آمادهاید تا جدیدترین پرسشنامه آنلاین خود را در برنامه تجربه مشتری (CX) تهیه کنید. شما یاد خواهید گرفت که کدام مورد را بررسی کنید و چه سوالاتی را بپرسید. نمیدانید کدام مقیاس را انتخاب کنید؟ در این وبلاگ از یوچک، مجموعهای از نکات بهترین روشها برای استفاده از مقیاسهای رتبهبندی در پرسشنامه آنلاینهای مشتریان شما را به اشتراک خواهیم گذاشت.
مقیاس رتبهبندی پرسشنامه آنلاین چیست؟
اگر تا به حال پرسشنامه آنلاین مشتری تهیه کردهاید، بدون شک از مقیاس رتبهبندی به عنوان یک گزینه برای پاسخدهندگان استفاده کردهاید. مقیاسهای رتبهبندی پرسشنامه آنلاین راهی برای پرسیدن “سوالات بسته” از پاسخدهندگان پرسشنامه آنلاین و جمعآوری ورودیهای ارزشمند به صورت کمی هستند.
نکات مهمی که در استفاده از مقیاسهای رتبهبندی باید در نظر گرفت عبارتند از:
- تعداد نقاط مقیاس
- نمادهای نقاط مقیاس
- نقاط میانی
- رنگها و تصاویر
انتخاب مقیاس رتبهبندی پرسشنامه آنلاین میتواند گیجکننده باشد. در حالی که تحقیقات دانشگاهی گسترده است، همیشه به تحقیقات بازار یا تجربه مشتری مرتبط نیست که میتواند سوالات بیپاسخ زیادی را باقی بگذارد. هر مقیاسی که انتخاب کنید، هدف از مقیاس رتبهبندی پرسشنامه آنلاین این است که تفسیر فردی و ابهام را محدود کند. در دنیای ایدهآل، شما میخواهید همه پاسخدهندگان یک مقیاس را به یک شکل ببینند. با بررسی ادبیات مقیاس و تحقیقات داخلی؛ سپس تجربه مشتری و تحقیقات را همپوشانی کردهایم، در اینجا پنج نکته برای موفقیت مقیاس رتبهبندی پرسشنامه آنلاین ارائه میشود:
پنج نکته حرفهای برای استفاده از سوالات طیفی در پرسشنامه آنلاین
نکته ۱: مقیاسهای بلندتر معمولاً بینش عملی بیشتری را آشکار میکنند
شواهد زیادی در مورد تفاوت عملکرد بین مقیاسهای کوتاهتر (مثلاً ۵ نقطه) یا بلندتر (مثلاً ۱۰ نقطه) از دیدگاه پاسخدهندگان وجود ندارد، اما مزیت مقیاس بلندتر این است که تفاوت بیشتری در پاسخها به دست میآورید. پاسخها به دلیل داشتن مقیاس بلندتر پراکندهتر خواهند شد. این معمولاً منجر به تحلیل محرکهای قویتر میشود که بینشهای عملی بیشتری را آشکار میکند.
نکته ۲: مقیاسهای رتبهبندی پرسشنامه آنلاین را تا حد ممکن ثابت نگه دارید
اگر میتوانید، اندازه مقیاس رتبهبندی را انتخاب کنید و در طول پرسشنامه آنلاین خود به آن پایبند باشید. ثبات بیشتر مقیاس نه تنها پاسخدهندگان را راحتتر میکند، بلکه توضیح دادن اینکه یک نتیجه خوب چیست را نیز برای کسبوکار آسانتر میکند، زیرا همه سوالات به همان روش با همان نقاط مقیاس “خوب” محاسبه میشوند. ما درک میکنیم که این همیشه ساده نیست، بنابراین اگر مقیاس خود را در پرسشنامه آنلاین تغییر دهید، اشکالی ندارد. توصیه ما این است که طول مقیاسها را چندین بار تغییر ندهید زیرا این کار باعث سردرگمی و خستگی پاسخدهندگان میشود.
نکته 3: عنوان مقیاسهای خود را به درستی تعیین کنید
اینکه به هر مقیاس عنوان بدهید به طول مقیاس بستگی دارد. برای مقیاسهای کوتاه ۵ نقطهای، توصیه میکنیم که به هر نقطه از مقیاس برای وضوح بیشتر عنوان بدهیدد. با این حال، این کار برای مقیاسهای طولانیتر ۱۰ یا ۱۱ نقطهای آسان نیست زیرا به سرعت فضای کافی تمام میشود (به خصوص در دستگاههای موبایل!). بنابراین برای مقیاسهای طولانیتر، توصیه میکنیم که فقط نقاط انتهایی را عنوان بزنید. هر مقیاسی که انتخاب کنید، عنوان ها باید تنها به نقطه خاصی از مقیاس تعلق داشته باشند.
نکته 4: در مورد نقاط میانی، بر اساس هر مورد خاص تصمیمگیری کنید
پژوهشگران تمایل دارند نقاط میانی را برای پاسخدهندگانی که تصمیمگیری نکردهاند، قرار دهند. شواهدی وجود دارد که پاسخدهندگان بیطرف اگر گزینهای برای انتخاب نداشته باشند، به طور تصادفی پاسخ خواهند داد؛ با این حال، این دیدگاه از دنیای تحقیقات سیاست عمومی میآید. بنابراین، در یوچک توصیه میکنیم که بر اساس هر مورد خاص تصمیمگیری کنید و در صورت منطقی بودن، نقطه میانی را اضافه کنید. در مقیاسهای رضایت یا توافق، استفاده از نقطه میانی رایجتر است.
نکته 5: از رنگها و تصاویر در مقیاسها خودداری کنید
تحقیقات نشان دادهاند که رنگآمیزی مقیاسها (حتی سایههای خاکستری) یا اضافه کردن تصاویر یا آیکونها (از جمله صورتکهای خندان) توصیه نمیشود، زیرا این کار منجر به تفسیر ناهماهنگ مقیاسها توسط پاسخدهندگان میشود. مثالهایی شامل مشکلات رنگ برای کسانی است که کوررنگ هستند؛ و تصاویر، آیکونها و صورتکهای خندان که برای هر کسی معنای متفاوتی دارند، به خصوص برای کسانی که دارای تنوع عصبی هستند (که تخمین زده میشود ۱۵-۲۰ درصد جمعیت باشند).
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید