پرسشنامه آنلاین های زیبا عملکرد بهتری دارند. ۱۵ نکته برتر ما را بخوانید تا پرسشنامه آنلاین موثرتری را ایجاد کنید و با کسب و کار خود تأثیر بیشتری ایجاد کنید. هیچ ابزاری برای جمعآوری دادهها درباره مردم بهتر از یک پرسشنامه آنلاین وجود ندارد. اما هنوز برخی از ملاحظاتی وجود دارد که میتوانند کمک کنند تا پرسشنامه آنلاین متوسط شما را به یک پرسشنامه آنلاین عالی تبدیل کنند. چند دقیقه با ما همراه باشید تا از متخصصان اصول پایهای طراحی پرسشنامه آنلاین یاد بگیرید و ۹۵٪ داده بیشتری جمعآوری کنید.
بهترین روشهای طراحی پرسشنامه آنلاین
به دنبال اطلاعاتی که میخواهید بدانید بروید: به عقب برگردید و پرسشنامه آنلاین خود را بر اطلاعاتی که نیاز دارید ساختاردهی کنید. این کمک میکند تا تصمیم بگیرید که چه نوع سوالاتی باید بپرسید.
مردم را مطلع نگه دارید: صادقانه درباره اطلاعاتی که نیاز دارید و چقدر زمان پرسشنامه آنلاین طول میکشد، اطلاع رسانی کنید. در غیر این صورت، شرکتکنندگان ممکن است علاقه خود را از دست دهند و شما دادهها را از دست بدهید.
شناخت از مخاطب خود: گروههای مختلف مردم به پرسشنامه آنلاین به شکل متفاوتی واکنش نشان میدهند. در پرسشنامه آنلاین خود، طراحی پرسشنامه آنلاین ، چگونگی توزیع پرسشنامه آنلاین و چگونگی ساختار سوالات را در زمینه مخاطب هدف خود در نظر بگیرید.
همیشه پرسشنامه آنلاین خود را تست کنید: همیشه امکان بهبود وجود دارد. بعد از انتشار پرسشنامه آنلاین خود، بررسی کنید که چقدر سوالها را کنار گذاشتهاند تا ببینید آیا فرصتهایی برای افزایش نرخ پاسخ پرسشنامه آنلاین وجود دارد.
استفاده از انواع مختلف سوالات: سوالات خود را متنوع کنید تا موارد جالبی ارائه دهید. تنوع در سوالات باز و بسته پرسشنامه آنلاین را جذابتر میکند.
از سوالات تحریککننده خودداری کنید: این سوالات اطلاعاتی درباره پاسخدهنده انجمنی میدهند و باعث پاسخهای تعصبآمیز میشوند. به عنوان مثال، “چگونه از این فرصت هیجانانگیز را حس میکنید؟” به این معنی است که پاسخدهنده باید هیجانزده باشد.
سوالات خود را در ترتیب صحیح قرار دهید: پرسشنامه آنلاین شما باید مکالمهای باشد. سوالات مشابه را در کنار هم گروه بندی کنید. به عنوان مثال، با جمعآوری اطلاعات جمعیتی شروع کنید و سپس به سوالات دیگر بروید.
آیا باید به عمق دقیقتر بپردازیم؟
در طراحی پرسشنامه آنلاین خلاق باشید
اگرچه ظاهر همه چیز نیست، یک پرسشنامه آنلاین که برند شده و با طراحی مناسب انجام شده است، عملکرد بهتری دارد. ۹۸٪ از مشتریان میگویند که محصول ما به آنها کمک میکند که حرفهایتر به نظر بیایند. تصور کنید که یک پیراهن جدید از فروشگاه مورد علاقهتان خریداری میکنید. پس از پرداخت، به یک پرسشنامه آنلاین هدایت میشوید، اما هیچ شباهتی با بقیه وبسایت فروشگاه ندارد. ممکن است تردید داشته باشید که آیا باید باور کنید یا نه. با این حال، یک پرسشنامه آنلاین برند شده منجر به یک عمل بیهوده میشود، بنابراین شما نیازی به دوباره فکر کردن در مورد اینکه آیا باید به پرسشنامه آنلاین اعتماد کنید یا نه ندارید.
اطلاعات شرکتکنندگان را در دست بگیرید
یک معرفی مناسب برای پرسشنامه آنلاین بنویسید تا سوالات شرکتکنندگان را از پیش جواب دهد. معرفی باید ابهامات زیر را روشن کند:
۱. چه کسی پرسشنامه آنلاین را انجام میدهد
۲. چه کاری با پرسشنامه آنلاین انجام میدهند
۳. چه مدت زمانی طول خواهد کشید
۴. آیا پاسخها به صورت ناشناس نگه داشته میشوند
۵. هر دستورالعمل دیگری که مرتبط باشد
به جمعیت مورد نظر خود فکر کنید
میتوانید جامعه را با سوالات پرسشنامه آنلاین جمعتر کنید. جنسیت، حرفه، سن، مکان، حتی تیمهای مورد علاقه ورزشی. اینها اغلب مفید هستند. اما رفتار را نادیده نگیرید نه، بنابراین هنگام طراحی پرسشنامه آنلاین، جزئیات مهمی را مانند این در نظر داشته باشید.
از اصطلاحات استفاده نکنید
از اصطلاحات دست بکشید. خوانندگان خود را مجبور به صرف قدرت ذهنی گرانبهای خود نکنید. از یک لحن گفتوگویی استفاده کنید و موارد را ساده نگه دارید. میخواهید آنها به موضوع به راحتی جذب شوند و وقت خود را برای فکر کردن به پاسخ خود استفاده کنند. هر چه بیشتر مثل یک انسان صحبت کنید و نه یک کتاب درسی علمی، احتمال موفقیت شما برای رسیدن افراد از آغاز تا ارسال بهتر است.
از سوالات واجد شرایط استفاده کنید
یکی از بهترین راهها برای شروع یک پرسشنامه آنلاین استفاده از سوالات واجد شرایط است. شما میخواهید اطمینان حاصل کنید که همه کسانی که از آنها پرسیدهاید، میتوانند به شما اطلاعات مفیدی بدهند. بگذارید برای مثال یک فروشگاه تجهیزات هنری آنلاین دارید. یک سوال اساسی ، “چقدر اغلب نقاشی میکنید؟” است. اگر پاسخ هیچوقت باشد، آنگاه این فرد شخصی است که تجربیاتش به شما در اینجا کمک نمیکند.
به یاد داشته باشید که جمعیت مورد نظر خود را از کجا میخواهید بیاموزید. سپس، از سوالات واجد شرایط برای فیلتر کردن افرادی که قادر به ارائه اطلاعات مورد نیاز نیستند، استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که پرسشنامه آنلاین تست کنید
تست کردن پرسشنامه آنلاین شما امری حیاتی است. اما نه فقط از همکاران خود بپرسید. از مردم عادیی که میشناسید، مانند دوستان و خانوادهتان بپرسید. اگر دوستان و خانواده شما سوالات را به طور کامل درک نکردهاند یا از عدم متناسب بودن سوالات با متن گیج شدهاند، شرکتکنندگان واقعی احتمالاً همان احساس را خواهند کرد.
استفاده از سوالات باز و بسته
فکر کنید که چطور قصد استفاده از دادههای این پرسشنامه آنلاین را دارید. اگر قصد دارید، نمودارها یا اطلاعات گرافیکی دیگری را که افراد میتوانند به سرعت ببینند و درک کنند، ایجاد کنید، از سوالات بسته استفاده کنید تا دادههای کمی (اطلاعات عددی روشن) را جمعآوری کنید.
اگر میخواهید دادههای کیفی درباره نظرات، تجارب و باورهای مردم جمعآوری کنید، سوالات باز را ارائه دهید. به یاد داشته باشید، پاسخ به این سوالات زمان بیشتری از پاسخ به سوالات بسته طول میکشد، بنابراین وقتی پرسشنامه آنلاین را طراحی میکنید، باید این مسئله را در نظر بگیرید. هر دو نوع تحقیق کیفی و کمی جایگاه خود را دارند – به طور معمول، پرسشنامه آنلاین کمی از هر دو نوع داده را جمعآوری میکنند.
پرسشنامه آنلاین را کوتاه طراحی کنید
مردم مشغول هستند. هیچ کس نمیخواهد نیمساعت از وقت خود را برای پاسخ به پرسشنامه آنلاین شما برای چیزی که در مقابل چیزی دریافت نمیکنند، تلف کنند. پرسشنامه آنلاین خود را به سادگی و کوتاهترین زمان ممکن طراحی کنید بدون اینکه تعداد دادههایی که میتوانید جمعآوری کنید را به خطر بیاندازید. فرمهایی که کمتر از یک دقیقه زمان برای تکمیل آنها نیاز دارند، در میانگین دارای نرخ تکمیل 15 درصد بالاتری هستند. همانطور که پیشتر توصیه شده است، پرسشنامه آنلاین خود را بر اساس دادههایی که نیاز دارید معکوس کنید تا از طولانی شدن پرسشنامه آنلاین خود جلوگیری کنید.
با انواع سوالات دیگر آزمایش کنید
پاسخهای پرسشنامه آنلاین همیشه فقط بله یا خیر نیستند. شاید بخواهید بپرسید که تختخوابهای هتل چقدر راحت بودند به مقیاسی. یا شما میخواهید بدانید هر هفته میوه مشتریان شما چه میخرند. میتوانید از مقیاس لیکرت یا سوالات چندگزینه ای استفاده کنید تا مجموعهای از پاسخها را بدست آورید. با هر روشی که تصمیم به پرسیدن یک سوال دارید، اطمینان حاصل کنید که همه پاسخها در دسترس هستند.
سوالات خاص را بپرسید
زمانی که به پرسشنامه آنلاین میرسد، دقت مهم است. در غیر این صورت، مردم نخواهند دانست چه پاسخی بدهند، خسته میشوند، و دادههای شما آسیب میبیند. اگر به همه چهار عنصری که یک سبزیجات عالی را تشکیل میدهند علاقه دارید، آنگاه چهار پرسش جداگانه بپرسید. به همین ترتیب، میخواهید از پرسشهای چندگانه در یک مرحله خودداری کنید. اگر بپرسید، “فیلم جذاب و هیجانانگیزی ترین فیلم تا کنون چیست؟”، آنگاه خوانندگان شما میخواهند دو پاسخ بدهند. بنابراین یا این دو پرسش را به صورت جداگانه بپرسید یا یکی را انتخاب کرده و به آن پایبند باشید.
سوالات خاص را بپرسید. به عنوان مثال، “کدام سبزیجات بهترین است؟” باید “کدام سبزیجات مغذیتر است؟” باشد.
هر چه امکان دارد پرسشنامه آنلاین را شخصیسازی کنید
پرسشنامه آنلاین شخصیسازی شده یک تجربه بالاتر را ایجاد میکنند و کاربران را برای تکمیل پرسشنامه آنلاین شما تشویق میکنند. یوچک از منطق شرطی و پرش استفاده میکنند تا شما را به سوالات مرتبطتر هدایت کنند. به عنوان مثال، اگر یک شرکتکننده میگوید او از غلات خوشم نمیآید، آنگاه میتوانید از پرسش کردن اینکه چقدر هر ماه برای غلات خرج میکند، پرهیز کنید.
همچنین میتوانید به پاسخهای قبلی ارجاع دهید، شرکتکنندگان را با نام خود فراخوانی کنید و یک پرسشنامه آنلاین پویا و گفتگویی ایجاد کنید. همه در این شرایط برنده هستند – کاربران تجربه بهتری مییابند و شما دادههای خاصتری جمعآوری میکنید.
از پرسشهای تعصب دار در پرسشنامه آنلاین خودداری کنید
یک راه ساده برای کاهش تعصب در پرسشنامه آنلاین این است که از پرسشهای فرضی و افزاری خودداری کنید. اگر بپرسید، “تیم فوتبال اسپرینگفیلد این آخر هفته توسط چند گل برنده خواهد شد؟” احتمالاً افرادی وجود دارند که فکر نمیکنند آنها به هیچ وجه برنده خواهند شد. اما اینجا شما آنها را به جواب مثبت دادن مجبور کردهاید. به جای اینکه بپرسید، “نتیجه بازی چیست؟”
به ترتیب سوالات خود فکر کنید
هنگامی که لیستی از سوالات خود را انتخاب کردهاید، زمان آن است که شروع به پرسیدن کنید یا نکنید. شما نمیتوانید فقط یک لیست تصادفی از سوالات را به مردم بپرسید. ساختار نیز اهمیت دارد. ابتدا با سوالات انتخابی خود شروع کنید. طراحی موثر پرسشنامه آنلاین سوالات را از عمومی به خاص مرتب میکند. سوالات ابتدایی باید خوانندگان را به فکر مورد نظر مناسب بیندازد – آنها باید در مورد موضوع فکر کنند.
همه چیز در کل، باید یک جریان منطقی در سوالات وجود داشته باشد. سوالات در مورد یک موضوع باید در کنار هم قرار داده شوند. بهتر است سوالات باز را تا آخر نگه داشته باشید. در این زمان، شرکتکننده شما برای چند دقیقه در مورد موضوع در دست فکر کرده است، بنابراین میتوانید انتظار پاسخهای با کیفیت بهتری داشته باشید.
برنامهریزی جلسهی مرور پرسشنامه آنلاین
هدف یک پرسشنامه آنلاین جمعآوری داده است. اما شما همچنین باید بدانید چه کاری با آن انجام دهید. هنگامی که پرسشنامه آنلاین خود را اجرا میکنید، به نرخ رها شدن و تکمیل دادهها نگاه کنید. با این اطلاعات، میتوانید پرسشنامه آنلاین خود را تنظیم کرده و چندین آزمایش A/B را انجام دهید تا ببینید چگونه میتوان آن را جذابتر کرد. یوچک حتی ابزارهای هوش مصنوعی را ارائه میدهد تا نکات مفیدی در مورد بهبودهایی که ممکن است بیشترین تأثیر را داشته باشند، فراهم کند.
نتیجه گیری
در نتیجه، طراحی یک پرسشنامه آنلاین موثر از اهمیت بسیاری برخوردار است و میتواند تأثیر بزرگی بر کسب و کار شما داشته باشد. با رعایت راهنماییهای ارائه شده در این مقاله، میتوانید پرسشنامه آنلاین ایجاد کنید که اطلاعات مفیدی را جمعآوری کرده و به شما کمک کنند تا تصمیمگیریهای بهتری انجام دهید. حفظ منطقی بودن سوالات، ارائه توضیحات کافی برای شرکتکنندگان، مراعات اخلاقیات و حفظ حریم خصوصی، همگی از مواردی هستند که باید در طراحی پرسشنامه آنلاین به آنها توجه شود. همچنین، مواردی مانند تنوع در نوع سوالات، شخصیسازی برای ارتقاء تجربه شرکتکنندگان، و تست و بهبود مداوم پرسشنامه آنلاین نیز از اهمیت زیادی برخوردارند.
{fieldgroup 8}
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که نظر می دهید