از دنیای زیستشناسی الهام بگیرید. حلقههای بازخورد مثبت و منفی مکانیسمهای بیصدایی هستند که به رشد اکوسیستمها و ارگانیسمها کمک میکنند، و همین مکانیسمها میتوانند به رشد کسبوکارها نیز کمک کنند.
چه بخواهید یاد بگیرید چگونه ترافیک وبسایت خود را به شدت افزایش دهید یا اطمینان حاصل کنید که فرآیند جذب مشتریها از فرایند استخدام شما پیشی نگیرد، میتوانید این اصول زیستی را به کسبوکارتان منتقل کنید.
احتمالاً همین حالا بدون این که بدانید، در حال استفاده از این اصول هستید. این حلقههای بازخورد گاهی به صورت طبیعی در کسبوکار شکل میگیرند، اما زمانی که یاد بگیرید آنها را شناسایی کنید، میتوانید از آنها بهره ببرید. با استفاده از پرسشنامه آنلاینها بهعنوان موتور رشد، میتوانید این حلقههای بازخورد را تقویت کنید.
حلقههای مثبت رشد تصاعدی ایجاد میکنند
حلقه مثبت زمانی رخ میدهد که رشد باعث رشد بیشتر میشود.
بسیاری از حلقههای مثبت در طبیعت وجود دارند، اما یکی از بهترین مثالها، فرآیند لختهشدن خون است. هنگامی که یک پلاکت به محل جراحت میچسبد، مواد شیمیایی آزاد میکند که پلاکتهای بیشتری را جذب میکند. پلاکتها به یکدیگر میچسبند و یک لخته ایجاد میکنند تا جلوی خونریزی را بگیرند. این همان اثر گلوله برفی است.
این پدیده فقط در طبیعت رخ نمیدهد، بلکه در کسبوکارها نیز اتفاق میافتد. برای مثال، زمانی که ترافیک وبلاگ شما افزایش مییابد، این رشد منجر به رشد بیشتر میشود. بهخصوص با محتوای همیشه سبز – محتوایی که با گذشت زمان بیاعتبار نمیشود – هرچه بازدیدکنندگان جدید وبلاگ شما را ببینند و به آن لینک دهند، رتبه آن در نتایج جستجو بالاتر میرود. هرچه رتبه شما در نتایج جستجو بالاتر باشد، افراد بیشتری به مرور زمان آن را خواهند دید.
بهبود سئو یک مثال عالی از حلقه مثبت در کسبوکار است هرچه پیشرفت بیشتری کنید، پیشرفت بیشتری به طور طبیعی رخ خواهد داد. اما حتی اگر حلقههای مثبت به طور طبیعی رخ میدهند، میتوانید از پرسشنامه آنلاینها برای شروع و تسریع آنها استفاده کنید.
از پرسشنامه آنلاینها برای تقویت پیشرفت خود استفاده کنید
پرسشنامه آنلاینها میتوانند بهعنوان موتور حلقه مثبت شما عمل کنند. در حالی که رشد وبلاگ شما از طریق حلقه مثبت به طور طبیعی اتفاق میافتد، پرسشنامه آنلاینها میتوانند به عنوان یک شتابدهنده عمل کنند. از مشتریان خود بپرسید که آیا وبلاگ شما را مفید میدانند یا خیر. اگر پاسخ منفی بود، زمان تغییر استراتژی فرا رسیده است؛ اما اگر پاسخ مثبت بود، از آنها بپرسید که به چه موضوعاتی علاقهمند هستند.
با تطبیق محتوای وبلاگ خود با آنچه بازدیدکنندگان شما میخواهند، بازاریابی محتوای شما تضمین شده است شما شانسی عمل نمیکنید. شما میتوانید محتوایی را ارائه دهید که بازدیدکنندگان حتماً آن را خواهند خواند و به این ترتیب موتور رشد وبلاگ خود را به حرکت درآورید.
این فرآیند برای بخشهای دیگر کسبوکار شما نیز به همان شکل عمل میکند. به عنوان مثال، اگر میخواهید بدانید چه چیزی موجب افزایش نرخ تبدیل شما شده است، میتوانید از پرسشنامه آنلاینها استفاده کنید تا دلیل آن را کشف کرده و یک حلقه بازخورد را تسریع کنید. اگر مشتریان شما به این دلیل به محصول شما جذب شدهاند که ارزانترین ابزار باکیفیت تحلیل در بازار هستید، میتوانید با یادآوری مداوم قیمتگذاری خود در سراسر سایت، حلقه بازخورد را سرعت بخشید.
حلقههای منفی از سقوط و شکست جلوگیری میکنند
حلقه منفی یک سیستم تنظیمکننده است. این سیستم باعث میشود که اکوسیستمها، ارگانیسمها (و کسبوکارها) در حالت پایدار باقی بمانند. اما به جای این که، تغییر بیشتری ایجاد کند (مانند حلقه مثبت)، یک نوع تغییر باعث تغییر مخالف میشود.
حلقه منفی را مانند سیستم تنظیم دمای بدن انسان تصور کنید. وقتی بدن شما گرم میشود، عرق میکنید تا خنک شوید. وقتی بدن سرد میشود، با لرزیدن، گرما تولید میکند.
در حالی که برخی از عناصر کسبوکار شما از حلقههای مثبت سود میبرند، رشد نادرست میتواند کسبوکار شما را نابود کند. اگر قبل از استخدام کارمندان کافی برای پشتیبانی از مشتریان، پایگاه مشتریان خود را گسترش دهید، مشتریان به دلیل عدم توجه کافی از دست خواهند رفت.
Webvan، اولین پلتفرم آنلاین مواد غذایی، مشکل معکوس داشت آنها زیرساخت خود را قبل از جذب مشتریان کافی رشد دادند. آنها کامیونها و مواد غذایی برای تحویل خریدند، اما سود مواد غذایی به این بستگی دارد که مشتریان آنها را فوراً بخرند، در غیر این صورت محصولات فاسد میشوند. Webvan ورشکسته شد زیرا آنها پلتفرم خود را بدون افزایش مشتریان گسترش دادند مواد غذایی که خریداری کرده بودند خراب میشد.
برای اطمینان از این که کسبوکار شما به درستی رشد میکند، نیاز به چکها و تعادلها دارید نیاز به یک حلقه منفی دارید. پرسشنامه آنلاینها یکی از روشهای ایجاد این سیستم تنظیمکننده هستند.
از پرسشنامه آنلاینها برای بررسی و تعدیل استفاده کنید
حلقههای منفی در کسبوکار به طور طبیعی مانند حلقههای مثبت اتفاق نمیافتند. در حالی که طبیعت دارای سیستمهای تنظیمی است تا از کنترل خارج شدن اوضاع جلوگیری کند، شما باید این سیستمهای کنترل و تعدیل را در کسبوکار خود اعمال کنید.
برای مثال، اگر تعداد مشتریان شما افزایش یابد، اما آنها مشتریانی نباشند که در بلندمدت بمانند، پول از دست خواهید داد. مشتریان شما پس از مدتی کسبوکار شما را ترک خواهند کرد اگر محصول شما دقیقاً به نیازهای آنها پاسخ ندهد. به دلیل مدل اشتراکی، شما در ضرر قرار خواهید گرفت.
اما میتوانید از پرسشنامه آنلاینها استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که رشد شما، نوع مناسبی از رشد است – اینکه مشتریانی را جذب میکنید که در بلندمدت به محصول شما نیاز دارند.
شرکت “I Done This” از نتایج این پرسشنامه آنلاین استفاده کرد تا مواد بازاریابی و فروش خود را بیشتر به سمت تیمها هدایت کند. حتی اگر آنها بازار هدف خود را محدود کردند و در این فرآیند بخشی از مشتریان را نادیده گرفتند، منابع رشد خود را به مشتریان ارزشمندشان اختصاص دادند.
مشابه یک حلقه منفی، تغییر باعث تغییر متضاد شد. شرکت “I Done This” مجبور بود تمرکز خود را از کاربران بهرهوری شخصی کاهش دهد تا تمرکز بیشتری بر روی تیمها بگذارد. در حالی که آنها میتوانستند پایگاه کاربران فردی خود را افزایش دهند، مهم بود که اطمینان حاصل کنند که رشد آنها با مشتریانی انجام میشود که ارزش واقعی و ماندگاری از محصول آنها دریافت میکنند و در طول زمان هزینه پرداخت میکنند.
از زیستشناسی به کسبوکار
در حالی که حلقههای مثبت و منفی مکانیسمهای خاموشی هستند که طبیعت را هدایت میکنند، میتوانید آنها را به استراتژی کسبوکار خود وارد کنید.
از پرسشنامه آنلاینها برای تسریع و آغاز حلقههای مثبت خود استفاده کنید این عمل منجر به رشد بیشتر خواهد شد. حفظ ثبات کسبوکار به معنای دوری کامل از رشد نیست؛ بلکه مربوط به ایجاد سیستمهایی برای رشد پایدار و بلندمدت به جای نتایج سریع است، چه در فرایند تبدیل مشتریان و چه در فرایند استخدام.
با شناسایی حلقههای مثبت و منفی در مدل کسبوکارتان، میتوانید از پرسشنامه آنلاینها برای تقویت آنها استفاده کنید و کسبوکارتان را به سوی موفقیت هدایت کنید.
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید