منظور از آگاهی از برند، تعداد افرادی است که از یک برند، شرکت یا محصول خاص آگاه هستند. درک موقعیت برند خود در بازار به زمانی که سعی در ایجاد حضور، توسعه فعالیتهای بازاریابی و افزایش فروش دارید، کمک میکند. تحقیقات آگاهی از برند انجام شده توسط پژوهشهای کهنرز نشان میدهد که آگاهی از برند، اولین قدم به سوی افزایش ترجیح برند است که منجر به افزایش سهم بازار و فروش میشود. علاوه بر این، هرچه سطوح بیشتری از آگاهی به دست آید، تبدیل به ترجیح سریعتر اتفاق میافتد (به عنوان مثال، هنگامی که آگاهی از 25٪ به 35٪ افزایش مییابد، ترجیح از 10٪ به 15٪ افزایش مییابد (تفاوت 5٪)؛ بین آگاهی 85٪ تا 95٪، ترجیح از 55٪ به 70٪ افزایش مییابد (تفاوت 15٪).
تحقیقات آگاهی از برند چیست؟
همانطور که گفته شد، منظور از آگاهی از برند، تعداد افرادی است که از یک برند، شرکت یا محصول خاص آگاه هستند. این نتایج نشان میدهند که چقدر مهم است که شرکتهایی با آگاهی پایین از برند خود، پیام خود را به دست آورند؛ در غیر این صورت، فروش و شرکت آسیب میبیند. البته، بسیاری از شرکتها نمیدانند که چقدر اغلب مردم به آنها فکر میکنند، که در آنجا تحقیقات آگاهی از برند وارد میشود.
انواع آگاهی از برند:
شناسایی در مقابل یادآوری
مصرفکنندگان به یاد برندها به روشهای مختلفی فکر میکنند. برخی از برندها با حضور فرهنگی و تأثیر جهانی فوقالعادهای که دارند، از شناخت برند لذت میبرند، مانند کوکاکولا، مکدونالدز، دیزنی، نایکی و اپل. برندهای دیگر تنها زمانی به ذهن یک مصرفکننده میآیند که به یاد آنها انداخته میشوند، زمانی که لوگوی آنها را میبینند یا نامشان را میشنوند.
وقتی از تحقیقات آگاهی از برند استفاده میشود، افراد با تصاویر یا نامهای برندی که در اختیارشان قرار میگیرد، مواجه میشوند تا درصد شناخت برند شما را در میان برندهای دیگر تعیین کنند. داشتن سطح بالای شناخت در سوالات یادآوری کمک میکند زمانی که مشتریان در فروشگاه هستند و با محصول مشابه از چندین برند مواجه میشوند. به عنوان مثال، مایع ترمز چیزی نیست که هر روز آن را بخرید. وقتی که نیاز به خرید آن دارید، ممکن است اسم برندی که آخرین بار استفاده کردهاید را فراموش کرده باشید. اما وقتی در فروشگاه قطعات خودرو هستید، ممکن است به طور ناگهانی آن برند را به یاد بیاورید که وقتی لوگوی آن را مشاهده یا نامش را شنیدید.
یادآوری برند (تحقیقات بدون کمک)
یادآوری برند بدون کمک، از مشتریان میپرسد که نام یک برند را به خاطر بیاورند بدون اینکه آن در یک لیست یا گالری تصاویر مشابه به نمایش درآید. این باعث میشود یادآوری، بالاترین سطح آگاهی از برند باشد. برای انجام تحقیقات بدون کمک از طریق یک پرسشنامه آنلاین یادآوری برند، سوالات باید بدون محدودیت باز باشند، همانند مثال زیر. تحقیقات نشان میدهد که همبستگی بیشتری بین ترجیح مشتری به یک برند و برندهایی که در تحقیقات بدون کمک ذکر شدهاند وجود دارد.
اندازهگیری آگاهی از برند با استفاده از ابزارهای آگاهی از برند
چگونه میتوانید آگاهی از برند را اندازهگیری کنید؟ زمانی که به تبلیغات سنتی مانند کمپینهای تلویزیونی و رادیویی میرسد، بازاریابان به تعیین میزان دسترسی و تکرار نگاه میکنند تا ببینند آیا پیامشان به مردم میرسد یا خیر. برای سایر اشکال بازاریابی، معیارهای مختلفی میتوان استفاده کرد – و این احتمالاً آسانتر از آنچه که فکر میکنید! در ادامه، برخی از نکات مفید در مورد معیارهای آگاهی از برند آورده شده است که میتوانید از آنها استفاده کنید تا تصمیم بگیرید که آیا در مسیر درست هستید یا نیاز به افزایش بازی بازاریابی خود دارید!
1. انجام پرسشنامه آنلاین آگاهی از برند
سوالات پرسشنامه آنلاین آگاهی از برند میتواند به شما کمک کند تا بفهمید مردم چقدر با شرکت شما آشنا هستند. اگر نظرسنجی شما آنلاین انجام شود، از طریق پست یا تلفن انجام شود، شما باید به دو روش اقدام کنید:
- از مشتریان موجود بپرسید که از کجا درباره شما شنیدهاند تا بفهمید کدام روش بازاریابی، از تبلیغات تلویزیونی تا واژه به واژه ساده، موفقترین بوده است.
- از افراد تصادفی بپرسید که آیا از برند شما شنیدهاند یا خیر تا درک کنید چند نفر میتوانند به برند شما یادآوری کنند.
نکته حرفهای: همیشه هر دو نوع پرسشنامه آنلاین آگاهی از برند با و بدون کمک را انجام دهید تا بهترین پایه را برای تصمیمگیری در مورد برند شرکت خود و آگاهی بازاریابی آن داشته باشید.
۲. بررسی ترافیک وبسایت و حجم جستجو آنلاین
ترافیک وب بسیار شبیه به ترافیک جاده است؛ هرچه شلوغتر باشد، مسیر محبوبتر است! تجزیه و تحلیل ترافیک وبسایت خود با استفاده از Google Analytics به مدت زمان میتواند تعدادی از بینشها را در مورد سطوح آگاهی از برند فراهم کند.
ترافیک مستقیم نشان دهندهی خوبی است و نشان میدهد چه تعداد از افراد URL شما را در نوار آدرس مرورگر وارد کردهاند، از نشانهای مرورگر استفاده کردهاند یا روی یک لینک کلیک کردهاند. البته، این یک اندازهگیری قاطع از آگاهی از برند نیست؛ به عنوان مثال، کسی که قرصهای زیپلوک را میخرد احتمالاً آنها را از طریق یک فروشگاه مواد غذایی یا در آمازون میخرد، نه از طریق وبسایت زیپلوک.
۳. استفاده از ابزارها و شبکه های اجتماعی
البته، شما میتوانید تعداد دنبالکنندگان برند خود را در رسانههای اجتماعی در مقابل رقبا ببینید، اما این تصویر کاملی از موضوع نمیدهد. از دیگر سو، شنیدن اجتماعی یک تاکتیک مؤثر است زیرا به شما اجازه میدهد ببینید مردم در مورد چه موضوعاتی به طور طبیعی صحبت میکنند. “گوش دادن” به نظرات غیرخواسته در سراسر وب به شما درکی از افکار طبیعی مصرفکنندگان در مورد برند شما میدهد.
در نهایت، شما ممکن است همچنین میخواهید تعداد دفعات به اشتراک گذاری رسانههای اجتماعی خود را بررسی کنید. Shared Count یک ابزار رایگان است که به شما امکان میدهد به سرعت ببینید چند بار یک محتوا به صورت اجتماعی در پلتفرمهایی مانند فیسبوک و لینکداین به اشتراک گذاشته شده است. کافی است آدرس URL مورد نظر خود را به جعبه Share Count بیاورید و بر روی “تجزیه و تحلیل” کلیک کنید. ابزارهای مدیریت رسانههای اجتماعی مانند Hootsuite همچنین عملکرد شما را در کانالهای اجتماعی ردیابی میکنند.
چگونه میتوان آگاهی از برند را افزایش داد؟
به عنوان یک شرکت ایجاد پرسشنامه آنلاین، ما احساس میکنیم یکی از بهترین راهها برای افزایش آگاهی از برند، پرسیدن از مشتریان موجود در مورد اینکه چگونه از برند شما شنیدهاند؛ اگر واضح شود که یکی از روشهای مختلف مارکتینگ شما بیشترین تأثیر را دارد، ممکن است تصمیم بگیرید که بیشتر در آن اقدام کنید و کمتر در کسانی که نتایج کمی دارند، سرمایهگذاری کنید.
به طبع، راههای دیگری برای افزایش آگاهی از برند شما وجود دارد، و اغلب این با بودجه شما مرتبط خواهد بود. در ادامه، ۱۵ راه برای افزایش آگاهی از برند آورده شده است تا چرخهای شما به دور بزنند.
- پاداشهای ارجاع
- سرمایهگذاری در رسانههای سنتی
- فعال شدن در رسانههای اجتماعی
- پرداخت به افراد موثر برای تبلیغ محصول شما
- ارائه نمونههای رایگان
- ایجاد برندینگ منحصر به فردتر
- انجام بهینهسازی موتور جستجو
- برگزاری مسابقات
- امتحان بازاریابی
- حمایت مالی از رویدادها
- مشارکت در جامعه / کمک به خیریه
- همکاری با برندهای برجستهتر
- ارائه محتوای ارزشمند
- بهبود خدمات مشتری
- انجام بازاریابی ایمیل
سوالات پرسشنامه آنلاین آگاهی از برند
هر چند هیچ دو برندی مشابه نیستند، اما سوالات پرسشنامه آنلاین آگاهی از برند اغلب کاملاً مشابه هستند! در ادامه، چند نمونه از سوالات متداول پرسشنامه آنلاین آگاهی از برندی که میخواهید از شرکتکنندگان خود بپرسید، آورده شده است:
- آخرین باری که از دسته بندی محصول ما استفاده کردید، چه زمانی بود؟
- وقتی به این دسته بندی محصول فکر میکنید، چه برندهایی به ذهنتان میرسد؟
- از کدام یک از برندهای زیر شنیدهاید؟
- وقتی برای اولین بار در مورد برند ما شنیدید؟
- در سه ماه گذشته، کجا در مورد برند ما مشاهده یا شنیدید؟
- چقدر با برند ما آشنایی دارید؟
- در سه ماه گذشته، چقدر اغلب مردم در مورد برند ما صحبت کردند؟
- چگونه نظر شما در مورد کلیت برند ما است؟
- آیا نگرش شما درباره برند ما در سه ماه گذشته تغییر کرده است؟
- آیا شما احتمال میدهید برند ما را به دوست یا همکار خود پیشنهاد کنید؟
نتیجه گیری
آیا آمادهاید تا قدرت پرسشنامه آنلاین را برای خود به کار بگیرید؟ یوچک راه را در ایجاد آسان نظرسنجی آنلاین را رهنمود میدهد! پرسشنامه آنلاین ما به شما کمک میکنند تا آگاهی از برند و شناخت بین مشتریان و غیرمشتریان خود را اندازهگیری کنید و دادههای لازم برای اجرای یک برنامه بازاریابی قویتر را در اختیار شما قرار دهند. امروز بهصورت رایگان ثبتنام کنید!
{fieldgroup 8}
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید