انسانها موجودات ناپایداری هستند و این به این معناست که روندهای مصرفی همیشه در حال تحول هستند. آنچه مردم میخواهند و انتظار دارند، نگرشهایشان و پذیرش تکنولوژی، از سال به سال – گاهی حتی از ماه به ماه – متغیر است! در این وبلاگ از یوچک، به روندهای مصرفی که در سال ۲۰۲۳ شکل میگیرند و چگونگی انجام نظرسنجیهای آنلاین توسط برندها با مثالهای نظرسنجی آنلاین میپردازیم.
یافتهها در گزارش جدید ترند مصرفکننده ۲۰۲۳ و نظرسنجیهای قابل استفاده برندها (با ۷ مثال پرسشنامه آنلاین)
برای درک بازار، بسیاری از برندها به گزارشهای سالانه روندهای مصرفکننده اعتماد میکنند. سپس با دانش عمومی از جمعیت به طور کلی، ممکن است نظرسنجیهای آنلاین مشتری خود را اجرا کنند تا بفهمند چقدر شرکت یا محصولات و خدمات آنها به نیازها و انتظارات مصرفکنندگان پاسخ میدهند (این اغلب به عنوان نظرسنجی تجربه مشتری یا CX شناخته میشوند).
در اینجا یک نگاه به نظرسنجی بالای ۱۸ سال، گزارش بینالمللی درک مصرفکننده که درباره تغییرات در روندهای مصرفکننده برگزار شده است، وجود دارد. در این نظرسنجی، حدوداً ۹۲۰۰ مصرفکننده در ۲۵ سرزمین مختلف شامل استرالیا، برزیل، کانادا، چین، مصر، فرانسه، آلمان، هنگ کنگ، هند، اندونزی، ایرلند، ژاپن، مالزی، مکزیک، فیلیپین، قطر، عربستان سعودی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، اسپانیا، تایلند، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا و ویتنام شرکت کردند.
۵۰٪ از مصرفکنندگان به شدت نگران یا بسیار نگران از وضعیت مالی شخصی خود هستند.
اقتصاد ناپایدار باعث نگرانی بسیاری از مصرفکنندگان درباره وضعیت مالی شان شده است. به عنوان نتیجه، آنها کمتر به سفر میروند، بیشتر به تعویض برندهای ارزانتر تمایل دارند و موارد مشابه. در زمینه خرید مواد غذایی – جایی که مصرفکنندگان کمترین تمایل به کاهش دارند – تقریباً ۲۵٪ اعلام کردند که این کار را خواهند کرد (افزایش ۱۳٪ نسبت به گزارش مصرفکننده گذشته).
با این حال، برای شرکتهای مسئولیتپذیر و سبز، اخبار خوبی وجود دارد. مصرفکنندگان میگویند که ارزشهای خود را جلوی پولشان میگذارند، و ۷۰٪ از آنها میگویند که برای خرید محصولات تولید شده توسط کشاورزان محلی یا محصولات ساخته شده توسط یک شرکت معروف به اخلاق حاضرند بیشتر پول بپردازند.
96٪ از مصرفکنندگان مورد نظر قصد دارند در طی شش ماه آینده رفتارهای صرفهجویی را به خود اختصاص دهند.
مصرفکنندگان به دنبال راهکارهای صرفهجویی میگردند. اگرچه مردم مشتاق به انجام فعالیتهای پیش از COVID هستند، اما نگرانیها درباره تورم، یک رکود احتمالی و عوامل خارجی دیگر، “روحیه آنها را کاهش داده” و آنها را مجبور به نظارت بر پولشان کرده است.
43٪ از مصرفکنندگان گفتهاند که قصد دارند در شش ماه آینده خرید آنلاین خود را افزایش دهند.
ویروس کرونا تأثیر طولانیمدتی بر روی شیوه خرید مردم گذاشته است. در دوران COVID، هنگامی که دستورات ماندن در خانه اجرا شدند، هزینههای تجارت الکترونیک به شدت افزایش یافت و اگرچه این افزایش به حدی کاهش یافته است، اما بسیاری از مردم – که اکنون به خرید آنلاین عادت کردهاند – ادامه خواهند داد. و هنگامی که این کار را میکنند، گزارش میدهد که انتظار دارند تا تجربیات بیدرنگی داشته باشند که با سبک زندگی و بودجهشان سازگار باشد.
42٪ از شرکتکنندگان در نظرسنجی آنلاین میخواهند “phygital” شوند.
“فیجیتال” ادغام تجربه خرید فیزیکی با یک خرید دیجیتال است. بنابراین، در حالی که مردم هنوز از داشتن کارشناسان مطلع و کیوسکهای پرداخت خودکار در فروشگاهها خوشحال هستند، همچنین میخواهند با گوشی خود فروشگاه را هدایت کنند، از برنامههایی برای عبور از تمامی پرداختها استفاده کنند، محصولات جدید را از طریق کلاههای واقعیت مجازی بررسی کنند و غیره. تقریباً ۳۰٪ نیز علاقهمند به این بودند که بتوانند وقت نوبت با یک مشاور فروش یا خریدار شخصی را رزرو کنند.
بیش از ۲۵٪ از شرکتکنندگان گزارش دادهاند که در فعالیتهای فراتر از واقعیت (مانند تجربیات مجازی، خرید محصولات، حضور در یک کنسرت یا انجام وظایف کاری) شرکت کردهاند. بدیهی است که هر چه سن شرکتکننده کمتر باشد، احتمال مشارکت در دنیای فراتر از واقعیت بیشتر است.
۴۹٪ از شرکتکنندگان در نظرسنجی به دلیل نگرانیهای حریم خصوصی، دیگر اطلاعات شخصی به اشتراک نمیگذارند.
هنگامی که از سطح نگرانیشان درباره حریم خصوصی دادههای شخصی پرسیده شد، تقریباً نیمی از شرکتکنندگان گفتند که به طور شدید یا بسیار نگران هستند. برخی از پلتفرمها در این زمینه بهتر عمل کردند. شبکههای اجتماعی به دور از همه بدترین عمل کرد (۴۷٪) و پس از آن رسانهها به طور کلی (۴۱٪) قرار گرفتند. در ادامه، وبسایتهای سفر شخص ثالث (۳۶٪) و شرکتهای بهداشتی (۳۴٪) قرار داشتند. شرکتهای مصرفکننده و خردهفروشان بهترین عملکرد را داشتند (به ترتیب ۳۲٪ و ۳۰٪). البته در این حالت، احتمالاً به دلیل شفافیت بسیار بالای آنها در جمعآوری داده (برای ارائه تخفیفها، کوپنها و غیره) است که بهترین عملکرد را داشتند.
گزارش بیان میکند که برای بازیابی اعتماد، “رهبران باید در تلاشهای خود برای ایجاد سیستمها و عملیات نوآورانه حفاظت از حریم خصوصی ادامه دهند – به ویژه زمانی که قانونگذاران و نظارتکنندگان به تدابیر قانونی فکر میکنند.”
اما این پایان داستان نیست. گزارش همچنین اظهار میدارد که ۸۲٪ از شرکتکنندگان اعلام کردهاند که به اشتراک گذاری یک نوع داده شخصی در مقابل تجربه مشتری بهتر هستند، با وجود نگرانیهای حریم خصوصی شان. و چگونه این ممکن است؟ با استفاده از فناوریهای بیموانع که مصرفکنندگان نیز از آنها خوشحال هستند. در یک گزارش اخیر PwC UK درباره آینده خردهفروشی بیموانع، آنها تصور کردهاند که فناوریهای هوش مصنوعی دید کامپیوتری به مصرفکنندگان این امکان را میدهند که وارد یک فروشگاه شده، محصولات خود را برداشت کنند و به سادگی بدون نیاز به اسکن، صفها یا پرداخت، خارج شوند.
۴۰٪ از مصرفکنندگانی که قصد دارند خرید در فروشگاهها را افزایش دهند و خرید آنلاین را کاهش دهند، گفتهاند که دلیل آن افزایش هزینههای تحویل است.
مصرفکنندگان در دوران قرنطینه COVID اغلب هیچ گزینهای جز پرداخت هزینههای ارسال گران نداشتند. با این حال، آنها دیگر نیازی به ماندن در خانه ندارند. به همین دلیل برخی از کسانی که به خرید آنلاین روی آورده بودند، به فروشگاههای فیزیکی باز میگردند تا از هزینههای ارسال گران جلوگیری کنند. این باید یک هشدار برای خردهفروشان باشد که میخواهند به عنوان بخشی از برنامه کسب و کار خود، به تجارت الکترونیک ادامه دهند.
۳۶٪ از شرکتکنندگان در نظرسنجی میتوانند از خانه یا دفتر یا مکانهای کاری دیگر کار کنند، در حالی که ۷٪ گفتهاند که به طور کامل از راه دور هستند.
ویروس کرونا تسریع کننده انتقال به تیم از راه دور به دلیل ضرورت بود. با این حال، واضح است که برخی از شرکتها کارمندان خود را به دفتر باز میگردانند. هر دو این اعداد کمتر از نظرسنجیهای قبلی روندهای مصرفکننده هستند.
البته قابلیت یک فرد برای کار، از راه دور یا در محل، ممکن است پیامدهایی بر روی نحوه و زمان خرید داشته باشد. به همین دلیل این سوال در نظرسنجی روندهای مصرفکننده ۲۰۲۳ قرار دارد.
نتیجهگیری
پیشبینی روندهای مصرفی ممکن است دشوار باشد. به همین دلیل نظرسنجیهای آنلاین نقش مهمی در تعیین نیازها و انتظارات مصرفکنندگان در زمان خرید ایفا میکنند. به همراه اعتماد به نظرسنجیهای گزارشهای مصرفکننده ۲۰۲۳، میتوانید با استفاده از یوچک شروع به ایجاد نظرسنجیهای خود کنید. آنها به شما این امکان را میدهند که از انواع مختلف سوالات استفاده کنید و عکسهای نظرسنجی را برای جلب مشارکت بیشتر مصرفکننده اضافه کنید. این همچنین نرخ پاسخها را بهبود میبخشد! برای درک بهتر از اینکه با چه افرادی صحبت میکنید، فراموش نکنید که با برخی سوالات دموگرافیک پیش بروید.
{fieldgroup 8}
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید