با جمع‌آوری و تحلیل داده‌های پرسشنامه آنلاین مشکل دارند. چند دلیل برای این وجود دارد:

به دست آوردن سوال‌های قوی، سخت است

داده‌های پرسشنامه آنلاین همیشه به اندازه‌ی سوالات اولیه شما مهم است. اگر سوالات بدی بپرسید، داده‌های بدی دریافت می‌کنید. به عنوان مثال، فرض کنید از مردم بپرسید: "احساسی که در روزهای آخر هفته و دوشنبه دارند، چگونه است؟"

احتمالاً بیشتر ما احساس خوبی روز یکشنبه داریم... و شاید کمتر در روز دوشنبه. اما به دلیل اینکه دو سوال را در یک گروه قرار داده‌اید، داده‌های شما در همه جا پخش می‌شود. شما اطلاعات قابل استفاده‌ای درباره‌ی پاسخ‌دهندگان خود ندارید.

نوشتن پرسشنامه آنلاین‌ خوب، بینش روان‌شناسانه نیاز دارد

برای نقل قول از تحلیل‌گر مکالمات الیزابت استوکو، "پاسخ‌های خوب از سوال‌های خوب ساخته می‌شوند و سوال‌های خوب نیاز به درک محکمی از روانشناسی رفتاری دارند. به عنوان مثال، بیایید در مورد اعتماد صحبت کنیم. افراد احتمالاً بیشتر به تکمیل یک پرسشنامه آنلاین می‌پردازند اگر از زبان مستقیم و شفاف استفاده کنید. یوچک با کلمات مختصر و مستقیم در صفحه‌ی خوش‌آمدگویی (به عنوان مثال، "به خبرنامه ما بپیوندید")، 5٪ پاسخ بیشتری نسبت به آن‌هایی که با یک سوال شروع می‌شوند (به عنوان مثال، "آیا به خبرنامه اختصاصی ما علاقه‌مندید؟")، دریافت می‌کنند.

یا پدیده روان‌شناختی گسترده‌تر "تقلید" را در نظر بگیرید. مردم در موقعیت‌های اجتماعی از یکدیگر تقلید می‌کنند بدون اینکه حتی این موضوع را درک کنند. این رفتار همچنین در پرسشنامه آنلاین‌ها رخ می‌دهد. به عنوان مثال، اگر در پرسشنامه آنلاین خود از کلمات انگیزشی استفاده کنید، احتمالاً مردم به شکل مثبت‌تری پاسخ می‌دهند.

چهار مرحله تا یک پرسشنامه آنلاین پیشرفته

اگر می‌خواهید در مورد مشتریان خود بینش‌های جذابی بدست آورید، از طریق این چهار مرحله عمل کنید:

مرحله 1: برنامه‌ریزی

وقتی پرسشنامه آنلاین‌ها خطا دارند، این مرحله معمولاً مقصر است. اگر برنامه‌ریزی به درستی انجام نشود، شما از پرسش‌های اساسی غافل می‌شوید. در اینجا چند نکته برای برنامه‌ریزی پرسشنامه آنلاین‌های شما آمده است:

کلید نتایج عالی پرسشنامه آنلاین ابتدا شروع با فرضیه‌ای واضح است. هر سوالی که مطرح می‌کنید باید شما را به نزدیک‌تر شدن به تأیید یا رد این فرضیه بیاورد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید بدانید آیا مردم از یک ویژگی جدید خوششان می‌آید یا خیر، باید مطمئن شوید که:

الف) مردمی که شما پرسشنامه آنلاین می‌کنید از ویژگی جدید استفاده کرده‌اند. شما حیرت‌زده خواهید شد که چقدر افراد این بخش را فراموش می‌کنند!

ب) از پرسش‌های موجه مثل "چقدر از [ویژگی] خوشتان می‌آید؟" خودداری کنید. این سوالات داده‌های شما را از راهی خاص جهت می‌دهند زیرا به پاسخ‌دهندگان شما را به جهت خاصی هدایت می‌کنند.

ج) اجازه دهید افراد بگویند آنچه می‌خواهند به شما بگویند، نه آنچه شما می‌خواهید بدانید. اگر یک محدوده‌ی گزینه‌ای را ارائه می‌دهید، گزینه "دیگر" یا یک جعبه متن باز را برای افراد ارائه دهید تا افراد بتوانند اندیشه‌های خود را به اشتراک بگذارند.

مرحله 2: ساخت

اما اگر آماده به سطح بالاتر هستید، چندین روش عملی به شرح زیر است:

از قابلیت داده‌های کیفی غنی بهره ببرید.

پرسشنامه آنلاین‌ها فقط درباره پرسش‌های بله/خیر نیستند. آنها همچنین ابزار عالی برای یادگیری از احساسات و نظرات مشتریان و پاسخ‌دهندگان هستند. شما می‌توانید از پرسشنامه آنلاین‌ها برای شناسایی الگوها و همبستگی‌ها، درک علت پشت یک احساس خاص، و جمع‌آوری توصیه‌ها برای غنی‌تر کردن استراتژی محصول و بازاریابی خود استفاده کنید. پس خودتان را به محدوده‌های اصلی محدود نکنید. کمی خلاق شوید.

به عنوان مثال، می‌توانید به جای یک سوال از نوع "تجربه خود را از 1 تا 5 امتیاز دهید"، از یک سوال متنی بلند استفاده کنید. سپس از ابزارهای هوش مصنوعی برای اجرای یک تجزیه و تحلیل احساس یا متن برای شناسایی الگوها در پاسخ‌ها استفاده کنید. شاید یک مجموعه داده‌ی نوآورانه و مفیدتر بدست آورید.

اگر می‌خواهید از داده‌های قابل استفاده استفاده کنید، نمی‌توانید پاسخ‌دهندگان خود را به سمت پاسخ‌هایی که امیدوارید ببینید هدایت کنید. این پرسش‌ها را نپرسید: "چقدر هیجان‌زده هستید که با ما کار کنید؟" (یا معادل آن).  چندین بار یک سوال را به روش‌های مختلف بپرسید تا جبران پرسش بدون گفتگو کننده باشید. برای مثال اگر از پرسش بله/خیر مثل "آیا ویژگی X مفید است؟" استفاده می‌کنید، یک سوال چند گزینه‌ای مجزا مثل "آیا از ویژگی X برای: گزینه 1، گزینه 2، گزینه 3، دیگر" را بپرسید.

مرحله 3: انتشار

با اینکه پرسشنامه آنلاین شما آماده است، شما نیاز دارید تا آن را به مخاطبان هدف خود انتشار دهید. مطمئن شوید که آن را به افراد درست ارسال کنید. پیش از ارسال فهرست گیرنده خود را مورد بررسی قرار دهید. اغراق در جمع‌آوری اطلاعات اغلب جذاب است، اما داده بیشتر همیشه داده بهتر نیست. به جای این کار، به یک نمونه نماینده هدف متمرکز شوید، مانند مشتریان فعلی که با پروفایل مشتری ایده‌آل شما (ICP) همخوانی دارند، احتمالی‌هایی که در ۶۰ روز گذشته وارد محوطه شما شده‌اند، یا مشتریانی که اخیراً بیرون رفته‌اند. گروه متمرکزتر، داده مفیدتر است.

میا مابانتا، مدیر بازاریابی کوارتز، می‌گوید: "ما از یک سبک شخصی‌تر استفاده کردیم، کمی زمینه فراهم کردیم و با یک سوال قابل پاسخ بیشتر (مثل: 'سلام، من جواب این سوال را می‌دانم!') شروع کردیم. علاوه بر این، آن را در یک روز شنبه ارسال کردیم که مردم واقعاً زمان داشتند تا اقدام مورد نیاز را انجام دهند." "ما یک نرخ کلیک 4.48٪ مشاهده کردیم."

استفاده از انگیزه‌ها به صورت استراتژیک

از نقطه نظر آماری، هر چه اندازه نمونه بزرگتر باشد، بهتر است - با فرض اینکه، همانطور که گفتیم، نمونه شما نماینده بازار هدف شما است. شما به طور معمول نمی‌توانید از شش پاسخ پرسشنامه آنلاین چیزی یاد بگیرید یا استنتاجات صحیحی نتوانید بردارید، اگرچه احتمالاً هنوز هم بهتر از هیچ چیزی است.

در نظر داشته باشید که ارائه انگیزه برای افراد برای تکمیل پرسشنامه آنلاین برای شما مفید است. با این حال، با دقت به نحوه انجام این کار فکر کنید. به عنوان مثال، اگر پاداش نقدی برای تکمیل یک پرسشنامه آنلاین ارائه دهید، احتمالاً افرادی که هرگز از محصول شما استفاده نکرده‌اند فقط برای دریافت پاداش پاسخ می‌دهند.

به جای این کار، انگیزه خود را به محصول یا خدمات خود مرتبط کنید. فکر کنید:

  • تخفیف بر روی محصولات یا خدمات مکمل
  • یک ماه رایگان از خدمات اشتراکی
  • تقدیر در وبلاگ یا خبرنامه  
  • دسترسی زودهنگام به ویژگی‌های جدید
  • منبعی مفید مانند راهنمای رایگان یا مجموعه آموزشی

در اغلب موارد، ما پیشنهاد می‌دهیم که از داده‌های کیفی که از پرسشنامه آنلاین خود جمع‌آوری می‌کنید به عنوان یک دید کلی گسترده استفاده کنید. این یک چارچوب فراهم می‌کند که به شما سوالات مناسب را برای آینده بررسی رفتار ارائه می‌دهد. سپس، از داده‌های کمی (مانند داده‌های استفاده یا آزمایش A/B) یا تحقیقات کیفی اضافی برای ورود به تحلیل عمیق‌تر استفاده کنید.

سرانجام، یک فرآیند را توسعه دهید که می‌توانید به مرور زمان به آن تجزیه و تحلیل کنید. شما سوالاتی را که بیشترین میوه را می‌دهند و کلماتی که باید از آنها دوری کنید را یاد می‌گیرید. بهترین راه‌ها برای دریافت پاسخ‌های بیشتر و نحوه ایجاد پرسشنامه آنلاین‌هایی که مردم مشتاق به پاسخ دادن هستند، را کشف می‌کنید.

نتیجه گیری

در نتیجه، ایجاد پرسشنامه آنلاین‌های موثر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، استفاده از تکنیک‌های مناسب در طراحی سوالات، و تحلیل دقیق داده‌های جمع‌آوری شده است. با توجه به روش‌هایی که در این مقاله مطرح شد، می‌توانید پرسشنامه آنلاین‌هایی را طراحی کنید که اطلاعات قابل اعتماد و کارآمدی را از مخاطبان خود بدست آورید. همچنین، با رعایت نکاتی مانند ایجاد انگیزه مناسب برای مخاطبان، تمیز کردن داده‌ها، و بررسی به دقت نتایج، می‌توانید بهترین نتایج را از پرسشنامه آنلاین‌های خود بدست آورید.

 

سوالات متداول

۱. آیا می‌توانم از پرسشنامه آنلاین‌ها برای بهبود محصول یا خدماتم استفاده کنم؟

بله، با استفاده از پرسشنامه آنلاین‌های کارآمد می‌توانید اطلاعات مفیدی از مشتریان و مخاطبان خود به دست آورید که به بهبود محصول یا خدمات شما کمک می‌کند.

۲. آیا باید به مخاطبان جوایزی برای پاسخ دادن به پرسشنامه آنلاین‌ها ارائه دهم؟

بسته به شرایط، ارائه انگیزه‌هایی مثل تخفیف‌ها، جوایز، یا دسترسی به منابع مفید می‌تواند تعداد پاسخ‌ها را افزایش دهد.

۳. چگونه می‌توانم داده‌های پرسشنامه آنلاین را بهبود دهم؟

با رعایت نکاتی مانند تمیز کردن داده‌ها، ارائه سوالات موثر، و استفاده از تکنیک‌های تحلیل دقیق، می‌توانید داده‌های جمع‌آوری شده را بهبود دهید و به نتایج بهتری دست یابید.


اشتراک در تلگرام
اشتراک در فیسبوک
اشتراک در توئیتر
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در واتس‌اپ
اشتراک در SMS


توسط سامانه یوچک پرسشنامه آنلاین بسازید ، آن را به اشتراک بگذارید و از داده های بدست آمده گزارش گیری کنید.


1000 Characters left