به یک برند فکر کنید. حالا به آن برند چه چیزهایی را مرتبط میکنید. احتمالاً یک برند را براساس تجربیات شخصی خود انتخاب کردهاید. یا ممکن است یک برند را انتخاب کرده باشید که با آن آشنا هستید، مثل اپل، نایک، مکدونالدز یا استارباکس، حتی اگر از محصولات این برندها استفاده نکنید یا به این مکانها بیشتر نروید. این مورد هم قابل قبول است؛ احتمالاً تفکراتی درباره آنها بر اساس ارتباطشان با فرهنگ عامه دارید.
تعاملات و دیدگاههای شما نسبت به برندی که انتخاب کردهاید، به نام “تصویر برند” شناخته میشوند. برخی شرکتها ممکن است با توسعه تصویر برند مشکل داشته باشند، در حالی که دیگران در این زمینه موفق هستند. یکی از راههایی که شرکتها برای شروع تعیین تصویر برند از آن استفاده میکنند، ایجاد هویت برند است.
هویت برند چیست؟
هویت برند از عناصری که توسط یک شرکت برای ایجاد تصویر برند مهم استفاده میشود، تشکیل میشود. هویت برند معمولاً از مأموریت شرکت، پیشنهاد ارزش، اهداف بلندمدت، موقعیت رقابتی و ارتباطش با ارزشها و علایق مخاطبان هدف شکل میگیرد. عناصر متداول هویت برند عبارتند از:
نام برند
- لوگو و نشانهکلماتی (wordmark)
- شعار یا جملات تبلیغاتی
- رنگها و انواع گرافیک
- یک سبک و قلم (typeface)
- یک صدا
همه این عناصر با همکاری یکدیگر، به مخاطبان انتقال میدهند که شرکت چه کسی است و برای چه ایستاده است.
اهمیت ایجاد هویت برند
هویت برندی پایدار و یکپارچه جزء هر استراتژی موفق برندینگ است. باید بسیاری از افکار به هویت برند اختصاص یابد و پس از توسعه آن، باید حفظ شود. انحراف از هویت برند، به ویژه پس از آنکه به خوبی ایجاد شده باشد، باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد زیرا این امر ممکن است بر تصویر برند تأثیر گذار باشد. با این گفته، در زیر پنج دلیل برای اهمیت هویت برند آورده شدهاند.
- شخصیت: هویت برند نمایانگر تجسم تصویر “شخصیت” شماست؛ اغلب یک احساس خاص را در مخاطبانتان به وجود میآورد و تنظیمات آن را برای آنها مشخص میکند.
- یکنواختی: توسعه هویت برند با استفاده از استایلها و عناصر طراحی خاص، به شما کمک میکند که در تمام وسایل ارتباطی یکنواخت باشید، به طوری که مخاطبان شما، شما را هرجا که تبلیغات میکنید، تشخیص دهند.
- تمایز: هویت برند شما، شما را از رقبا در زمینهی شما متمایز میکند. در حالی که ممکن است بخواهید برخی از جنبههای هویت آنها را تقلید کنید تا جایی که مناسب باشد، اما همچنین میخواهید بهطور منحصر بهفرد خودتان را نشان دهید تا بیشتر جلب توجه کنید.
- آگاهی: به سادگی بگویید، هر چه برند شما بیشتر دیده شود، به یادماندنیتر خواهد بود.
- وفاداری: یک هویت برند موثر با گذر زمان اعتماد مخاطبان را جلب میکند. وقتی این اتفاق میافتد، آنها به احتمال زیاد به بازدیدها و خریدهای تکراری میپردازند و احتمالاً برند شما را به دیگران پیشنهاد میکنند و “طرفدار برند” میشوند.
۱۵ سوالی که باید هنگام ایجاد هویت برند از خود بپرسید
ایجاد هویت برند باید با یک مرحله انعکاس شخصی آغاز شود. شما باید از خود سوالات زیر را بپرسید:
- مشتریان من چه کسانی هستند؟ من میخواهم مشتریان من چه افرادی باشند؟
- چگونه میخواهید با مشتریان صحبت کنید؟ آنها چه میخواهند بشنوند؟
- محصولات/خدمات من چه مشکلاتی را برای مشتریان حل میکنند؟
- شخصیت برند من چیست؟ سرگرمکننده؟ جدی؟ بافرهنگ؟ بیانگر؟
- رقبای من چه افرادی هستند؟ من چگونه مشابه آنها هستم؟ چگونه از آنها متفاوت هستم؟
- چه احساساتی باید برند من در مخاطبان القا شود؟ احساساتی که نباید القا شوند چیست؟
- داستان برند من چیست؟ چگونه تشکیل شد؟ چه مشکلاتی برای رسیدن به اینجا پشت سر گذاشته شد؟
- کدام برندها به من حرف میزنند؟ کدام برندها را دوست دارم تقلید کنم؟
- چه رنگهایی هویت برند من را نمایان میکنند؟ چه تصویری داستان من را نمایان میکند؟
حالا، بیایید یکمی انتزاعیتر شویم. وقتی سوالات زیر را از خود بپرسید، از تخیل و خلاقیت خود استفاده کنید که میتواند به شما در تعیین هویت برند کمک زیادی کند:
- لباسهای برند شما چه نوعی هستند؟
- برند شما کجا معمولاً وقت میگذراند؟
- کدام بازیگر برای بازی نقش برند شما مناسب است؟
- برند شما چه نوع موسیقی را گوش میدهد؟
- برند شما از چه نوع ماشینی استفاده میکند؟
- اگر برند شما یک حیوان بود، چه حیوانی میشد؟
با پرسیدن این سوالات از خود، میتوانید یک ایده از آن داشته باشید که میخواهید برند شما چگونه باشد، پیش از اینکه بازخوردی از عموم جلب کنید.
ایجاد هویت برند با استفاده از پرسشنامه آنلاین
همیشه ایدهی خوبی است که بازخورد مردم را بگیرید تا ببینید آیا نگرشهای آنها نسبت به هویت برند شما با اهداف شما همخوانی دارد یا خیر. حالا که تمرینات فوق العاده را انجام دادهاید، حاضرید خودتان را معرفی کنید و با یک نظرسنجی هویت برند بازخورد جمع کنید!
اگر عناصر هویت برند خود را قبلاً ایجاد کردهاید، احتمالاً کافی است آنها را در یک قالب پرسشنامه آنلاین قرار دهید و از شرکتکنندگان بپرسید چه فکری دارند. ممکن است نوعی از سوالات زیر را در نظر بگیرید:
- سوالات باز: که به شرکتکنندگان امکان میدهد بیشتر آزادانه وارد نظر بشوند.
- سوالات گزینهای: که شرکتکنندگان را متمرکز نگه میدارد اما امکان انتخاب گزینههایی را دارد (این ایدهآل است زمانی که از آنها میپرسید که برند شما را با ویژگیهای خود توصیف کنند؛ برخی از صفات برند را ممکن است به عنوان جوابهای ممکن اینجا بررسی کنید).
- سوالات مقیاس لیکرت: که شرکتکنندگان را قادر به پاسخ به یک مقیاس لیکرت مانند ۱-۱۰ یا عالی تا ضعیف میکند.
اغلب پرسشنامه آنلاین ها هویت برند از چندین نوع سوال بر اساس نوع جوابهایی که سازنده پرسشنامه آنلاین میخواهد استفاده کند.
پس از ارائهی همهی عناصر تصویر برند خود برای بازخورد مشتری، یک راه دیگر برای دیدن اینکه آیا با مخاطب خود هم نظر هستید، این است که همان سوالات انتزاعی را که به عنوان سوالات پرسشنامه آنلاین هویت برند شناخته شدهاند، از شرکتکنندگان بپرسید. چرا؟ خوب، اگر شما ببینید که برند شما با یک پورشه دارد حرکت میکند و مشتریان شما آن را پشت فرمان یک ماشین پینتو میبینند، یا فکر میکنید که به موسیقی مایلز دیویس گوش میدهد اما مشتریان شما آن را با رقصیدن به مایلی سایرس میبینند، یک عدم ارتباطی وجود دارد که باید تعمیر شود. برخی از این سوالات ممکن است هنگام تعیین سوالات هویت برند برای مشتریان نیز مناسب باشد.
آیا هنوز در مراحل توسعه هویت برند خود هستید؟ در این صورت، ممکن است میخواهید شرکتکنندگان پرسشنامه آنلاین خود را با چند لوگو، فونت و پیام مختلف مواجه کنید تا ببینید کدامیک از آنها را ترجیح میدهند. در این حالت، شما باید به پرسشنامه آنلاین مبتنی بر تصویر اندازه بدهید که به شرکتکنندگان امکان میدهد براساس تصاویر، مورد علاقههای خود را انتخاب کنند. همچنین میتوانید از این نوع پرسشنامه آنلاین برای مقایسه با رقبا استفاده کنید تا ببینید چگونه به نظر میآید.
نتیجه گیری
ایجاد هویت برند همیشه آسان نیست، اما پرسشنامه آنلاین یکی از موثرترین روشها برای راهنمایی در جهت تعیین مسیر شما است. با پرسیدن سوالات صحیح در نظرسنجی هویت برند، میتوانید درکی از این بدست آورید که مشتریان چه نظری از برند شما دارند و چگونه فکر میکنند که ممکن است بتوانید آن را بهبود بخشید.
در یوچک، انواع مختلفی از پرسشنامه آنلاین را ارائه میدهیم که برای ایجاد پرسشنامه آنلاین هویت برند مناسب هستند. میتوانید برخی از نمونهها و قالبهای پرسشنامه آنلاین ما را بررسی کنید یا بلافاصله شروع به ایجاد یک پرسشنامه آنلاین هویت برند به صورت رایگان کنید.
آیا قبلاً از یک پرسشنامه آنلاین هویت برند استفاده کردهاید؟ نتایج آن به رهبری یا تیم بازاریابی برند شما چه اطلاعاتی داد؟
{fieldgroup 8}
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید