چگونه یک نظرسنجی آنلاین خوب طراحی کنیم؟ ویژگی های نظرسنجی آنلاین خوب

چگونه یک نظرسنجی آنلاین خوب طراحی کنیم؟ ویژگی های نظرسنجی آنلاین خوب

نظرسنجی آنلاین یکی از روش‌های سنجش نحوه عملکرد یک کسب‌وکار در نحوه ارائه خدمات و کالاهای خود در طول یک دوره زمانی است. نظرسنجی به صاحبین کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با شناخت نقاط ضعف خود از منظر مشتریان، سیاستی مناسب در جهت رفع این نقاط ضعف اتخاذ کنند. اما چگونه باید یک نظر سنجی خوب نوشت؟ ویژگی های نظرسنجی آنلاین خوب چیست؟ در این مقاله قصد داریم تا با ارائه توضیحاتی، نحوه طراحی یک نظرسنجی خوب را توضیح دهیم.

 

نکات و ویژگی های نظرسنجی آنلاین خوب چیست؟

اهداف نظرسنجی را به طور واضح مشخص کنید.

نظرسنجی را کوتاه و متمرکز نگه دارید.

سوالات را ساده و واضح بیان کنید.

از سوالاتی با پاسخهای گزینهای استفاده کنید.

پرسشهای با مقیاس رتبهبندی را منطبق با نظرسنجی حفظ کنید.

به جریان و مسیر نظرسنجی توجه کنید.

به شرایط مخاطبان در زمان ارسال نظرسنجی توجه کنید.

بهتر است برای مخاطبان خود، پیام یادآوری ارسال کنید.

به مخاطبان انگیزه بدهید.

نظرسنجی خود را قبل از ارسال تست کنید.

جمعبندی

یوچک، سامانه نظرسنجی تحت وب

 

نکات و ویژگی های نظرسنجی آنلاین خوب چیست؟

نظرسنجی آنلاین، یکی از بهترین راه‌های ارتباط با مشتریان است. ما در مقاله «نظرسنجی آنلاین چیست؟ مزایا و معایب نظرسنجی آنلاین» به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم که در صورت علاقه می‌توانید آن را مطالعه فرمایید. به طور کلی نظرسنجی آنلاین خوب، یک نظرسنجی با نرخ مشارکت و پاسخگویی بالا، داده‌های باکیفیت، قابل اطمینان و واضح و روشن است.  اما یک نظرسنجی آنلاین خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ در ادامه این ویژگی‌ها را بررسی خواهیم نمود:

1.      اهداف نظرسنجی را به طور واضح مشخص کنید.

در ابتدای طراحی نظرسنجی آنلاین، باید اهداف طراحی و انتشار نظرسنجی به طور کاملاً واضح مشخص شود. برای مشخص‌نمودن اهداف نظرسنجی، باید به سوالات زیر به صورت کاملاً مناسب پاسخ دهید:

  • هدف از نظرسنجی چیست؟
  • دلیل نظرسنجی چیست؟
  • قرار است از نظرسنجی چه دستاوردی حاصل شود؟
  • نحوه استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده چگونه خواهد بود؟
  • نتایج نظرسنجی به چه تصمیماتی منجر می‌شود؟

عدم مشخص‌نمودن اهداف نظرسنجی آنلاین، به جمع‌آوری داده‌هایی منجر می‌شود که امکان اتخاذ هیچ‌گونه تصمیمی مبتنی بر آن‌ها وجود ندارد. در یک نظرسنجی خوب، اهداف متمرکزی وجود دارند و پژوهشگران، با مطالعه پاسخ‌ها می‌توانند تحلیل درستی از شرایط موجود ارائه کنند.

2.     نظرسنجی را کوتاه و متمرکز نگه دارید.

هرچه یک نظرسنجی آنلاین کوتاه‌تر و متمرکزتر باشد، از کیفیت بالاتری نیز برخوردار خواهد بود. در همین راستا بهتر است تا به جای تلاش برای ساخت یک نظرسنجی با چندین هدف، یک نظرسنجی با یک هدف واحد طراحی شود. به طور کلی هرچه نظرسنجی کوتاه‌تر باشد، نرخ پاسخ‌دهی افراد بیشتر خواهد بود. افراد بعد از گذشت چند سوال، دیگر علاقه‌ای به ادامه‌دادن پاسخگویی به سوالات نخواهند داشت. به طور کلی پرکردن یک نظرسنجی آنلاین خوب، باید به زمانی حدود 5 دقیقه نیاز داشته باشد. البته نظرسنجی‌هایی که حدود 6 تا 10 دقیقه زمان‌بر هستند نیز جزء نظرسنجی‌های خوب به شمار می‌روند اما بعد از این زمان، دیگر نمی‌توان انتظار پاسخگویی مناسبی از سمت کاربران داشت. در کنار این موضوع و در راستای متمرکز نگه‌داشتن نظرسنجی نیز، بهتر است از متمرکز‌بودن سوالات درون نظرسنجی بر هدف اصلی، اطمینان حاصل شود.

 

یک نظرسنجی خوب باید از ویژگی‌های متعددی برخوردار باشد تا داده‌های استخراج شده از آن بتوانند منجر به تصمیمات مناسب شوند. به طور کلی برای طراحی یک نظرسنجی با کیفیت، باید در وهله اول اهداف نظرسنجی به طور واضح مشخص شده باشند و در وهله دوم نظرسنجی کوتاه و متمرکز نگه داشته شود.

 

3.    سوالات را ساده و واضح بیان کنید.

سوالات ساده در وهله اول از درگیرکردن افکار پاسخ‌دهندگان جلوگیری می‌کند و در وهله بعدی، باعث بالارفتن اعتبار نظرسنجی می‌شود. هر چه سوال ساده‌تر باشد، پاسخ‌دهنده زمان کمتری برای درک و پاسخگویی سوال صرف می‌کند و از آن جهت که سوال را به خوبی متوجه شده است، پاسخی دقیق نسبت به آن سوال ارائه می‌کند. سوالات باید بعد از خوانده‌شدن، به راحتی پاسخ داده شوند و هیچ سوال دیگری در ذهن پاسخ‌دهنده به وجود نیاورند. به بیان دیگر سوالاتی که نیازمند توضیحات اضافی هستند ساده به حساب نمی‌آیند.

 

 

 

4.    از سوالاتی با پاسخ‌های گزینه‌ای استفاده کنید.

پاسخ‌های طولانی و متنی دریافت شده از سوی پاسخ‌دهندگان داده کیفی خوبی برای تجزیه و تحلیل در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهند. اما برای سهولت در تحلیل داده‌ها به صورت کمی و رتبه‌بندی، بهتر است از سوالاتی با پاسخ‌های گزینه‌ای استفاده شود. سولاتی که پاسخ‌دهنده در پاسخ از گزینه بله یا خیر استفاده می‌کند یا سوالاتی از این‌دست، گزینه‌های بسیار خوبی برای استفاده به شمار می‌روند.

5.     پرسش‌های با مقیاس رتبه‌بندی را منطبق با نظرسنجی حفظ کنید.

مقیاس رتبه‌بندی، یکی از روش‌های بسیار عالی برای اندازه‌گیری و مقایسه مجموعه متغیرها است. بهتر است استفاده از مقیاس رتبه‌بندی در طول نظرسنجی به صورت پایدار صورت بگیرد. برای این کار، باید نسبت به یکسان‌بودن معنی اعداد (برای مثال 1 تا 5) در طول نظرسنجی اطمینان حاصل نمود. در کنار این موضوع، به این نکته توجه داشته باشید که تعویض و تغییر مقیاس رتبه‌بندی باعث شده می‌شود تا پاسخ‌دهندگان سردرگم شوند.

6.    به جریان و مسیر نظرسنجی توجه کنید.

یک نظرسنجی خوب، باید دارای یک مسیر منطقی و منظم قرار داشته باشد. در ابتدا بهتر است از یک مقدمه کوتاه با هدف ایجاد انگیزه برای پاسخگویی صادقانه و کامل به تمامی صوالات استفاده شود. استفاده از سوالات کلی در شروع نظرسنجی و سوالات جزئی‌تر در ادامه، بهترین راه برای داشتن یک نظرسنجی خوب است. همچنین بهترین فرصت برای مطرح نمودن سوالات مهم و اساسی، در انتهای فرم نظرسنجی به شمار می‌رود. همچنین بهتر است در انتهای نظرسنجی و قبل از ارسال پیام تشکر و تأیید پرشدن فرم، در راستای اخذ اطلاعات تماس شرکت‌کننده در نظرسنجی اقدام شود.

 

در یک نظرسنجی با کیفیت بالا، باید سوالات به صورت واضح بیان شده باشند، از سوالاتی با پاسخ‌های مشخص استفاده شده باشد، در راستای حفظ پرسش‌های با مقیاس رتبه‌بندی منطبق بر نظرسنجی تلاش شود و نظرسنجی یک مسیر و جریان مشخص را طی کند.

 

7.     به شرایط مخاطبان در زمان ارسال نظرسنجی توجه کنید.

شرایط مخاطبان یک کسب‌وکار در هنگام ارسال نظرسنجی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به طور کلی دو نکته بسیار مهم در این رابطه وجود دارد که یکی از آن‌ها زمان ارسال و دیگری پلتفرمی است که از آن طریق لینک نظرسنجی برای مخاطبان ارسال می‌شود.

●     زمان ارسال نظرسنجی

بر اساس آخرین آمارها، بالاترین نرخ کلیک در ایمیل، مربوط به روز‌های یکشنبه، دوشنبه و جمعه است. همچنین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که کیفیت پاسخگویی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی‌های آنلاین، در طول روزهای هفته هیچ تغییری نکرده است. مهم‌ترین نکته در این بخش، به لزوم توجه به ساعات طلایی برای ارسال نظرسنجی اشاره دارد.

 

 

 

 

●     شیوه ارسال

شیوه ارسال نظرسنجی، اهمیت بسیار زیادی در نرخ کلیک و پاسخگویی مخاطبان دارد. بعضی از مخاطبان، ایمیل‌های خود به شکل خیلی محدود و گاهاً چک می‌کنند. اما برخی دیگر همواره ایمیل‌های خود را چک می‌کنند ولی از شبکه‌های اجتماعی به دور هستند. انتخاب پلتفرم مناسب برای ارسال نظرسنجی در این بخش بسیار مهم است. همچنین باید به این نکته به صورت ویژه توجه نمود که بیشتر افراد نظرسنجی‌ها را به وسیله تلفن همراه خود پر می‌کنند. در نتیجه برای داشتن یک نظرسنجی خوب، باید نظرسنجی را به گونه‌ای طراحی کرد که کاربران موبایل به راحتی آن را پر کنند.

8.    بهتر است برای مخاطبان خود، پیام یادآوری ارسال کنید.

ارسال یک پیام یادآوری باید با حساسیت بسیار بالایی انجام شود. چرا که این پیام می‌تواند هم منجر به ناراحتی مخاطب از پیام‌های شرکت شما و هم پرنمودن نظرسنجی توسط او شود. اما در حالت کلی با تصور ارسال یک پیام یادآوری مناسب، تعداد پاسخ‌ها می‌تواند به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

9.     به مخاطبان انگیزه بدهید.

تحقیقات نشان داده‌اند یک ارائه انگیزه می‌تواند میزان پاسخ‌دهی مخاطبان به سوالات نظرسنجی را تا 50 درصد افزایش دهد. در نتیجه ارائه یک انگیزه برای مخاطبان برای پاسخگویی به نظرسنجی، می‌تواند یکی از اقدامات پراهمیت در راستای طراحی نظرسنجی خوب باشد. در کنار این موضوع، باید به این نکته نیز توجه نمود که انگیزه فراتر از حد طبیعی، می‌تواند کیفیت پاسخگویی مخاطبان را به میزان قابل‌توجهی پایین بیاورد.

10.  نظرسنجی خود را قبل از ارسال تست کنید.

حتماً قبل از ارسال نظرسنجی، آن را شخصاً یک بار امتحان کنید یا اگر می‌توانید آن را برای چند نفر از دوستان و آشنایان ارسال کنید و نظر آن‌ها در ارتباط با نظرسنجی را جویا شوید. تست‌شدن نظرسنجی قبل از ارسال می‌تواند مشکلات آن و همچنین تفسییرهای غیرمنتظره و نادرست از سوالات نظرسنجی را نمایان سازد. در نتیجه فرد پژوهشگر می‌تواند فرم نظرسنجی خود را برای بهبود، بروزرسانی کند.

 

برای داشتن یک نظرسنجی خوب، باید به نکاتی مانند توججه به شرایط مخاطبان در زمان ارسال نظرسنجی، ارسال و نحوه ارسال پیام یادآوری، انگیزه‌دهی مناسب به مخاطبان و تست نظرسنجی قبل از ارسال توجه نمود.

 

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا ویژگی‌های یک نظرسنجی خوب را تشریح و کنیم. همچنین در رابطه با شیوه طراحی یک نظرسنجی مناسب که بتواند پاسخگویی و کیفیت مناسبی داشته باشد، توضیحاتی را ارائه نمودیم. همانطور که مطالعه نمودید، در طراحی نظرسنجی موفق، باید 10 نکته پراهمیت را در نظر داشت تا بتوان مخاطبان را به پرنمودن نظرسنجی به شکل صادقانه و کاملاً درست ترغیب کرد.

یوچک، سامانه نظرسنجی تحت وب

سامانه نظرسنجی یوچک، یکی از برترین و بهترین سامانه‌های نظرسنجی به صورت آنلاین و آفلاین است. در یوچک تلاش شده تا پژوهشگران، صاحبین کسب‌وکار و افرادی که نیاز به طراحی یک نظرسنجی دارند، بتوانند با سهولت بالا، اقدام به طراحی بهترین نظرسنجی ممکن نمایند. محیط نرم‌افزار یوچک، محیطی کاربرپسند است و این نرم افزار، قابلیت‌های متعددی از جمله امکان ایجاد فرم‌های متنوع، امکان ارسال پاسخنامه به شیوه‌های مختلف، امکان فیلتر پاسخنامه‌ها، امکان اتصال به پنل ایمیل و … دارد. عزیزانی که قصدر طراحی یک پرسشنامه با کیفیت و کاربرپسند دارند می‌توانند با مراجعه به سایت یوچک، فرم نظرسنجی دلخواه خود را طراحی کنند. برای این کار همین حالا اقدام نمایید!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید