ارتقای یک کسب و کار به همت مدیران و کارکنان آن صورت میگیرد. به طور قطع میتوان گفت یکی از پایههای اساسی یک کسب و کار، کارکنان مجموعه هستند. این موضوع تا حدی حیاتی است که بسیاری از مدیران برای رشد کسب و کار همواره نظرسنجی از کارکنان خود دارند تا از این امکان برای پیشرفت هرچه بیشتر کسب و کار و ارتقای محیط کاری استفاده کنند.
اگر شما به عنوان مدیر منابع انسانی در سازمانی فعالیت می کنید برایتان مهم خواهد بود تا میزان رضایت یا عدم رضایت کارکنان را از سازمان ارزیابی کنید. این مهم امروزه به وسیله ابزارهای متفاوتی امکان پذیر است. ولی باید گفت که مهمترین ابزار کنونی برای انجام اینکار، نظرسنجی کارکنان است.
برای اینکه بتوانید ارزیابی دقیقی از میزان رضایت کارکنان داشته باشید، نیاز دارید تا از طریق فرم یا پرسشنامه سوالاتی را مطرح کنید و پاسخ ها را آنالیز کنید.پرسش نامه های آنلاین می تواند انجام نظرسنجی را آسان کنند. زیرا مدیران منابع انسانی این امکان را خواهند داشت با طراحی پرسشنامه رضایت سنجی کارکنان و ارسال لینک این پرسشنامه به کارکنان در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسند.
روشهای نظرسنجی کارکنان
برای امکان سنجی موفقیت در کسب و کار روشهای متفاوتی وجود دارد که بهترین روش، نظر سنجی کارکنان با استفاده از سامانه آنلاین نظرسنجی است. حال باید دقت داشت برای ساخت نرم افزار نظرسنجی رضایت کارکنان این موضوع را در نظر گرفت که کدامیک از روشها بهترین گزینه است. در ادامه با این موارد بیشتر آشنا خواهیم شد.
نظر سنجی ایمیل
روش نظرسنجی از طریق ایمیل بیشتر برای سازمانها و مجموعههای بزرگی که ارتباط ایمیلی گستردهای با کارمندان دارند، استفاده میشود. این روش معمولا در قالب یک ایمیل از طرف روابط عمومی سازمان به کل کارکنان مجموعه ارسال میشود.
نظرسنجی از طریق پیامک
دیگر روش دریافت نظرسنجی کارکنان ارسال پیامک و دریافت پاسخنامه از کارکنان از این روش است. نظرسنجی پیامکی برای انواع مجموعهها در هر قالب و گستردگی سازمانی کاربرد دارد. ولی پیشنهاد میشود این روش بیشتر برای سازمانهای بزرگ و نسبتا بزرگ مورد استفاده قرار گیرد. در این روش، فرم نظرسنجی آنلاین به صورت پیامکی به کارکنان ارسال میشود.
نظرسنجی از طریق کیوسک
کیوسک نظرسنجی یکی از روشهای معمول در سازمانهایی با گستردگی بزرگ است که دارای بخشهای عمومی و اختصاصی است. این روش اینگونه است که نظرسنجی با استفاده از کیوسک نظرسنجی در مقابل کارکنان هر بخش قرار گرفته تا کارکنان بتوانند نظرات خود را در رابطه با شرکت، سازمان و… با مدیران رده بالا در میان بگذارند.
این کیسوک های نظرسنجی عموما در سالن های غذاخوری و محل ورود و خروج نزدیک به دستگاه حضور و غیاب نصب میشود. از مزیت های این روش می توان به این اشاره کرد که پاسخگو از این بابت که هویتش مخفی میماند اشاره کرد.
مهمترین مزایای نظرسنجی کارکنان چیست؟
صحبت کردن درباره مزایای نظرسنجی کاری است که ساعتها میتواند ادامه داشته باشد. ولی به صورت کلی باید به این موضوع اشاره کرد که مهمترین مزایای استفاده از این سرویس برای کارکنان، بهبود رضایت، بررسی میزان مشارکت و از این دست قبیل موارد است. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.
ارزیابی رضایت کارکنان
مهمترین عامل نظرسنجی کارکنان، بررسی رضایت آنها میباشد.مدیران منابع انسانی برای برنامهریزیها و اهداف آینده سازمان از طریق نظرسنجی کارکنان به رضایت آنها از محیط کاری، مزایای دریافتی، سیاستهای شرکت،ساعات کاری و… دست پیدا میکنند.
بررسی میزان مشارکت کارکنان
بررسی میزان مشارکت کارکنان از طریق نظرسنجی بسیار سودمند میباشد در این نظرسنجی به میزان علاقه مندی کارکنان به شغلشان، میزان پاسخگویی، ارتباطات و روابط کاری آنها اشاره دارد.
بررسی محیط کار
این نوع پرسشنامه به نقاط ضعف و قوت یک سازمان و نظرات کارکنان نسبت به محیط سازمان اشاره دارد. سازمانهایی که در حال ایجاد تغییراتی در داخل خود میباشند معمولا از این نوع نظرسنجی استفاده میکنند. لازم به ذکر است که این نوع نظرسنجی بسیار مهم میباشد زیرا درک و تعهد کارکنان را نسبت به تعهد و ماموریت سازمان میسنجد.
نظرسنجی خروج از سازمان
این نوع نظرسنجی معمولا زمانی انجام میشود که یک کارمند از سازمان خارج شده یا استعفای خود را میدهد در انتها با استفاده از این نوع نظرسنجی این نوع نظرسنجی جهت ایجاد تغییرات درسازمان بسیار مفید میباشد.
نظام پیشنهادات در نظرسنجی
این نوع نظرسنجی شامل رهبری، بررسی محیط سازمان، بررسی قابلیت سیستم، بررسی اثربخشی سیستم و تشویق سازمانی میباشد. نظام پیشنهادات شامل جمع آوری دادهها و تجزیه و تحلیل دادهها توسط ابزارهای مختلف آماری میباشد.
به عنوان مثال جمع آوری داده ها می تواند شامل پیشنهادات و ایده های کارکنان در جلسات هفتگی سازمان باشد. بعد از جمع آوری ایده ها و پیشنهادات کارکنان توسط سیستم نظرسنجی هوشمند می توان آنالیزهای دقیق و انعطاف پذیری را از این سیستم دریافت کرد.
در انتها باید به این موضوع نگاه ویژهای داشت که این کارکنان یک مجموعه هستند که قلب تپنده یک کسب و کار بشمار میروند. از این رو بالابردن بهرهوری و همچنین شنیدن صدای رضایتمندی و شکایت این افراد کمک شایانی به مجموعه میکند. از این رو نظرسنجی کارکنان میتواند راه حلی برای کلیه کسب و کارهایی که به قصد بالا بردن کارآمدی مجموعه خود را دارند بسیار توصیه میشود.
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید