یک مطالعه جدید نشان میدهد که ناراحتی از شغل در سطح “بیسابقه و شگفتانگیزی” قرار دارد، و کارمندان ناراضی یا غیرمشتاق شغل خود را ترک میکنند. اگرچه کارفرمایان به دنبال راهکارهای نگهداشتن کارمندان هستند، یک نظرسنجی آنلاین به این نتیجه رسیده است که کمتر از 20٪ از مدیران و رهبران میگویند که تشویق در سازمان آنها اولویت دارد. اگر سازمانها میخواهند کارمندان را نگهدارند، این عمل نیاز به یک تغییر بزرگ دارد. در این وبلاگ از یوچک، به اهمیت تشویق کارمندان و چگونگی اجرای برنامه تشویقی کارمندان خواهیم پرداخت.
اهمیت تشویق کارمندان
استعفای زیاد از کار باعث شده است که بسیاری از کارفرمایان با مشکلات جذب و نگهداری استعدادها مواجه شوند. با این حال، همان نظرسنجی آنلاین آمارهای اضافی درباره تشویق کارمندان ارائه داده است که واقعاً چشماندازها را باز میکنند. بر اساس نتایج، وقتی یک برنامه تشویق کارمندان به خوبی اجرا میشود، کارمندان:
- کمتر احتمال ترک شغل دارند، با پنج برابر بیشتر احساس میکنند که مسیری برای رشد در سازمان دارند.
- راضیتر هستند، با تقریباً 45٪ اظهار داشتهاند که احتمالاً در زندگی خود بهتر هستند.
- فعال تر هستند، با احتمال بیش از 73٪ کمتر که “همیشه” یا ” اغلب” احساس خستگی میکنند.
- مشغولتر هستند، با چهار برابر بیشتر از پاسخدهندگان که احساس مشارکت بیشتری در کار خود دارند.
- متصلتر هستند، با پنج برابر بیشتر از کارمندانی که احساس میکنند جزء فرهنگ سازمانی خود هستند.
22 سوال نظرسنجی تشویقی کارمندان
بهترین راه برای دانستن چگونگی ایجاد برنامه تشویقی کارمندان، جلب نظرات از خود کارمندان است. اگر از قبل برنامهای در دست داشته باشید، آنها میتوانند نصیحت و بازخوردی ارائه دهند که ممکن است به شما کمک کند تا برنامه خود را بازنگری کرده و به بهترین شکل به نیازهای آنها پاسخ دهید. در ایجاد نظرسنجی آنلاین تشویقی کارمندان، ۲۲ سوال نظرسنجی زیر را در نظر بگیرید.
1. آخرین باری که در محل کار تشویق شدید، چه زمانی بوده است؟
این سوال اولین سوال پس از دریافت نتایج نظرسنجی آنلاین است و به شما این امکان را میدهد تا به طور میانگین ببینید که زمان آخرین تشویق برای اکثر کارمندان چقدر بوده است.
2. چقدر در محل کار تشویق میشوید؟
یک کارمند ممکن است بگوید که هفته گذشته تشویق شد، اما این ممکن است اولین بار در یک دوره ۱۰ ساله باشد. همچنین، اگر شرکت شما تشویق را به چندین روش نشان میدهد (مثلاً ملاقاتهای یک به یک، جشنها، اظهارنظرها، پاداشها)، حتماً آنها را فهرست کنید تا کارمندان درباره همه راههایی که تشویق ارائه میشود، فکر کنند.
3. آیا تشویق به میزان کافی ارائه میشود؟
هر چند ممکن است شما فکر کنید تشویق ماهیانه کافی است، اما کارمندان ممکن است فکر کنند که تحسینها باید هفتگی انجام شوند. جمعآوری نظرات کارمندان به شما کمک خواهد کرد تا تعیین کنید که آیا شما خیلی دلسوز، خیلی بخشنده یا درست با میزان تشویق که ارائه میدهید، هستید.
4. آیا فکر میکنید تشویقی که دریافت میکنید معنیدار است؟
تمام تشویقها ممکن است کافی نباشند. برخی از کارمندان ممکن است فکر کنند فقط باید پاداش مالی وجود داشته باشد.
5. چه نوع تشویقی را را بهتر می دانید؟
این مورد یک پیگیری خوب برای سوال قبلی است. در اینجا میتوانید گزینههای چندگانه (یا یک سوال رتبهبندی) ارائه دهید تا ببینید کدام نوع تشویق بیشترین تأثیر را دارد.
6. آیا احساس میکنید که شرکت ما ارزش افکار و کارهای شما را میپذیرد؟
این مهم است که کارمندان احساس کنند کاری که انجام میدهند مهم است. دانستن اینکه تلاشهای آنها به موفقیت شرکت و حتی به موفقیت شخصی آنها کمک میکند، یکی از عناصر کلیدی تجربه خوب کارمند و نگهداری از کارمند است.
7. آیا به طور واضح متوجه هستید که چه کاری باید انجام دهید تا تشویق شوید؟
برخی از کارمندان ممکن است نفهمند کدام تلاشها با تشویق جوایز داده میشود. اتمام یک پروژه خاص؟ دستیابی به یک موفقیت؟ حضور در تمام جلسات؟ با این سوال، شما درکی از آگاهی آنها از رفتارهای تشویقبخش خواهید کرد.
8. چه تلاشهایی فکر میکنید باید تشویق شوند؟
شاید آنها در حال حاضر بفهمند کدام رفتارها تشویق میشوند، اما فکر کنند که رفتارهای دیگر نیز باید تشویق شوند. به عنوان مثال، آنها ممکن است بدانند که جلب مشتریان جدید برای اعضای تیم فروش تشویق است، اما آنها در همان تیم نیستند و بنابراین این فرصت برای آنها صدق نمیکند. آنها ممکن است ایدههایی در مورد اینکه چگونه میتوان کارمندان در دپارتمان آنها تشویق شوند، داشته باشند.
9. کدام نوع تشویق برای شما معنیدارتر است؟
شاید شما را متعجب کند که در یک مطالعه توسط Psychology Today، ۸۳٪ از پاسخدهندگان گفتهاند که تشویق به خاطر ارائه کمکها، از هر پاداش یا هدیهای پربارتر است. Forbes هم موافق است و میگوید: “تشویق در مقابل همکاران و مدیران میتواند تأثیر محرک دائمیتری داشته باشد.” البته این همیشه ممکن نیست، بنابراین مهم است که از کارمندان در مورد هدایا و پاداشهایی که برایشان معنیدار است، سوال شود.
10. افراد را بر اساس ارزش آنها برای خود رتبهبندی کنید.
ممکن است افراد در سوال قبلی پاسخهای صادقانه ای به اشتراک نگذارند. یا انتظارات آنها ممکن است خارج از حد ممکن باشد. در این سوال، انواع پاداشهایی که شما تمایل دارید ارائه دهید را برجسته کنید و سپس از پاسخدهندگان بخواهید آنها را رتبهبندی کنند.
11. آیا فکر میکنید که برنامه تشویق شرکت من عادلانه است؟
اگر شما در حال حاضر یک برنامه تشویق کارمند دارید، اینجا است که میفهمید آیا عادلانه است یا خیر. ممکن است دریابید که کارمندان احساس میکنند تنها برخی از دپارتمانها تشویق میشوند، یا اینکه رهبران ترجیح میدهند و همان افراد همیشه تشویق شوند.
12. در بخش ۱۱ پاسخ “خیر” دادهاید؟ اگر بله، آیا فکر میکنید باید برنامه تشویق را حذف کنیم یا آن را بیشتر جامع کنیم؟
بفهمید آیا بازآفرینی برنامه شما به نظر کارمندان شما ارزشمند است یا نه! در پایان، این برنامهها ممکن است برای همه نوع فرهنگهای شرکت مناسب نباشند.
13. آیا تشویق نسبت به رفتار مناسب است؟
تشویق یا پاداش باید بر اساس ارزش و شایستگی اعطا شود. به عنوان مثال، به کسی که یک سال خدمت داشته است کارت هدیه 20 دلاری داده شود و به کسی که 20 سال خدمت داشته همان مقدار داده شود، ممکن است خوب جا نیفتد. یا تشویق کردن کسی به خاطر یک واقعه خاص در مقایسه با تشویق کسی به خاطر انجام یک پروژه دوساله.
14. آیا رهبری شما تشویق دیگران را در پی دارد؟
تشویق همکاران هم میتواند موثر باشد همچون تشویق از سوی رهبری. با این سوال، میتوانید بیابید که آیا این یک عمل متداول در سازمان شما است یا خیر.
15. آیا احساس میکنید تشویق همکاران با یکدیگر بازخورد خوبی دارد؟
بیابید که آیا کارمندان توسط همکاران دیگر تشویق میشوند. همچنین، فهمی از این مسئله بدست آورید که آیا آنها با این عمل راحت هستند یا خیر. اگر نه، ممکن است بخواهید یک برنامه تشویق همکارانه توسعه دهید.
16. آیا کارمندان دورکار به اندازه کارمندان حضوری تشویق میشوند؟
اگر سازمان شما شبکه (بخشی از کارمندان از راه دور و بخشی حضوری) باشد، ممکن است تفاوتی در نحوه تشویق آنها وجود داشته باشد. اغلب، افراد حضوری توسط مدیر دیده میشوند و به راحتی تشویق میشوند. اگر تفاوت وجود دارد، اقدامات لازم را برای اطمینان از اینکه کارمندان به عنوان یکسان تشویق میشوند، انجام دهید.
17. تشویق چگونه احساس شخصی شما را تغییر داده است؟
اگر شما در حال توسعه یک برنامه تشویق کارمند هستید که به حمایت مدیران اجرایی نیاز دارد، جمعآوری پاسخهایی مانند “بهتر عمل میکنم”، “بهتر ترغیب میشوم” و “مشغولتر میشوم” به مراتب به کسب حمایت آنها کمک خواهد کرد.
18. آیا احساس میکنید که ایدههای جدید تشویق میشوند؟
غالباً، کارمندان ایدههای جدید یا راههای جدید تفکر را به مدیران خود میآورند. گاهی اوقات، ایده نادیده گرفته میشود یا ایده اجرا میشود و کارمند به عنوان فرد اجرا کننده شناخته نمیشود. بفهمید که آیا این اتفاق میافتد یا خیر – و سپس با این سوال در مورد تشویق کارمندی، کاری انجام دهید.
19. کدام نوع برنامه تشویق کارمندی با فرهنگ شرکت ما بیشتر سازگار است؟
شرکتها فرهنگهای مختلفی دارند. بنابراین، یک برنامه و مهمانی خارج از محل کار ربطی داشته باشد، ممکن است برای یک شرکت مناسب باشد، در حالیکه پاداشهای مالی و فردی برای شرکت دیگر بهتر باشد. این سوال به دنبال نظرات کارمندان در مورد تشویق در حوزه فرهنگ شرکت است.
20. آیا فکر میکنید که نامزد شدن برای تشویقهای کارمندی مفید خواهد بود؟
بعضی شرکتها، مانند کسانی که برنامههای کارمند ماه را دارند، به کارمندان این امکان را میدهند که همکاران خود را برای جوایز نامزد کنند. بفهمید آیا این رویکرد برای شرکت شما مفید است یا خیر.
21. زمانی که یک همکار تشویق شد، آیا تغییر مثبتی در او مشاهده کردهاید؟
بفهمید که آیا کارمندان تغییری در همکارانی که تشویق شدهاند (افزایش مشارکت یا بهرهوری بیشتر، افزایش خوشحالی و غیره) مشاهده میکنند یا به نظر میرسد “تغییری ایجاد نشده است”. اگر این آخری باشد، ممکن است تشویق کافی برای بهبود انگیزه نباشد.
22. چگونه یک برنامه تشویق را بهبود میبخشید؟
نظرسنجی آنلاین خود را با یک سوال باز به پایان برسانید که به کارمندان این امکان را میدهد که موارد خاصی که آنها انجام خواهند داد یا دوست دارند در یک برنامه تشویق کارمند ببینند. ایدههای عالی اغلب از خود کارمندان میآیند!
ایجاد نظرسنجی آنلاین تشویق کارمندان
زمانی که آماده به ایجاد نظرسنجی آنلاین تشویق کارمندان خود هستید، یوچک شما را پوشش میدهد. نظرسنجی رایگان ما به شما امکان میدهد نظرسنجیهای زیبا و امن را برای ارسال به هر یک از کارمندان خود ایجاد کنید. علاوه بر این، نظرسنجیها میتوانند به صورت ناشناس یا محرمانه ایجاد شوند تا مشارکت کارمندان را برای بهترین نتایج دقیق تر کنند.
زمانی که شما یک نظرسنجی آنلاین با یوچک ایجاد میکنید، همچنین میتوانید از انواع گوناگونی از سوالات استفاده کنید تا نظر آنها را در طول نظرسنجی آنلاین جلب کنید.
نتیجهگیری
برنامههای تشویق کارمندان یک راه عالی برای افزایش معنویت، بهرهوری و نگهداری کارمندان هستند؛ همچنین میتوانند در جذب نیروی کار نیز کمک کنند و به بخش منابع انسانی ابزار دیگری در جعبه ابزار استخدام آنها اضافه کنند. با این حال، نظرسنجی تشویق کارمندان بهترین راه برای کشف ارزشها و نظرات کارمندان در مورد یک برنامه موجود و اینکه چه چیزی را در یک برنامه جدید یا بازنگریشده میخواهند، است. زمانی که آماده به انجام نظرسنجی کارمندان خود هستید، یوچک برای شما آماده است!
نظرسنجی آنلاین کارمندان خود را ایجاد کنید و پرسشنامه آنلاین خود را حالا بسازید!
{fieldgroup 8}
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید