چگونه در تهیه پرسشنامه آنلاین پاسخ های صادقانه بگیریم؟
تهیه پرسشنامه آنلاین در وهله اول به منظور افزایش اطلاعات و به دست آوردن نظرات مشتریان، کارمندان یا افرادی است که به نوعی میتوانند در رشد یک کسب و کار موثر باشند. بنابراین اگر پاسخ صادقانهای در این مواقع دریافت نشود، نتیجه خوبی را به دنبال نداشته و عملا انجام آن بی فایده است. افرادی که به سوالات شما پاسخ میدهند، ممکن است اطلاعات اشتباهی را به صورت عمدی یا غیر عمدی وارد فرم نظرسنجی کند. در این مطلب میخواهیم به نکاتی اشاره کنیم که در دریافت پاسخهای صادقانه بیشتر به شما کمک خواهد کرد.
چه زمانی مخاطب پاسخ دروغین میدهد؟
دلایل متفاوتی در ارائه پاسخهای دروغین در یک پرسشنامه آنلاین وجود دارد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره کردهایم:
- ممکن است تعداد سوالات شما بیشتر از حد باشد و مخاطبتان زمان کافی برای پاسخ دادن به آن نداشته باشد. در این شرایط احتمالا دقت کافی را در پاسخ دهی نخواهند داشت.
- سوالاتی که نیازمند پاسخهای طولانی هستند، یکی دیگر از دلایل اصلی دریافت پاسخهای غیر واقعی از سمت مخاطبان است. در این شرایط آنها تمایل دارند تا با سرعت بالاتری به سوالات پاسخ دهد و برایشان تفاوتی ندارد که این پاسخها درست یا غلط باشند.
- استفاده بیش از حد از سوالات بله و خیر ممکن است باعث ارائه پاسخهای دروغین از سمت مخاطبان شما شود. به عنوان مثال پرسش در مورد استعمال دخانیات، ممکن است پاسخ خیر را به دنبال داشته باشد.
دریافت پاسخ غلط در نظرسنجی آنلاین باعث دریافت اطلاعات اشتباه و بینتیجه ماندن هدف نهایی شماست. پاسخهای دروغین دریافت شده از سمت مخاطبان مسیری اشتباه را برای پیشرفت کسب و کارتان به شما نشان میدهد.
نکاتی برای دریافت پاسخ واقعی در نظرسنجی آنلاین
اگر یک فروشگاه اینترنتی هستید و به تجربههای واقعی از مشتریانتان نیاز دارید، یا یک سایت ارائه دهنده اطلاعات هستید که میخواهید برای پیشرفت کار خود از نظر صادقانه مخاطبانتان استفاده کنید، بهتر است نکات زیر را در هنگام استفاده از فرم ساز آنلاین خود رعایت کنید:
- از سرویسهای نظرسنجی آنلاینی استفاده کنید که به صورت رایگان بوده و در زمان خرید محصولات به صورت خودکار در اختیار مشتریان قرار میگیرند. این کار باعث پاسخ صادقانه در نظر سنجی میشود. چرا که بلافاصله پس از خرید به آن پاسخ داده شده است.
- گاهی مردم دوست دارند تا نظراتشان را اعلام کنند. بنابراین نظرسنجی خود را کاملا جذاب و بدون هیچگونه اجباری در اختیار آنها قرار دهید. به عنوان مثال میتوانید یک پست در بلاگ خود ایجاد کنید یا در صفحات مجازی خود لینکی را برای نظرسنجی قرار دهید تا مخاطبانتان بتوانند به صورت خودجوش وارد آن شوند و به پرسشنامه آنلاین شما پاسخ دهند.
- در نظرسنجی تنها سوالاتی که خودتان در ذهنتان دارید، را قرار ندهید. از مخاطبانتا بپرسید که واقعا به چه چیزی نیاز دارند و با انجام چه کارهایی رضایتشان جلب خواهد شد. صحبت کردن با مشتریان از طریق نظرسنجی باعث ایجاد ایدههای جدیدی را در ذهن شما میشود.
- سوالات خود را به گونهای بپرسید که مخاطب احساس کند، شما یک پیش زمینه از پاسخ احتمالی او را در ذهن خود دارید و تنها نیازمند کاملتر کردن آنها هستید.
- بهترین زمان ارسال نظر سنجی را انتخاب کنید. این گزینه نیز یکی دیگر از موارد موثر در دریافت پاسخ صادقانه است.
- سوالات غیر منتظره و غیر عادی را نیز در نظرسنجی خود قرا دهید. سوالاتی که به صورت عادی نوشته و مطرح میشوند، عموما پاسخ از پیش تعیین شدهای را در ذهن مخاطب دارند.
- برای افرادی که در نظرسنجی شرکت میکنند امتیاز ویژهای را در نظر بگیرید. به عنوان مثال مشاوره رایگان یا یک کد تخفیف…
یکی از روشهای دریافت پاسخ صادقانه در نظر سنجی طراحی سوالات مناسب است. نوع سوالات و نحوه نگارش میتواند در درست یا غلط بودن پاسخهای موثر باشد.
سخن آخر…
تهیه پرسشنامه آنلاین یکی از روشهای دیجیتال مارکتینگ است و نتایج آن برای کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است. ارائه پاسخهای دروغین یا غلط توسط مخاطبان، در نهایت مسیری اشتباه را پیش روی شما قرار خواهد داد. مواردی که در این مطلب عنوان شد، تنها بخشی از نکاتی است که شما میتوانید در تهیه نظرسنجی آنلاین از آنها استفاده کنید. مطمئنا این موارد در مورد کسب و کارهای مختلف، متفاوت خواهد بود. برای تهیه پرسشنامه آنلاین میتوانید روی خدمات یوچک حساب کنید.
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید