15 اشتباه رایج پرسشنامه آنلاین و نحوه اصلاح آنها

اگر تاکنون در هنگام نوشتن سوالات، اضافه کردن گزینه‌های پاسخ، نمونه‌گیری از مخاطبان، یا نادیده گرفتن تعصبات در پرسشنامه آنلاین‌های خود اشتباه کرده‌اید، تنها نیستید.

در این مقاله شما را با دانش “آنچه نباید انجام دهید” آگاه می‌کنیم؛ یعنی انواع اشتباهاتی که باید از آن‌ها پرهیز کنید. و حتی اگر آن اشتباهات را مرتکب شدید، چگونه می‌توانید آن‌ها را به‌طور مؤثر اصلاح کنید.

این دانش به شما این امکان را می‌دهد که پرسشنامه آنلاین‌های بدون نقص ایجاد کنید، داده‌های ارزشمندی جمع‌آوری کنید و تصمیمات درستی برای کسب و کار خود بگیرید.

اما ابتدا باید بفهمید که چه چیزی به عنوان یک اشتباه در پرسشنامه آنلاین محسوب می‌شود.

اشتباهات پرسشنامه آنلاین به چه معناست؟

اشتباهات پرسشنامه آنلاین اشتباهاتی هستند که ممکن است هنگام ایجاد، انتشار، تنظیم پارامترها یا هدف‌گذاری مخاطبان در پرسشنامه آنلاین رخ دهد.

همه اشتباهات بسیار متنوع هستند و ما هر کدام را به تفصیل در ادامه وبلاگ بررسی خواهیم کرد تا تصویری واضح از “آنچه نباید انجام دهید” ارائه دهیم.

این اشتباهات می‌توانند از اشتباه تایپی تا اضافه کردن گزینه‌های نادرست پاسخ برای یک سوال یا حتی تحلیل نادرست نتایج باشند.

اگر می‌پرسید چقدر یک اشتباه می‌تواند مهم باشد، این را در نظر بگیرید: یک اشتباه ساده در هدف‌گذاری، ترتیب‌دهی، انتخاب سوالات، یا حتی نحوه بیان سوالات می‌تواند به طور غیرقابل جبرانی کیفیت داده‌های بازخورد و در نتیجه تحلیل شما را آسیب بزند.

مثلاً، یک اشتباه ساده در بیان سوالی مانند “چقدر به محصولات XYZ علاقه دارید؟” فوراً باعث می‌شود مشتریان به طور مثبت پاسخ دهند.

چرا؟ زیرا کلمه “علاقه” باعث می‌شود پاسخ‌دهندگان فکر کنند که شما به دنبال یک پاسخ مثبت هستید.

نتیجه؟ پاسخ‌های شما به این سوال سوگیرانه و غیرواقعی خواهند بود. آیا این باعث نمی‌شود که کل هدف از ایجاد پرسشنامه آنلاین از بین برود؟

پس اکنون می‌دانید چرا باید قبل از اینکه این اشتباهات را مرتکب شوید، با آن‌ها آشنا شوید.

15 نوع اشتباه پرسشنامه آنلاین که باید از آن‌ها پرهیز کنید

به جای اینکه فقط به اشتباهات پرسشنامه آنلاین اشاره کنیم، آن‌ها را برای راحتی شما دسته‌بندی کرده‌ایم. این به شما کمک می‌کند که این اشتباهات را به طور همزمان دسته‌بندی کنید، تا وقتی پرسشنامه آنلاین خود را طراحی می‌کنید، مراقب این اشتباهات پنهان در هر مرحله باشید.

این بخش تمامی اشتباهات مهم پرسشنامه آنلاین را که معمولاً در انتخاب و نوشتن سوالات مرتکب می‌شوند، پوشش می‌دهد.

پرسیدن تعداد زیادی سوال

تصور کنید: شما به یک وب‌سایت وارد می‌شوید، از روی کنجکاوی قبول می‌کنید که در یک پرسشنامه آنلاین شرکت کنید اضافه کردن سوالات بیش از حد به پرسشنامه آنلاین‌ها می‌تواند برای پاسخ‌دهندگان ناامیدکننده باشد.

مثال: شما در حال ایجاد یک پرسشنامه آنلاین برای کشف کانال‌های بازاریابی‌ هستید که برای شما در جذب مشتریان جدید و ترافیک موثر هستند.

برای این کار، مجموعه‌ای از سوالات را نهایی می‌کنید که فکر می‌کنید بینش دقیقی ارائه می‌دهند. اما در جایی از فرآیند، تمرکز خود را از دست می‌دهید و تعدادی سوال اضافه می‌کنید که در لحظه فکر می‌کنید منطقی هستند.

اما در واقع، این سوالات فقط بار اضافی برای پرسشنامه آنلاین شما هستند و حتی اگر آن‌ها را حذف کنید، باز هم می‌توانید بازخورد دقیق جمع‌آوری کنید.

چگونه اجتناب کنیم: وقتی همه سوالات را نوشتید، به نوع پاسخ‌هایی که جمع‌آوری خواهند کرد فکر کنید. اگر فکر می‌کنید پاسخ‌ها به داده‌های مورد نیاز شما اضافه نمی‌کنند، آن سوالات را شامل نکنید.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: پس از لیست کردن تمام سؤالات، به نوع پاسخ‌هایی که ممکن است دریافت کنید فکر کنید. اگر فکر می‌کنید پاسخ‌ها به داده‌های مورد نیاز شما اضافه نمی‌کنند، آن سؤالات را حذف کنید.

همچنین می‌توانید از منطق پرش (skip-logic) استفاده کنید تا مطمئن شوید فقط سؤالات مرتبط را از مشتریان مناسب می‌پرسید.

اگر احساس می‌کنید تمام سؤالات پرسشنامه آنلاین ضروری هستند و نمی‌توان آنها را حذف کرد، سعی کنید آنها را به پرسشنامه آنلاین‌های کوتاه‌تر تقسیم کنید که مشتریان به راحتی بتوانند به آنها پاسخ دهند. این پرسشنامه آنلاین‌ها را می‌توانید در نقاط مختلف سفر مشتری اضافه کنید.

یا می‌توانید با هدف نهایی شروع کنید؛ اهداف پرسشنامه آنلاین را تعیین کنید و سؤالات را به این اهداف تطبیق دهید تا سؤالاتی که بی‌ارتباط هستند حذف شوند.

2. اشتباه در انتخاب سؤالات تک‌گزینه‌ای و چندگزینه‌ای

در طراحی پرسشنامه آنلاین‌ها، معمول است که بین سؤالات تک‌گزینه‌ای و چندگزینه‌ای دچار سردرگمی شوید.

سؤالات تک‌گزینه‌ای چندین گزینه برای پاسخ دارند ولی فقط یک جواب درست دارند. در مقابل، سؤالات چندگزینه‌ای به شما اجازه می‌دهند بیش از یک گزینه را انتخاب کنید.

مثال: فرض کنید شما یک زنجیره هتل هستید که می‌خواهید خدمات حیوانات خانگی را معرفی کنید. شما برنامه‌ریزی می‌کنید تا پرسشنامه آنلاین‌ی ایجاد کنید و از مشتریان درباره انواع حیوانات خانگی که دارند بپرسید تا نوع مخاطب و جمعیت هدف خود را مشخص کنید.

ابتدا سؤالی مانند «آیا حیوان خانگی دارید؟» می‌پرسید و فقط مشتریانی که پاسخ «بله» می‌دهند به سؤال بعدی منتقل می‌شوند.

حالا سؤالی مانند «چه نوع حیوان خانگی دارید؟» دارید.

ایده‌آل این است که اینجا یک سؤال چندگزینه‌ای با گزینه‌های چک‌باکس قرار دهید تا مشتریانی که بیش از یک نوع حیوان خانگی دارند بتوانند به درستی پاسخ دهند، اما به‌جای آن یک گزینه تک‌گزینه‌ای اضافه می‌کنید.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: هنگامی که می‌دانید چگونه بازخورد خاصی را درخواست کنید، به پاسخ‌هایی که ممکن است دریافت کنید فکر کنید.

برای مثال، در سؤال بالا باید به مشتریانی که بیش از یک حیوان خانگی دارند فکر کنید.

وقتی که به درستی نوع پاسخ‌هایی که ممکن است دریافت کنید را پیش‌بینی کنید، تصمیم‌گیری درباره نوع پاسخ مناسب برای سؤال آسان‌تر می‌شود.

3. طرح سؤالات فرضی

این سؤالات بر اساس برخی فرضیات محقق ایجاد می‌شوند.

این سؤالات بر اساس آنچه می خواهیم فرض می‌شوند، نه بر اساس سطح دانش پاسخ‌دهندگان که قرار است پرسشنامه آنلاین را تکمیل کنند.

به همین دلیل ممکن است منطقی باشند، در حالی که پاسخ‌دهندگان ممکن است احساس سردرگمی کنند.

مثال: فرض کنید می‌خواهید کسب‌وکار خود را با راه‌اندازی یک اپلیکیشن برای سیستم عامل iOS گسترش دهید و ویژگی‌هایی را که مشتریان می‌خواهند، بررسی کنید.

یک سؤال فرضی این است که مستقیماً بپرسید مشتریان از اپلیکیشن مبتنی بر iOS شما چه انتظاراتی دارند، حتی قبل از اینکه بپرسید آیا آنها از iOS استفاده می‌کنند یا سیستم عامل دیگری.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: برای شناسایی سؤالات فرضی، باید تمام سؤالات را مرور کنید و بررسی کنید که آیا زمینه فرضیات شما به سؤال قبلی بازمی‌گردد یا خیر.

همچنین می‌توانید از یک فرد بی‌طرف که با جمعیت‌شناسی و مشخصات مشتریان شما مطابقت دارد، بخواهید که پرسشنامه آنلاین شما را بررسی کند.

4. زیاده‌روی در سؤالات باز برای دریافت بازخورد دقیق

سؤالات باز می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را فراهم کنند، اما همانطور که می‌گویند، افراط در هر چیزی زیان‌آور است.

مثال: سؤالات باز نیاز دارند که مشتریان پاسخ‌های مفصل بنویسند. فرض کنید می‌خواهید بدانید مشتریان در مورد وب‌سایت شما و تجربه‌شان از پیمایش در آن چه فکر می‌کنند.

طبیعتاً می‌خواهید شرح مفصلی از هر ویژگی برای درک تجربه مشتری داشته باشید، اما این برای مشتریان شما ایده‌آل نیست.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: می‌توانید چندین سؤال بسته همراه با یک سؤال پیگیری اضافه کنید تا بازخورد دقیق در زمینه‌های خاص را جمع‌آوری کنید.

۵. طرح سؤالات سودار 

گاهی اوقات ممکن است به‌طور ناخودآگاه سؤالات پرسشنامه آنلاین را به شکلی طرح کنید که بازتاب‌دهنده تعصب شما برای دریافت پاسخ مطلوب باشند. این تعصب می‌تواند باعث شود پاسخ‌دهندگان به شکلی که فکر می‌کنند شما ترجیح می‌دهید پاسخ دهند و داده‌های بازخوردی را منحرف کند.

نباید شرکت‌کنندگان را به سوی پاسخی خاص هدایت کنید. برای مثال، اضافه کردن عبارت «درسته؟» در سؤالات به‌عنوان نوعی تأیید پرسش است و کاربران ممکن است «بله» را به‌عنوان پاسخ مطلوب انتخاب کنند. اما این تنها راه نیست.

مثال: 

این یک نمونه از سؤال هدایت‌کننده است:

«در مقیاس ۱ تا ۱۰، چقدر علاقه خود به پیتزا را رتبه‌بندی می‌کنید؟»

استفاده از کلماتی مانند «علاقه» ممکن است باعث شود پاسخ‌دهندگان فکر کنند شما به پیتزا علاقه دارید و پاسخ‌هایی با امتیاز بالا را ترجیح دهند.

راه حل: 

می‌توانیم این سؤال پرسشنامه آنلاین NPS را به شکلی تغییر دهیم که تعصب ناآگاهانه از بین برود:

«در مقیاس ۱ تا ۱۰ (۱ بسیار بد و ۱۰ فوق‌العاده خوشمزه)، نظر شما در مورد پیتزا چیست؟»

چگونه از آن جلوگیری کنیم: 

از استفاده از واژگانی که احساسات خاصی را منتقل می‌کنند اجتناب کرده و سعی کنید سؤالات بی‌طرفانه طراحی کنید.

۶. استفاده از عبارات مطلق در سؤالات 

عبارات مطلق مانند «همیشه»، «همه»، «هرگز» و «هیچ وقت» می‌توانند نحوه پاسخ‌دهی افراد را تحت تأثیر قرار دهند و ممکن است باعث دریافت پاسخی نامناسب شوند. این عبارات سؤالات شما را سخت می‌کنند و پاسخ‌دهی صادقانه را دشوار می‌سازند.

مثال: 

پرسیدن سؤالی مانند «آیا همیشه غذای خود را آنلاین سفارش می‌دهید؟» شرکت‌کنندگان را تحت فشار قرار می‌دهد که «نه» پاسخ دهند.

سؤالات دارای عبارات مطلق معمولاً دوقطبی هستند، یعنی فقط گزینه‌های «بله» یا «خیر» دارند.

به‌عنوان مثال، سؤالات ساده‌ای مانند «آیا حیوان خانگی دارید؟» با گزینه‌های دوقطبی به‌طور مؤثرتری پاسخ می‌گیرند.

 

چگونه از آن جلوگیری کنیم: 

به‌جای استفاده از عبارات مطلق، می‌توانید سؤالات خود را بدون این عبارات طراحی کنید. بیایید جمله بالا را تصحیح کنیم و بدون عبارات مطلق آن را بازنویسی کنیم:

«چند وقت یک بار غذای خود را آنلاین سفارش می‌دهید؟» همراه با چند گزینه پاسخ مناسب.

۷. خطای جمعیت خاص 

همان‌طور که از نامش پیداست، این خطاها زمانی رخ می‌دهند که محقق نتواند به‌طور واضح جمعیت هدف پرسشنامه آنلاین را مشخص کند. این خطا همچنین به‌عنوان خطای پوشش شناخته می‌شود، زیرا گروه‌های خاصی از جمعیت به‌عنوان شرکت‌کنندگان حذف می‌شوند.

با هدف نامشخص، سؤالات پرسشنامه آنلاین تصادفی می‌شوند و محقق نمی‌داند چه نوع بازخوردی را باید بگیرد. این بازخورد منجر به نتایج غیرقابل اعتماد و جانبدارانه می‌شود.

مثال: 

فرض کنید شما می‌خواهید جمعیت گیمرهای آنلاین را هدف قرار دهید و نمونه‌ای از جمعیت بین سنین ۱۵ تا ۲۵ را انتخاب می‌کنید.

اگر با این نمونه ادامه دهید، ممکن است بهترین نتایج را به دست نیاورید، زیرا بیشتر افراد این گروه سنی هنوز تصمیمات مالی خود را نمی‌گیرند.

همچنین گروه‌های سنی دیگری را که گیمرهای آنلاین هستند و توانایی مالی بالایی دارند، نادیده می‌گیرید.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: 

باید هدف پرسشنامه آنلاین خود را ارزیابی کرده و به‌دقت جمعیت نمونه مناسبی را انتخاب کنید تا از عدم نادیده گرفتن گروه‌های کلیدی اطمینان حاصل کنید.

در مثال بالا، بهترین راه‌حل انتخاب افراد در گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال است که از نظر مالی توانمند و علاقه‌مند به صنعت بازی هستند.

۸. خطای چارچوب نمونه‌گیری 

خطای چارچوب نمونه‌گیری زمانی رخ می‌دهد که یک نمونه هدف نادرست از جمعیت انتخاب شود. این خطا نحوه طراحی پرسشنامه آنلاین شما را تغییر داده و در نهایت منجر به نتایج نادرست می‌شود.

مثال: 

فرض کنید شما یک برند لباس دارید و می‌خواهید با مجموعه‌ای همکاری ایجاد کنید.

شما نمونه‌ای از جمعیت با درآمد بالا را انتخاب می‌کنید. در این صورت، ممکن است پیشنهادهایی از برندهای لوکس دریافت کنید، زیرا این گروه توانایی خرید چنین کالاهایی را دارند، اما این انتخاب بازتاب‌دهنده سلیقه کل مشتریان شما نخواهد بود.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: 

برای کاهش وقوع چنین خطاهایی، باید از نمونه‌گیری تصادفی استفاده کنید.

۹. خطای انتخاب 

خطای انتخاب زمانی رخ می‌دهد که فقط پاسخ‌دهندگانی که به پرسشنامه آنلاین علاقه دارند، پاسخ دهند و داوطلب شرکت شوند، حتی اگر بخشی از نمونه مورد نظر شما نباشند.

مثال: 

شما فقط به پاسخ‌های بخشی از پاسخ‌دهندگانی که بلافاصله پاسخ می‌دهند اعتماد می‌کنید و مشتریانی را که پاسخ نمی‌دهند نادیده می‌گیرید.

به این ترتیب، فقط از یک گروه کوچک از پاسخ‌دهندگان بینش دریافت می‌کنید و اطلاعات حیاتی را که ممکن است از سوی افراد غیرپاسخ‌دهنده دریافت می‌کردید، از دست می‌دهید.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: 

می‌توانید این خطا را در دو مرحله حذف کنید:

مرحله ۱: تشویق به شرکت در پرسشنامه آنلاین‌ها تا تعداد نمونه مناسب برای پرسشنامه آنلاین خود را داشته باشید. می‌توانید پرسشنامه آنلاین‌های خود را با ارائه مشوق‌هایی جذاب کنید و از شرکت‌کنندگان پیش از پرسشنامه آنلاین درخواست همکاری کنید.

مرحله ۲: پرسش‌های غربالگری یا “اسکرینرها” راه‌حلی عالی برای حذف شرکت‌کنندگان نامناسب هستند. شما می‌توانید یک پیش‌پرسشنامه آنلاین با این پرسش‌ها ایجاد کنید تا پاسخ‌دهندگان نامناسب را فیلتر کنید.

۱۰. خطای عدم پاسخ‌دهی 

خطای عدم پاسخ‌دهی زمانی رخ می‌دهد که شرکت‌کنندگان انتخاب‌شده از یک نمونه به پرسشنامه آنلاین پاسخ ندهند. دلایل متعددی وجود دارد که ممکن است مشتریان به پرسشنامه آنلاین پاسخ ندهند.

این خطا می‌تواند منجر به مشارکت بیش از حد یا کمتر از حد انتظار گروه‌های خاصی از جمعیت شود و نتایج را تحت تأثیر قرار دهد.

عدم پاسخ‌دهی همچنین به این معناست که شما نمونه کافی برای اثبات معناداری آماری و قابلیت اطمینان داده‌ها نخواهید داشت.

مثال: 

فرض کنید یک پرسشنامه آنلاین طولانی‌مدت از طریق ایمیل برای پاسخ‌دهندگان ارسال می‌کنید و برخی از آن‌ها پاسخ نمی‌دهند. در این حالت، فقط از گروه خاصی از جمعیت پاسخ دریافت می‌کنید، مثل داشتن فقط بخشی از پازل.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: 

می‌توانید با ارسال پرسشنامه آنلاین‌های پیگیری و یادآوری به پاسخ‌دهندگان برای تکمیل پرسشنامه آنلاین، داده‌های همگنی از همه بخش‌های هدف به دست آورید.

۱۱. خطای ناکافی بودن نمونه 

خطاهایی مانند خطای عدم پاسخ‌دهی منجر به حذف بخشی از جمعیت هدف شده و باعث بروز خطای ناکافی بودن نمونه می‌شوند.

مثال: 

اگر یک پرسشنامه آنلاین انجام دهید و بخشی از مخاطبان هدف پاسخ ندهند، نمونه و بازخورد دریافتی ناکافی خواهد بود.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: 

علاوه بر ارسال ایمیل‌های پیگیری، باید بفهمید چرا پاسخ‌دهندگان پاسخ نمی‌دهند: 

  • آیا برخی از سؤالات پرسشنامه آنلاین نامناسب هستند؟ 
  • آیا به‌درستی بیان نشده‌اند؟ 
  • آیا پرسشنامه آنلاین خیلی طولانی است؟

پرسشنامه آنلاین‌های خود را با دقت طراحی کرده و یک نمونه بزرگ انتخاب کنید تا از بروز خطاهای پرسشنامه آنلاین جلوگیری کنید. به این ترتیب، حتی اگر برخی از پاسخ‌دهندگان پاسخ ندهند، باز هم پاسخ‌های کافی خواهید داشت.

ابزارهای آنلاین رایگان زیادی برای محاسبه اندازه نمونه لازم برای پرسشنامه آنلاین شما وجود دارد.

۱۲. تعصب ترتیب: اثرات اولویت، تازگی، تضاد و هم‌گرایی 

نحوه ترتیب گزینه‌های پاسخ‌دهی شما می‌تواند به‌شدت بر پاسخ‌ها تأثیر بگذارد. ترتیب گزینه‌های پاسخ می‌تواند دو نوع تعصب پاسخ‌دهی را به وجود آورد: تعصب تازگی و تعصب اولویت.

تعصب تازگی زمانی اتفاق می‌افتد که پاسخ‌دهندگان آخرین گزینه را به دلیل اینکه «تازگی» بیشتری دارد انتخاب می‌کنند، زیرا آن را به‌خوبی به یاد می‌آورند.

تعصب اولویت زمانی است که پاسخ‌دهندگان یکی از اولین گزینه‌ها را انتخاب می‌کنند زیرا همه گزینه‌ها را مرور نکرده‌اند. این مسئله بیشتر در سؤالات چندگزینه‌ای رخ می‌دهد.

مثال: 

فرض کنید از پاسخ‌دهندگان بپرسید: «کدام سریال از پلتفرم X مورد علاقه شماست؟»

احتمالاً مشتریان یا اولین گزینه را انتخاب می‌کنند زیرا نمی‌خواهند همه گزینه‌ها را بخوانند، یا ممکن است آخرین گزینه را انتخاب کنند زیرا آن را به‌تازگی خوانده‌اند.

ترتیب سؤالات همچنین می‌تواند دو اثر دیگر بر پاسخ‌دهندگان داشته باشد: اثر تضاد و هم‌گرایی.

اثر تضاد زمانی است که پاسخ‌ها بر اساس ترتیب گزینه‌ها به‌شدت متفاوت باشد و هم‌گرایی زمانی رخ می‌دهد که پاسخ‌ها تمایل به شباهت پیدا کنند.

مثال: 

فرض کنید از کارکنان خود درباره مشکلاتشان با مدیر گزارش‌دهی بپرسید و سپس بپرسید که آیا در محیط کار راضی هستند یا خیر.

اکنون، این احتمال وجود دارد که اگر ترتیب سؤالات معکوس بود، پاسخ آن‌ها متفاوت می‌بود.

پاسخ دوم آن‌ها تحت تأثیر پاسخ به سؤال اول قرار خواهد گرفت.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: 

بهترین راه برای مقابله با این خطاها، تصادفی‌سازی است. می‌توانید گزینه‌های پاسخ‌دهی را برای هر پاسخ‌دهنده به‌طور تصادفی تنظیم کنید تا هر گزینه شانس عادلانه‌ای برای انتخاب شدن داشته باشد.

در مورد تعصب ترتیب سؤالات، اطمینان حاصل کنید که سؤالات شما بر پاسخ‌های سؤالات بعدی تأثیر نمی‌گذارند.

۱۳. ناشناس کردن پرسشنامه آنلاین‌

هنگامی که سؤالات پرسشنامه آنلاین شخصی باشد، پاسخ‌دهندگان معمولاً پاسخ‌های صادقانه نمی‌دهند. یا نمی‌خواهند حقیقت را فاش کنند، از عواقب منفی پرهیز می‌کنند یا سعی می‌کنند محقق را تحت تأثیر قرار دهند و به شیوه‌ای پاسخ می‌دهند که فکر می‌کنند مورد پسند است.

مثال: 

فرض کنید پرسشنامه آنلاینی ایجاد می‌کنید که از کارمندان درباره نقاط ضعف تیم‌های مربوطه و نیازهای آن‌ها برای بهبود بپرسید.

احتمال این است که آن‌ها حقیقت را بیان نکنند زیرا ممکن است از عواقب آن بترسند.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: 

می‌توانید پرسشنامه آنلاین‌های خود را ناشناس کنید تا پاسخ‌دهندگان بدون ترس از فاش شدن، پاسخ‌های صادقانه ارائه دهند. بله، این کار بر مسئولیت‌پذیری تأثیر می‌گذارد، اما بهتر از داشتن پاسخ‌های ناصادقانه است.

۱۴. اضافه کردن گزینه‌های بیش‌ازحد برای پاسخ‌دهی 

یک موضوع این است که به پاسخ‌دهندگان گزینه‌های کافی برای پاسخ‌دهی ارائه دهید، و موضوع دیگر اضافه کردن گزینه‌های بیش‌ازحد است. «پارادوکس انتخاب» می‌گوید هرچه فرد گزینه‌های بیشتری داشته باشد، انتخاب دشوارتر می‌شود.

مثال: 

شما احتمالاً تجربه‌ای مشابه داشته‌اید زمانی که برای خرید به فروشگاهی می‌روید و در مقابل قفسه‌های بی‌پایان از نسخه‌های مختلف یک محصول می‌ایستید.

به همان شیوه، افزودن گزینه‌های زیاد به پرسشنامه آنلاین‌های شما ممکن است پاسخ‌دهندگان را گیج کند و آن‌ها در نهایت یک گزینه را به‌طور تصادفی انتخاب کنند که نتایج شما را منحرف می‌کند.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: 

به‌جای ارائه تمام گزینه‌های ممکن، می‌توانید گزینه «دیگر» را با یک سؤال باز مانند «لطفاً مشخص کنید» اضافه کنید تا بازخورد مناسب را جمع‌آوری کنید.

۱۵. ناکافی بودن گزینه‌های پاسخ‌دهی 

هرچند سؤالات بسته برای ایجاد مجموعه داده‌های ساختاریافته مناسب هستند، اما فقط زمانی کار می‌کنند که گزینه‌های پاسخ‌دهی شما تمام پاسخ‌های ممکن از مخاطب هدف را پوشش دهند.

در این صورت، پاسخ‌دهندگان ممکن است به‌طور تصادفی یک پاسخ را انتخاب کنند که قابلیت اطمینان داده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اغلب، پرسشنامه آنلاین‌ها سؤالات خوبی دارند، اما گزینه‌ها به دلیل محدودیت دید محققان ناکافی هستند.

این منجر به داده‌های بازخوردی ناکافی می‌شود، زیرا پاسخ‌دهندگان نزدیک‌ترین گزینه به چیزی که می‌خواهند بگویند را انتخاب می‌کنند، اما این گزینه دقیق نیست.

در بدترین حالت، ممکن است پرسشنامه آنلاین را به‌طور کامل رها کنند.

مثال: 

با ادامه مثال زنجیره هتل، فرض کنید گزینه‌هایی مانند «دیگر» و «من حیوان خانگی ندارم» را اضافه نمی‌کنید. پاسخ‌دهندگانی که حیواناتی غیر از آنچه در پرسشنامه آنلاین ذکر شده دارند، نمی‌توانند پاسخ دهند.

چگونه از آن جلوگیری کنیم: 

اگر مطمئن نیستید چه گزینه‌هایی باید اضافه شوند، بهترین کار این است که گزینه «موارد دیگر» را اضافه کرده و سپس با استفاده از روابط منطقی، یک سؤال پیگیری بپرسید تا پاسخ‌دهندگان بتوانند پاسخ‌های واقعی خود را ارائه دهند.

راه‌های آزمایش و رفع خطاهای پرسشنامه آنلاین 

آزمایش کردن یک راه مطمئن برای اطمینان از این است که پرسشنامه آنلاین خود را بدون چندین خطا، به‌ویژه خطاهای بازاریابی و سؤالات مرتبط، اجرا نکنید.

در ادامه، به چند نکته که هنگام آزمایش پرسشنامه آنلاین‌ها برای اطمینان از کیفیت باید در نظر داشته باشید اشاره شده است.

بررسی طراحی پرسشنامه آنلاین قبل از انتشار 

پس از اتمام طراحی پرسشنامه آنلاین، آن را به‌طور کامل از نظر خطاها بررسی کنید.

این خطاها می‌توانند شامل هر چیزی از اشتباهات ابزار اندازه‌گیری تا نوع سؤالات باشند، یعنی اگر تحقیق کاربر به‌صورت کیفی یا کمی باشد و انتخاب نادرست بین سؤالات باز و بسته انجام شود.

ازآنجاکه پرسشنامه آنلاین‌ها فقط یک‌بار انجام نمی‌شوند، ضروری است که فرآیند بررسی پرسشنامه آنلاین را به بخشی از کمپین‌های خود تبدیل کنید. برای این منظور، می‌توانید از A/B تست برای بررسی عملکرد نسخه‌های مختلف استفاده کرده و نسخه بهتر را منتشر کنید.

لینک ماشین حساب A/B تست

بهینه‌سازی پرسشنامه آنلاین‌ها و فرآیند 

نه‌تنها پرسشنامه آنلاین‌ها، بلکه کل فرآیند جمع‌آوری داده‌ها باید کاربر محور و دوستانه باشد.

برای مثال، حذف سؤالات یا مراحل اضافی در پرسشنامه آنلاین می‌تواند از خستگی پرسشنامه آنلاین جلوگیری کرده و نرخ ترک پرسشنامه آنلاین را کاهش دهد.

تست پاسخ‌ها 

بدیهی است که می‌خواهید تمام پاسخ‌های پرسشنامه آنلاین را در پلتفرم موردنظر خود ذخیره کنید. باید یک پاسخ آزمایشی را تحلیل کنید تا اطمینان حاصل کنید که پاسخ‌ها به‌درستی در پلتفرم ابری انتخابی شما ذخیره می‌شوند.

برای این منظور، یک ابزار پرسشنامه آنلاین مانند یوچک را انتخاب کنید که به شما اجازه می‌دهد پاسخ‌ها را در فضای ابری ذخیره کنید. گزینه دیگر این است که ابزار پرسشنامه آنلاین را با هر پلتفرم دیگری یکپارچه کنید.

آغاز ایجاد پرسشنامه آنلاین‌های بدون نقص با یوچک 

اکنون که می‌دانید چه خطاهایی را باید در پرسشنامه آنلاین‌ها اجتناب کنید، زمان آن است که خلاقیت خود را نشان دهید و پرسشنامه آنلاین‌هایی طراحی کنید که بازخوردهای قابل‌اعتماد و مرتبط جمع‌آوری کنند.

این پلتفرم تجربه مشتری و پرسشنامه آنلاین بازخورد به شما اجازه می‌دهد پرسشنامه آنلاین‌ها را از ابتدا ایجاد کنید و حتی قالب پرسشنامه آنلاین برای جمع‌آوری بازخوردهای ارزشمند در عرض چند دقیقه ارائه می‌دهد.

هنگام ایجاد پرسشنامه آنلاین‌ها، این ابزار اطمینان می‌دهد که خطاهای طراحی رخ نمی‌دهد، زیرا می‌توانید پیش‌نمایش هر یک از فرم‌های سؤالات خود را به‌صورت زنده مشاهده کنید.

همچنین، این پلتفرم با هدف‌گذاری پیشرفته به شما کمک می‌کند تا مخاطب مناسب را در زمان مناسب هدف‌گیری کنید، بنابراین برخی از خطاهای جمع‌آوری داده‌ها و نمونه‌گیری ذکرشده در بالا رخ نخواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات کاربران

اولین نفری باشید که نظر می دهید