داستان کودکانه “گلدیلاکس و سه خرس” را به یاد دارید ؟ داستانی که در آن یک دختر جوان به نام گلدیلاکس سه کاسه پلو، یکی را خیلی گرم، یکی را خیلی سرد، و یکی را “درست” امتحان میکند؟ این ایده یافتن نقطه نرمال را اصطلاحاً اصل گلدیلاکس مینامند و امروزه اغلب در حوزه بازاریابی استفاده میشود. این اصطلاح همچنین چیزی است که میتواند در مطالعه نظرات افراد نیز به کار گرفته شود – پژوهشگران نمونه خود را نمیخواهند خیلی کوچک یا خیلی بزرگ داشته باشند، بلکه “درست” میخواهند.
اندازه نمونه در تحقیقات بازار چیست؟
در تحقیقات بازار، اندازه نمونه به تعداد افرادی اشاره دارد که از کل جمعیت یک گروه جمعآوری شدهاند. به عنوان مثال، فرض کنید میخواهید بدانید معلمان در مورد کلاسهای مجازی چه فکری دارند. اقدام به مطالعه نظر هر معلم در کل کشور غیر واقعی است، بنابراین شما یک نمونه از آنها را برای نمایندگی از همه انتخاب میکنید. این میتواند به عنوان مثال چند هزار معلم باشد در مقابل میلیونها معلم موجود.
از سوی دیگر، شاید شما فقط در حال مطالعه نظرات کارکنان کوچک شرکت ۵۰ نفری خود باشید. در این حالت، میخواهید به دستیابی به ۱۰۰٪ مشارکت بپردازید.
4 ملاحظه در خصوص اندازه نمونه
پس چگونه میتوانید اندازه نمونه را تعیین کنید؟ پیش از ورود به محاسبه اندازه نمونه خود، مهم است به یاد داشته باشید که همه افراد هدف شما برای جمعیت هدف، شانس مساوی برای انتخاب داشته باشند. در غیر اینصورت، ممکن است یک انحراف نمونهای رخ دهد. این اتفاق میافتد زمانی که پژوهشگران نتوانند شرکتکنندگان را به درستی انتخاب کنند.
ایدهآل این است که شرکتکنندگان تحقیق به صورت تصادفی انتخاب شوند. در غیر اینصورت، اعتبار پرسشنامه آنلاین ممکن است تخریب شود زیرا به درستی جمعیت بزرگتر را نمایش نمیدهد.
یک مثال معروف از تأثیر انحراف نمونهای در یک نظرسنجی در سال ۱۹۴۸ رخ داد که هری اس. ترومن و توماس ای. دیوی برای ریاست جمهور داشتند. یک نظرسنجی تلفنی سیاسی در سراسر کشور اجرا شد تا برنده را پیشبینی کند و نتایج به شدت به نفع دیوی بود. اما وقتی نتیجه نهایی اعلام شد، ترومن برنده شد.
پس چه اشتباهی اتفاق افتاد؟ در سال ۱۹۴۸، تنها خانوادههای ثروتمند توانایی خرید تلفن را داشتند و طبقه ارتفاعات به دیوی حمایت زیادی داشتند؛ در حالی که خانوادههای کم درآمد و متوسط که تلفن نداشتند، ترومن را حمایت میکردند. پژوهشگران نپیشبینی کردند که با فقط نمونهبرداری از طریق تلفن، نمونهای دقیق از جمعیت کل را ندارند.
1. اندازه کل جمعیت
ابتدا مهم است تا سعی کنید اندازه جمعیت هدف خود را تعیین کنید. به عنوان مثال، جستجوی سریع در گوگل نشان میدهد که حدود ۳.۷ میلیون معلم فعال وجود دارد. برخی از مطالعات ممکن است برای به دست آوردن چنین عددی دشوارتر باشد، با این حال نیازی به یک عدد دقیق نیست؛ بسیاری از مطالعات با یک عدد نامعلوم یا یک اندازهگیری تخمینی آغاز میشوند.
البته میتوانید به دنبال مطالعات مشابه در حوزه خود بگردید و از اندازه نمونه آنها به عنوان راهنمایی استفاده کنید؛ با این حال، شما در حال اعتماد به آنها برای انجام محاسبات صحیح اندازه نمونه خود خواهید بود، بنابراین بهتر است این کار را به صورت خود انجام دهید.
2. حد خطا / بازه اطمینان
در هر پرسشنامه آنلاین حتماً برخی اشتباهات وجود دارد؛ مهم این است که چقدر اشتباه قابل قبول است. حد خطا، همچنین به عنوان بازه اطمینان شناخته میشود، نشان میدهد چند درصد نتایج پرسشنامه آنلاین شما ممکن است از جمعیت کل متغیر باشد. شما احتمالاً این عدد به صورت “مثبت یا منفی” در نتایج نظرسنجیها یا تلویزیون دیدهاید: ۵۵٪ از رأیدهندگان میگویند که آراء خود را میدهند (+/- ۵٪).
۳. سطح اطمینان
این موضوع را با بازه اطمینان اشتباه نگیرید، این فقط نشان میدهد که چقدر از نتایج خود مطمئن هستید. این به صورت درصدی بیان میشود و نشاندهنده این است که چقدر از جمعیت هدف احتمالاً یک پاسخ را در دامنه خطا/بازه اطمینان انتخاب میکند. رایجترین سطح اطمینان ۹۵٪ است، اگرچه برخی پژوهشگران از ۹۰٪ استفاده میکنند.
۴. انحراف معیار
انحراف معیار نشان میدهد چقدر پاسخهای فردی به یک سوال از میانگین اختلاف دارند یا از آن “انحراف میکنند”. این به پژوهشگران نشان میدهد چقدر پاسخها گسترده هستند: آیا آنها در اطراف میانگین تجمع کردهاند یا پراکندهاند؟ به عنوان مثال مربوط به معلمان، آیا همه آنها در مورد یادگیری مجازی حس متعادلی داشتهاند، یا برخی از آنها آن را دوست داشتهاند و برخی دیگر از آن نفرت داشتهاند؟
چگونه اندازه نمونه را محاسبه کنیم؟
حالا با در نظر گرفتن ملاحظات اندازه نمونه خود، آماده هستید تا اندازه نمونه خود را تعیین کنید؟ ماشین حساب خود را در دست بگیرید و به شما نشان خواهیم داد چگونه این کار را انجام دهید.
ابتدا سطح اطمینان خود را به یک امتیاز تبدیل کنید. برای ۹۵٪ متداول، این ۱.۹۶ است. حالا اگر اندازه جمعیت خود را میشناسید، میخواهید از فرمول استاندارد استفاده کنید:
n = اندازه جمعیت (این را با فرمول زیر محاسبه کنید)
z = امتیاز Z
e = حد خطا
p = انحراف معیار
آیا اندازه جمعیت ناشناخته یا بسیار بزرگی دارید؟ با استفاده از این فرمول امتحان کنید:
z = امتیاز Z
e = حد خطا
p = انحراف معیار
نتیجهگیری
تعیین اندازه نمونه صحیح اگر پژوهشگران نتایج دقیق و آماری معنادار بخواهند، حائز اهمیت است. پس چگونه میتوان اندازه نمونه ایدهآل را تعیین کرد؟ برای جمعبندی، به اصل گلدیلاکس باز گردیم. اندازه نمونه که خیلی کوچک باشد ممکن است شامل تعداد نامتناسبی از افراد باشد که نظر آنها از جمعیت اصلی بسیار متفاوت است، اما چون اندازه نمونه خیلی کوچک است، نتایج را انحراف میدهند. از سوی دیگر، اندازه نمونه خیلی بزرگ ممکن است خیلی پیچیده، گرانقیمت و زمانبر شود و مزیت دقت بالا را از دست دهد.
پس در هنگام انجام و طراحی پرسشنامه آنلاین بعدی خود، وقتی که در حال تعیین اندازه نمونه هستید، به دقت کار خود را انجام دهید تا به یک نظرسنجی دقیق، آماری معنادار برسید. و حتماً از یوچک برای ایجاد پرسشنامه آنلاین های زیبا و امن خود استفاده کنید.
چگونه اندازه نمونه را تعیین میکنید؟ آیا محاسبات را به صورت دستی انجام میدهید یا از یک ماشین حساب اندازه نمونه استفاده میکنید؟ در نظرات به ما بگویید که چگونه این کار را انجام میدهید!
{fieldgroup 8}
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید